InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De Chinese keuken

De Chinese keuken

De Chinese keuken Het eten dat er in China gegeten wordt, lijkt totaal niet op de gerechten die je bij de plaatselijke Chinees geserveerd krijgt. Chinees eten is snel, lekker en gezond, de moeite waard om eens te proberen dus! En heb je wel eens met stokjes gegeten? In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt over de Chinese keuken!

Chinees eten in China

Chinezen eten vaak in restaurants, omdat ze dat liever doen dan mensen thuis uitnodigen. In China heeft niet iedereen zijn eigen bord zoals in het Westen. Op een ronde tafel met een draaischijf worden een aantal gerechten geplaatst waar iedereen met stokjes van kan eten. Er zijn groente- vlees- en visgerechten en natuurlijk wordt er rijst bij geserveerd. Alle gerechten worden gewokt waardoor de ingrediënten lekker vers en knapperig zijn. Bij het eten wordt vaak theegedronken, omdat dit goed samengaat met scherpe gerechten. Er is veel keuze tussen vele verschillende vlees- en vissoorten en scherpe of mildere schotels. Voor westerlingen is het bestellen lastig; serveersters spreken vaak nauwelijks Engels en de menukaarten bevatten meestal geen vertaling.

Hoe eet je met stokjes?

1. Zet het onderste stokje klem tussen je ringvinger en pink en houd hem tegen met je duim.
2. Houd het bovenste stokje vast als een pen.
3 en 4. Gebruik je duim en wijs of middelvingervinger om het bovenste stokje te bewegen en dingen mee op te pakken. Het onderste stokje beweegt niet.

Zelf Chinees koken

Je kunt natuurlijk ook zelf eens proberen om een echt Chinees gerecht te koken. Hieronder vind je twee van zulke gerechten met goed verkrijgbare ingrediënten. Het is de bedoeling dat je beide gerechten klaarmaakt en ze dan eet met een kommetje rijst. Natuurlijk probeer je dan ook om deze maaltijd met stokjes op te eten!

Tjaptjoi

Voor tjaptjoi kun je eigenlijk elke gewenste combinatie van groenten gebruiken, zolang je de taugé er maar aan toevoegt.

Ingrediënten

  • 1 el olie
  • 1 flink sjalotje, in plakjes
  • 1 teentje knoflook, gehakt
  • 130 g verse shii-takes, gehalveerd
  • 50 g bamboescheuten uit blik, uitgelekt
  • 350 g verse taugé
  • 2 lente-uitjes, in stukjes van 1,5 cm
  • 2 tl sojasaus
  • ½ tl versgemalen zwarte peper

Bereidingswijze

1 Laat de olie in een wok op hoog vuur heet worden. Bak sjalot en knoflook 1 minuut op matig vuur tot ze geuren. 2 Zet het vuur hoog, voeg paddestoelen en bamboescheuten toe en roerbak 1 min.
3 Voeg snel taugé, lente-uitjes, sojasaus en peper toe, roerbak circa 30 sec. en serveer meteen.

Kip kung po

Ingrediënten

  • 1 el olie
  • 2-3 rode pepers, zonder zaadjes en in reepjes
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 400 g kipfilet, in blokjes van 1x1 cm
  • 1 tl bonensaus met pepers
  • 1 el Chinese rijstwijn of droge sherry
  • 1 dl kippenbouillon of water
  • 50 g geroosterde ongezouten pinda’s
  • 2 lente-uitjes, in stukjes van 1 cm
  • Voor het maïzenapapje: 1 tl maizena gemengd met 1 el water

Bereidingswijze

1 Verhit de olie in een wok op hoog vuur en roerbak pepers en knoflook enkele seconden. 2 Voeg de kip en bonensaus toe en roerbak enkele minuten. Voeg bamboescheuten, rijstwijn en bouillon toe en breng aan de kook. Voeg geleidelijk het maïzenapapje toe en roer tot de saus gebonden en transparant is. 3 Schep de pinda’s en lente-uitjes erdoor en serveer meteen.
© 2008 - 2019 Princessfiona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Chinese keuken"

Infoteur: Princessfiona
Gepubliceerd: 11-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!