InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Enkele recepten uit het Waasland

Enkele recepten uit het Waasland

Enkele recepten uit het Waasland Het Waasland is een geografische en historische streek gelegen in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen. Het bestaat uit tien gemeenten. Het Waasland is vooral bekend van het middeleeuwse verhaal van Reynaert de Vos. Maar het Waasland heeft nog meer te bieden: enkele heerlijke recepten. Hieronder vind je het recept voor de bekende Wase Vlaai, nieuwe aardappelen in het frietvet en frietjes met een spiegelei.

Waar ligt het Waasland?

Het Waasland is een streek gelegen in Oost-Vlaanderen. Het wordt begrensd door het kanaal Gent-Terneuzen, de Nederlandse grens, de Schelde en de Durme. Het bestaat uit de volgende gemeenten: Kruibeke, Beveren, Zwijndrecht, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Sint-Niklaas, Moerbeke, Lokeren, Temse en Waasmunster. De stad Sint-Niklaas is de hoofdplaats van het Waasland.

De Wase Vlaai

Deze Wase vlaai is ook buiten het Waasland al goed gekend. Als het kermis was, kon deze vlaai niet ontbreken op de feesttafel. De meeste bakkers in het Waasland verkopen ook deze lekkere en eenvoudige taarten.

Benodigheden voor een grote vlaai (acht à tien personen)

  • 300 g peperkoek
  • 75 g speculaas
  • 50 g beschuiten
  • 8 dl volle melk
  • 2 eieren
  • 1 pakje vanillesuiker
  • 100 g bruine suiker
  • 20 g bloem
  • Kaneel
  • Nootmuskaat
  • Boter (voor de vorm)
  • Bakvorm of ovenschaal

Bereidingswijze

Verkruimel de peperkoek, de speculaas en de beschuiten. Vermeng en doe er de melk bij. Laat de verkruimelde koekjes en peperkoek even trekken met de melk. Mix tot een glad geheel met de staafmixer. Splits de eieren. Klop de dooiers los met de bloem en de suiker. Doe er een snuif kaneel en eventueel een beetje kandijsiroop. Meng het dooiermengsel met het koekmengsel. Klop de eiwitten stijf met de vanillesuiker. Spatel eerst het eiwit voorzichtig door het mengsel. Vet een ovenschaal goed in met boter. Schep er het mengsel in. Strijk de bovenkant glad met een spatel. Bak een uur in het midden van de oven op 180° C.

Nieuwe aardappeltjes in frietvet

Dit is een klassieker uit de keuken van mijn moeder, oma en overgrootmoeder. Met nieuwe aardappelen kan men vele lekkere gerechten maken, maar dit blijft toch mijn favoriet! Je hebt er weinig ingrediënten voor nodig. Wel kan het klaarmaken tijdsintensief zijn. Neem voor dit recept alleen maar kleine aardappelen. Je kan de gebakken aardappeltjes serveren met allerlei soorten vlees en vis (bijvoorbeeld: varkenshaas, biefstuk, kip, witte vis) en het past ook goed bij groenten, zowel koud (tomaat, komkommer, …) als bij warme groenten (bloemkool, broccoli, wortelen). Dit recept is alleen te maken in het nieuwe aardappelsezioen: midden mei tot midden augustus.

Benodigdheden voor vier personen

  • 1,5 kg kleine aardappelen (lijkt veel, maar ze zijn zo lekker dat ze hier allemaal worden opgegeten)
  • Friteuse en frietvet

Bereidingswijze

Neem de kleine aardappelen. ‘Schreep’ de aardappelen, dat wil zeggen dat je met een aardappelmes over het bovenste vel van de aardappel moet gaan. Enkel het vuil gaat ze van de aardappel maar er blijft nog een vel over de aardappel. Dit vel is noodzakelijk! Dit doe je met alle aardappelen. Halveer ze of snijd ze in vier. Ze mogen niet groter zijn dan 2 cm. Kook de aardappelen kort tot ze gaar zijn (meestal niet langer dan 4 minuten). Blijf er zeker bij, ze mogen niet overgaar zijn. Zet de friteuse aan op 150° C. Bak de aardappelen een eerste keer. Laat ze afkoelen en voor het serveren bak je ze een tweede keer op 190° C.

Friet met spiegelei

Dit is ook een klassieker uit moeders keuken. Als je aan anderen vertelt over frieten met gebakken eieren, zie je vooral verbazing. Toch is dit een geweldige combinatie. Dop je knapperige frietjes in het eigeel voor een lekkere smaakcombinatie. Veel kinderen zijn hier verzot op. Daarnaast is het een erg eenvoudig gerecht. De meeste gezinnen hebben altijd wel diepvriesfrieten en eieren in huis, waardoor je dit gerecht op tien minuten op tafel zet.

Benodigdheden voor twee personen

  • Vier of vijf eieren
  • Boter
  • Diepvriesfrieten of zelfgemaakte frieten
  • Peper en zout
  • Mayonaise
  • Witloof
  • Tomaat
  • Komkommer
  • Sla

Bereidingswijze

Zet de friteuse aan. Spoel de groenten. Snijd de tomaten en de komkommer in stukken en schijfjes. Doe de buitenste bladen van het witloof en versnijd het. Doe de tomaten en de komkommerstukken in een schaaltje. Doe het witloof in een ander schaaltje en meng er een beetje mayonaise door.Verhit een pan met een klontje boter, de pan moet groot genoeg zijn voor alle eieren te bakken. Doe de frieten in de friteuse en bak ze goudgeel. Breek voorzichtig de eieren boven de pan. Het moeten spiegeleieren zijn, dus niet de bruusk openmaken. Zet het vuur zachtjes of zelf af en laat de eieren sudderen in de pan. Werk af met peper en zout. Haal de frietjes uit de friteuse en bestrooi met wat zout.

Bekende Wase streekproducten

Het Waasland heeft net zoals andere streken ook enkele heerlijke streekproducten. Een aantal hiervan zijn er gekend:
  • Den Ouden Advocaat
  • Likeuren Verhofstede
  • Reynaertgebak
  • IJs van Cremerie François
  • Lokerse paardenworsten
© 2014 - 2019 Elineboon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met je receptenVeel mensen plaatsen heerlijke recepten op internet. Er zijn vele websites waar deze kunnen worden geplaatst. Het is ook…
Bewaar al je online recepten op één plekBewaar al je online recepten op één plekTegenwoordig kun je op vele sites lekkere recepten vinden, maar helaas staan deze allemaal op verschillende plekken. Alb…
Gezonde smoothie receptenGezonde smoothie receptenMet de juiste ingrediënten maak je jouw ideale smoothie die ook nog eens gezond en lekker is. Soms is het lastig om te w…
Sonja Bakker: De dieetgoeroe van de 21e eeuwDieetgoeroe Sonja Bakker heeft Nederland de afgelopen jaren veroverd met haar recepten en weekmenu’s. Alsof dit nog niet…
Werken in een Shopping CenterWerken in een Shopping CenterDe modebranche is goed voor tienduizenden banen in Nederland, België en Duitsland. Vooral bij de grote Shopping Centers…
Bronnen en referenties
  • http://www.mytaste.be/click/index/82339/?site=libelle-lekker.be
  • www.toerismewaasland.be

Reageer op het artikel "Enkele recepten uit het Waasland"

Infoteur: Elineboon
Gepubliceerd: 14-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!