InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten met pruimen; zoet en hartig

Recepten met pruimen; zoet en hartig

Recepten met pruimen; zoet en hartig In de zomer en de vroege herfst zijn ze er weer: die heerlijke verse pruimen. Pruimen zijn heerlijke vruchten om zo uit de hand te eten. Voor de echte liefhebber mét en anders gewoon zonder de schil. Maar met pruimen zijn nog veel meer dingen mogelijk. Ook in de keuken is er veel te doen met heerlijke rijpe pruimen. De pruim voegt aan veel gerechten een heerlijke smaak toe. En het leuke is dat de pruim zowel in een hartig als zoet recept toegepast kan worden. Als de pruimen goed zongerijpt zijn, kunnen zowel de schil, als de pit gemakkelijk en snel verwijderd worden.

Gevulde pruimen

Een lekker borrelhapje of bijgerecht voor een buffet zijn gevulde pruimen. Neem hiervoor geen verse pruimen, maar koop gedroogde pruimen. Gevuld met bijvoorbeeld walnotenkaas is dit een heerlijk hapje! Het zoete van de pruim combineert heerlijk bij de hartige kaassmaak. Naar eigen wens en smaak kan volop gevarieerd worden met de soort kaas waar de pruim mee gevuld gaat worden.

Pruimentaartjes (Tarte aux pruneaux)

Heerlijke taartjes die zowel lauwwarm als koud geserveerd kunnen worden. Erg lekker als gebak, maar ook een bijzonder nagerecht. Als u ze koud gaat serveren, dan zijn de pruimentaartjes ook al een dag van te voren te bereiden. Dat is altijd gemakkelijk, want dan heeft u uw handen vrij als de gasten arriveren. Voor wie de kristalsuiker wilt vervangen door Stevia: wees voorzichten en probeer eerst zelf een keer de juiste hoeveelheid uit. Stevia heeft nvloed op de smaak en het is belangrijk om zelf eerst goed te beoordelen wat Stevis doet in dit recept en welke hoeveelheid de juiste is.

Ingrediënten

  • 2 el. amandelschaafsel
  • 4 plakjes bladerdeeg
  • 1 el. kristalsuiker
  • 250 gr. verse pruimen
  • 4 el. abrikozenjam
  • 125 ml. crème fraîche

Bereiding

Oven voorverwarmen op 200ºC. In een (droge) koekenpan het amandelschaafsel goudbruin roosteren. Plakjes bladerdeeg op een ingevette bakplaat leggen. De randen van het bladerdeeg vochtig maken met wat water en vervolgens 2 cm. opklappen, zodat er een dikke rand ontstaat. Met een mes inkepingen maken in de rand. Strooi de kristalsuiker over de bodem. Verwijder de pitten uit de pruimen en verdeel ze vervolgens in vier stukken. Leg ze met de bolle kant naar boven op de bodem van de taartjes. Bak de taartjes nu in het midden van de oven in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar. Haal de taartjes uit de oven en bestrijk ze daarna dik met de abrikozenjam (hier gaan de taartjes mooi van glanzen). Strooi nu het amandelschaafsel erover. Laat ze vervolgens afkoelen tot lauwwarm of koud. Serveer de pruimentaartjes met losgeroerde crème fraîche erop of ernaast op het schoteltje..

Hartige pruimenclafoutis

Een verrassend recept waarin de zoete pruim verwerkt wordt in een hartige taart. Ook de combinatie van de pruimen met het kerriepoeder is verrassend en zal niet iedereen zomaar bedenken. Maar hier doen deze ingrediënten het verrassend goed samen. Lekker als hoofdgerecht met een frisse salade, maar ook geschik als bijgerecht of onderdeel van een buffet.

Ingrediënten

  • 1 ui
  • 30 gr. boter
  • 400 gr. kalfsgehakt
  • 1 tl. kerriepoeder
  • peper, zout
  • 120 gr. bloem
  • 125 ml. crème fraîche
  • 3 dl. melk
  • 3 eieren
  • 4 verse pruimen

Bereiding

Oven voorverwarmen op 175ºC. Snipper de ui en fruit ze in de boter. Voeg dan het kalfsgehakt met de kerriepoeder toe. Breng op smaak met peper en zout. Bak alles rul. Schep het daarna over in een ingevette ovenschaal. Klop de bloem met een snufje zout, de crème fraîche, de melk en de eieren tot een glad beslag. Schenk het nu voorzichtig over het gehaktmengsel uit. Halveer de pruimen en verwijder de pitten. Leg de pruimenhelften met de bolle kant naar boven mooi verdeeld over het beslag. Druk ze iets in het beslag. Bak de clafoutis in ongeveer 45 minuten goudbruin en gaar. Serveer de pruimenclafoutis warm.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Recepten met pruimen; zoet en hartig"

Infoteur: Martina
Laatste update: 07-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Special: Culinair genieten
Schrijf mee!