InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Gezonde verjaardagstraktaties

Gezonde verjaardagstraktaties

Bij een verjaardag van een kind op de basisschool hoort natuurlijk een traktatie. De kinderen in de bovenbouw van de basisschool zijn vaak tevreden met een zakje chips en stellen al te veel poespas vaak niet op prijs. Bij de kinderen in de onderbouw zijn de traktaties vaak zeer creatief en dat wil elk kind natuurlijk wel. De school ziet hiernaast nog graag gezonde traktaties. Hieronder enkele ideeen om aan een ieders wensen te voldoen.

Gevulde flensjes

Benodigdheden

  • Zelf gebakken pannenkoeken of voorgebakken pannenkoeken
  • Jam in verschillende smaken (bijvoorbeeld abrikoos, sinaasappel, bramen, of aardbei)
  • Zacht fruit of fruit in dunne reepjes (bijvoorbeeld appel, banaan, aardbei of peer)
  • Eventueel wat citroensap
  • Satéprikkers
  • Een halve kool of een halve meloen (de andere helft van de meloen kunt u ook gebruiken als vulling)
  • Aluminiumfolie

Bereiding

Bestrijk de pannenkoeken met een laagje jam. Leg hierop wat fruit in dunne plakjes gesneden, dat past bij de smaak van de jam. Goede combinaties hierin zijn bijvoorbeeld arbrikozenjam met banaan of sinaasappeljam met appel). Let er wel op dat u fruit, dat snel verkleurt eerst even zult moeten besprenkelen met wat citroensap om verkleuren tegen te gaan. Rol de pannenkoeken vervolgens op en snijd deze in stukken van circa 2 centimeter. Prik enkele verschillende smaken aan een satéprikker en prik deze in de halve kool die u eerst met aluminiumfolie heeft bekleed.

Een meer eenvoudige variant op deze traktatie is om alleen te kiezen voor een soort fruit en een soort jam. Het is ook mogelijk om een gehele banaan in een flensje te rollen die u van tevoren heeft ingesmeerd met abrikozenjam en deze vervolgens te voorzien van een strik.

Sinaasappelverrassingen

Benodigdheden

  • Sinaasappels
  • Sinaasappeldessert met overige benodigdheden om dit klaar te maken (“kant en klaar” pakje verkrijgbaar in de supermarkt of totaal kant en klaar)
  • Plastic lepeltjes
  • Eventueel vlaggetje of parapluutje

Bereiding

Snij van de sinaasappels het bovenste kapje af. Als de sinaasappels vervolgens moeilijk blijven staan kan er aan de onderkant ook een dun plakje worden afgesneden. Hol de sinaasappels uit en vul ze vervolgens met het dessert. Plaats een lepeltje in het dessert en plaats het kapje schuin terug. Dit blijft het gemakkelijkste zitten met behulp van een papieren parapluutje hetgeen er ook nog eens vrolijk uitziet. Natuurlijk kan er ook hier gevarieerd worden met de inhoud van de sinaasappels en indien gewenst kan aan het parapluutje nog een houdbare traktatie worden gehangen.

Beschuiten met fruit

Benodigdheden

  • Beschuiten
  • Fruit (bijvoorbeeld bessen of aardbeien maar ook diverse smaken fruit zijn mogelijk)
  • Fruitgelei (kant en klaar verkrijgbaar bij de “bakafdeling in de supermarkt” of jam in de smaak van het door u gekozen fruit)
  • Het fruit en de fruitgelei kan eventueel worden vervangen door fruit uit blik dat al in de gelei ligt
  • Slagroom
  • Suiker
  • Slagroomversteviger
  • Suiker
  • Kleine kaarsjes

Bereiding

Beleg de beschuiten met het door u gekozen fruit, eventueel kunt u twee verschillende soorten fruit nemen en er een mooi tafereel van maken. Voorzie de laag fruit van wat vruchtengelei of wat jam zodat het fruit er niet zo gemakkelijk afrolt en het niet kan verkleuren. Voorzie de beschuiten vervolgens van een toefje slagroom dat u heeft opgeklopt met suiker en wat slagroomversteviger zodat de slagroom niet gaat uitlopen. Maak het geheel af door er een verjaardagskaarsje op te plaatsen.
Gerelateerde artikelen
Kindertraktaties, waar moet je op lettenEen verjaardag is natuurlijk een groot feest voor kinderen, zeker als je dan ook nog eens op school mag uitdelen. Toch i…
Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Afscheid van het kinderdagverblijf: traktaties!Je peuter wordt een kleuter en gaat straks naar de basisschool. Dat is een nieuwe periode in het leven van je kind, waar…
Gezonde traktaties voor kinderenTegenwoordig komen ouders, vooral in de onderbouw van de basisschool, met de meest mooie traktaties voor hun kinderen op…
Gezonde traktaties om uit te delen op schoolGezonde traktaties om uit te delen op schoolElke ouder kent het welk: je kind is jarig en er wordt verwacht dat jouw kind gaat trakteren op school. Maar een verantw…
Gezonde kindertraktatiesGezonde kindertraktatiesDikwijls is het lastig om gezonde kindertraktaties te bedenken. Dit vergt veel creativiteit en fantasie. Dit artikel gee…

Reageer op het artikel "Gezonde verjaardagstraktaties"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 31-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!