InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Drie gangen diner: Kerst

Drie gangen diner: Kerst

Drie gangen diner: Kerst Ben je aan het bedenken wat je zou eten met kerst? Dit speciaal samengestelde drie gangen diner kan je de uitkomst bieden. Alle recepten zijn makkelijk te bereiden en hebben een luxe uitstraling. Alle recepten zijn gebaseerd op vier personen.

Voorgerecht: gevulde champignons

Dit is een heerlijk, delicaat, maar makkelijk recept. Dit voorgerecht is makkelijk een dag van te voren voor te bereiden.

Benodigdheden

  • 8 Portobello's (of andere grote champignons)
  • 2 Teentjes knoflook
  • 200g Geitenkaas
  • Olijfolie

Bereidingswijze

Maak de portobello's schoon en draai de steeltjes eruit. De steeltjes doe je in een aparte bak. Vervolgens hak je de geitenkaas, de knoflook en de steeltjes van de portobello's fijn. Meng het geheel goed door elkaar. Schep in iedere portobello hoed het geitenkaas mengsel. Leg de gevulde paddenstoelen op een met bakpapier bedekte bakplaat. Smeer wat olijfolie over de portobello's en zet ze vervolgens in de voorverwarmde oven (200 graden) voor gedurende 15 minuten.
Wanneer je de gevulde champignons op een ander moment wilt serveren kun je ze het beste voordat ze de oven ingaan afdekken met vershoudfolie. Bewaar ze voor maximaal 2 dagen in de koelkast.

Hoofdgerecht: kogelbiefstuk met champignons en bessensaus

Een heerlijk en feestelijk recept die perfect aansluit op het voor- en nagerecht.

Benodigdheden

Saus
  • 200g rode bessen
  • water
  • 50g suiker
  • 1/2 stokje vanillesuiker
  • 1/2el maïzena

Biefstuk
  • 4 Stukken kogelbiefstuk
  • 250g Champignons
  • Rode wijn
  • 75g Roomboter
  • 1 Ui

Bijgerecht
  • 1kg Kruimige aardappelen
  • 200 ml Melk
  • 80g Roomboter
  • Nootmuskaat
  • 400 gram verse sperzieboontjes

Bereidingswijze

Saus
Spoel de bessen af en laat ze uitlekken. Rits de bessen van de steeltjes. Breng een beetje water aan de kook en voeg de bessen, suiker en halve vanillestokje toe. Laat het geheel 5 minuten doorkoken. Verwijder het vanillestokje. Breng de saus opnieuw aan de kook. Leg de maïzena aan met een beetje water en bind hiermee de saus. Deze saus kan zowel over de biefstuk worden gegoten of apart in een bakje geserveerd worden.

Biefstuk
Doe de boter in de warme pan en laat deze mooi bruin worden. Doe vervolgens de kogelbiefstuk in de pan. Bak deze aan beide zijden bruin. Haal de biefstuk uit de pan en dek deze toe met aluminiumfolie en laat het geheel rusten. Bak vervolgens de gesnipperde ui en de champignons in het vocht van de kogelbiefstuk. Leg vervolgens alles netjes op het bordje.

Bijgerecht
Schil de aardappels en snij ze in gelijke stukken. Kook de aardappels gaar in water met een snufje zout. Snij de puntjes van de sperzieboontjes en kook ze gaar. Als de aardappels gaar zijn kun je ze afgieten. Doe er 40g boter, de melk en wat nootmuskaat bij en stamp het tot een mooi, romig geheel. Leg de puree netjes op het bordje bij de kogelbiefstuk. Doe hetzelfde met de afgegoten sperzieboontjes. Doe een klein beetje nootmuskaat over de boontjes en leg er een klein blokje roomboter op.

Nagerecht: appelbeignets met kaneelijs

Dit is een heerlijk nagerecht. Deze beignets kunnen eventueel een aantal dagen van tevoren bereid worden. Het wordt wel aangeraden om de appelbeignets warm te serveren.

Benodigdheden

  • 6 Zure appels (zoals elstar)
  • 2 Eetlepels citroensap
  • 100g Suiker
  • 2 Eetlepels kaneel
  • 150g Zelfrijzend bakmeel
  • Snufje zout
  • 1 ½ dl Melk
  • 1 Ei
  • Kaneelijs
  • Pan met olie

Bereidingswijze

Schil de appels en haal de klokhuizen eruit. Snijdt de appels vervolgens in plakjes van 2 centimeter dik. Doe de appelplakjes in een kom. Voeg vervolgens de citroensap, suiker en de kaneel toe. Schudt het geheel tot het goed verdeeld is over de appels. Zeef het bakmeel met een snufje zout boven een kom. Voeg de melk in een klein straaltje toe en blijf kloppen tot er een glad beslag ontstaat. Klop dan het ei erdoor. Verhit de olie tot 180 graden. Haal met een vork een plak appel door het beslag en bak deze in de olie bruin en gaar. Schep de appelbeignets met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken op een stuk keukenpapier.
Leg ze netjes op een bordje en schep voor ieder 2 bolletjes kaneelijs op de beignets.
Wanneer je de beignets eerder bereidt hebt en ze weer op wilt warmen, kan dit het beste in de voorverwarmde oven op 150 graden.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diner; opbouw, versieren en serverenDiner; opbouw, versieren en serverenVoor dat de gasten kunnen plaatsnemen aan tafel voor de eerste gang is er al heel veel organisatie aan vooraf gegaan. Wa…
Tips voor het kerstdiner: hoe creëer ik een geslaagde avond?Tips voor het kerstdiner: hoe creëer ik een geslaagde avond?Elk jaar in december is het weer zover: het kerstdiner. Hoe ga je dit jaar weer indruk maken op je gasten? Of, hoe overl…
Kerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorKerstmis budgettips: Zo kom je deze dure periode doorDe decembermaand is vaak een dure maand. Het begint al bij het sinterklaasfeest, wat vaak het nodige geld kost aan cadea…
Kerstmis in de wereld: Bijzondere kerstgebruikenIn Nederland worden zowel eerste kerstdag (25 december) en tweede kerstdag (26 december) gevierd. De meeste Nederlanders…
Tafelmanieren, algemeen geldende regelsOfficiële culinaire etiquetten zijn uit de tijd. Desalniettemin is op de hoogte zijn van algemeen geldende regels omtren…

Reageer op het artikel "Drie gangen diner: Kerst"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 21-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!