InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Aubergine in de Griekse keuken

Aubergine in de Griekse keuken

Aubergine in de Griekse keuken In de Griekse keuken wordt regelmatig met aubergines gewerkt. Het is een erg populaire groente in Griekenland. Als bijgerecht kun je er een smeerbare salade van maken. Als hoofdgerecht worden ze gevuld met gehakt en 'papoutsakia' genoemd, wat eigenlijk ‘schoentjes’ betekent. Twee smakelijke gerechten.

Aubergine, wat kun je ermee?

Voordat ik op de hoogte was van de Griekse keuken had ik altijd wat moeite met het klaarmaken van aubergines. Meestal werd het roerbakken, waarbij je uit moest kijken de auberginevrucht niet te lang te verhitten. Het resultaat van te lang geroerbakte aubergine is een slijmerige massa, die er niet erg smakelijk uitziet en naar mijn mening ook niet erg smakelijk is. Met deze recepten kun je van aubergines heerlijke gerechten maken. Beide recepten zijn voor vier personen.

Griekse auberginesalade: bijgerecht

De bedoeling van dit recept, is om de aubergine te lang te verhitten zodat de binnenkant een zachte, beetje slijmerige massa wordt. Wat we er daarna mee gaan doen, maakt van de auberginevrucht een zeer smakelijke, smeerbare salade.

Benodigdheden

  • Oven
  • Schaal
  • Mes
  • Staafmixer
  • Snijplank
  • Vork

Ingrediënten

  • Twee grote aubergines
  • 100 gram Griekse yoghurt
  • Vijf teentjes knoflook
  • Twee eetlepels olijfolie
  • Zout en peper
  • Een afgestreken theelepel gemalen komijn

Bereidingswijze

Warm de oven voor op 200 graden Celsius. Was de aubergines en leg deze in zijn geheel op een rooster in het midden van de oven. Draai ze regelmatig om. Laat de aubergines ongeveer drie kwartier in de oven. Ze zijn klaar als ze inzakken nadat je erin hebt geprikt met een vork. Haal de aubergines uit de oven en leg ze op de snijplank. Snijd voorzichtig een kant open en klap de aubergine open. Schraap met het mes de binnenkant eruit. De schil gooi je weg. Doe hetzelfde met de tweede aubergine. Doe het vruchtvlees in een schaal en mix het met de staafmixer tot een massa. Knijp de knoflookteentjes uit en doe ze bij de auberginemassa. Doe de olijfolie en de Griekse yoghurt erbij en breng op smaak met peper, zout en de gemalen komijn. Roer met de vork alle ingrediënten door elkaar en zet weg in de koelkast. De auberginesalade is klaar om gegeten te worden wanneer deze koud is.

Een andere manier om de aubergine klaar te maken en er een geroosterd smaakje aan te geven, is om deze op de barbecue te roosteren. Leg de aubergines op een rooster op de barbecue en laat deze ongeveer drie kwartier op de barbecue roosteren. Regelmatig omdraaien. De buitenkant zal zwart worden en totaal verdrogen, maar dat maakt niet uit, aangezien je alleen het binnenste gebruikt.

Dit recept is een basisrecept, er kunnen nog andere ingrediënten naar smaak worden toegevoegd. Je kunt de Griekse yoghurt of de helft daarvan vervangen door mayonaise. Je kunt er een paar eetlepels tahini (sesamzaadpasta) doorheen roeren. Er kunnen kruiden als paprikapoeder en/of chilipeper aan toegevoegd worden. Ook is het mogelijk, wanneer je van pittig houdt, om er wat sambal doorheen te roeren. Deze auberginesalade is het lekkerst wanneer hij een dag van tevoren is gemaakt.

Maak vier borden op met verschillende soorten sla, veldsla, ijsbergsla en lollo rosso bijvoorbeeld. Giet er een dressing van olijfolie, citroensap, peper en zout overheen. Rooster twee pitabroodjes in de oven of in de broodrooster. Smeer de koude auberginesalade dik op de geroosterde pitabroodjes en snijd deze in vier stukken. Leg twee belegde stukken pitabrood op elk bord met sla. Of eet de salade op geroosterd pitabrood als voorgerecht of als bijgerecht.

‘Papoutsakia’ gevulde aubergine uit de oven

Dit Griekse hoofdgerecht met aubergine, is erg populair in Griekenland. De Griekse kinderen zijn er gek op. Of ook de Nederlands kinderen het lekker vinden, is het proberen waard. Het is wel zeker, dat iedereen die van de Griekse keuken houdt, dit groentegerecht heerlijk vindt, met zijn karakteristieke Griekse smaak.

Benodigdheden

  • Snijplank
  • Mes
  • Diepe schaal
  • Oven
  • Steelpannetje
  • Garde
  • Koekenpan
  • Houten lepel
  • Knoflookpers
  • Lepel
  • Vork
  • Ovenschaal

Ingrediënten voor de gevulde aubergine

  • Twee grote aubergines
  • 300 gram rundergehakt
  • Vier grote, ontvelde en ontpitte tomaten
  • Een grote gesnipperde ui
  • Twee teentjes uitgeperste knoflook
  • 2 el tomatenpuree
  • Een afgestreken el oregano
  • Scheutje olijfolie
  • Peper en zout

Ingrediënten voor de bechamelsaus

  • Twee volle el gezeefde bloem
  • 25 gram roomboter
  • Een klein, heel fijn, gesnipperd uitje
  • Circa 3 deciliter melk
  • 1 tl nootmuskaat
  • Twee eidooiers
  • 100 gram geraspte Parmezaanse kaas

Bereidingswijze gevulde aubergine

Was de aubergines, snijd het kroontje eraf en snijd ze in de lengte doormidden. Laat ze ongeveer vijf minuten in een pan met kokend water koken, tot ze bijna gaar zijn. Met een lepel het dikke gedeelte uithollen. De aubergine die je eruit haalt in een diepe schaal doen en prakken met een vork. Af laten koelen. Ondertussen in de koekenpan de olijfolie verwarmen en de gesnipperde ui glazig bakken. De knoflook erbij doen en even doorroeren. Het gehakt erbij en met de houten lepel rullen en mengen met de ui en knoflook tot het gehakt gaar en mooi bruin is. Het fornuis laag zetten, de ontvelde en ontpitte tomaten, de tomatenpuree, de oregano en het peper en zout erbij doen. Langzaam laten garen, tot een dikke saus is ontstaan. Het gehaktmengsel bij de geprakte aubergine in de diepe schaal doen en mengen. De ovenschaal invetten met olijfolie en de halve, uitgeholde aubergines erin leggen. Vul de uitgeholde aubergines met het gehaktmengsel. Verwarm de oven voor op 180 graden.

Bereidingswijze Bechamelsaus

Zet de steelpan op halfhoog vuur. Smelt de boter en glazuur het uitje in de boter. Zeef de bloem al roerend met een houten lepel, door de gesmolten boter. De bloem en de boter zullen een massa worden, dit wordt roux genoemd. Laat al roerend de roux gaar worden, zonder deze te laten verkleuren. Giet de koude melk, langzaam, al roerend met de garde, bij de roux tot een gladde saus. Laat aan de kook komen, zodra de saus kookt en indikt van het fornuis halen. Roer de twee eidooiers en de nootmuskaat erdoorheen. Vermeng goed met de geraspte kaas. Schep de saus met een lepel, een voor een over de gevulde aubergines. Zet de schaal in de oven en laat het geheel een half uur in het midden van de oven staan tot de bechamelsaus een mooie goudbruine kleur heeft.

Bij dit gerecht kun je rijst eten, of aardappelpuree. Ook met stokbrood en een gemengde salade is het een lekkere en goed vullende maaltijd.

Bij de bechamelsaus moet veel op gevoel gewerkt worden. Mocht de saus te dun zijn dan voeg je er wat bloem aan toe. Mocht de saus juist te dik zijn kan er wat melk bijgevoegd worden. De saus moet nog net vloeibaar zijn, maar wel zodanig dat deze niet meteen van de aubergine in de schaal loopt. Hij moet blijven hangen aan de gevulde ‘schoentjes’.

De genoemde oventijd is bij benadering. Laat een gerecht nooit de gehele tijd zonder toezicht in de oven staan. Het is aan te bevelen om halverwege de oventijd te gaan kijken of alles nog goed gaat. Aan het einde van de oventijd moet nagekeken worden of de aubergine en de bechamelsaus gaar zijn. De saus is gaar als een satéstokje er droog uitkomt wanneer het in de saus wordt geprikt.
© 2012 - 2019 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De aubergine of eierplantDe aubergine of eierplantDe aubergine behoort tot de nachtschadefamilie. De meeste planten in deze familie zijn giftig, maar sommigen zijn vooral…
Gezond en groente: AubergineGezond en groente: AubergineElke kok houdt van afwisseling, maar afwisseling mag het koken niet veel moeilijker maken. Ook mag het het proces niet a…
Vetarme moussaka kan ook lekker zijnVetarme moussaka kan ook lekker zijnZelf moussaka maken is niet moeilijk. De Griekse versie van dit oorspronkelijk Arabische gerecht is een ovenschotel met…
Israëlische keuken: techina, aubergine, hummusIsraëlische keuken: techina, aubergine, hummusWat zijn typische Israëlische gerechten? In dit artikel aandacht voor techina, aubergine en hummus. Techina is een dikke…
Zuiderse gerechten: MoussakaMoussaka is een mooi voorbeeld van zomerse kost en belichaamt de Mediterraanse keuken ten voeten uit. Het is een ovensch…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alephschrijft

Reageer op het artikel "Aubergine in de Griekse keuken"

Infoteur: Alephschrijft
Laatste update: 24-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!