Water drinken saai? Het hoeft niet!

Het is weer zomer! En in de zomer is het goed om te blijven hydrateren en dus veel water te drinken. Voor veel mensen is dit best een opgave, want alleen maar water drinken is toch saai? Niet als je er een leuke en lekkere draai aan geeft. Met deze recepten is water drinken nooit meer saai!

Waarom water drinken?

Hoewel er ook nog altijd tegenstanders zijn van deze theorie, zijn de meeste mensen het er wel over eens dat water drinken goed voor je is. Het is gezond, want het helpt je lichaam om sneller afvalstoffen af te voeren. Anderhalve liter per dag is hierbij de norm. Als het warm is, zweet je meer en heb je dus meer vocht nodig.

Als je teveel vocht verliest kun je verschillende klachten krijgen, zoals hoofdpijn en duizeligheid. Op de lange termijn kan te weinig drinken zelfs blaasontstekingen en nierproblemen opleveren. Te weinig drinken op een hete zomerdag kan een zonnesteek tot gevolg hebben. Genoeg redenen dus, om water te blijven drinken!

Leuk, lekker en gezond

Vind je water niet lekker, of saai op den duur? Dan kun je je water er gezellig uit laten zien met een paar schijfjes citroen, maar je kunt ook nog een stapje verder gaan. Zo maak je water drinken niet alleen leuker, maar ook lekkerder én gezonder. Omdat deze waters extra gezond zijn en ondersteunend voor je lever en spijsverteringssysteem, worden het ook wel detox water genoemd.

Detox water recepten

Detox water met appel en kaneel

Dit drankje staat ook wel bekend als het ‘Zero calorie detox water’ van dr. Oz. De reden hiervoor is dat het bijna geen calorieën bevat, maar dat geldt eigenlijk voor alle detox waters. Tenminste, als je ze zelf maakt. Zo maak je het: neem twee of meer appels en was deze goed. Verwijder de klokhuizen en snijd ze in partjes. Gooi de appelpartjes, samen met 2 tot 3 (biologische) kaneelstokjes in een kan en giet deze over met water. Bewaar het een paar uur in de koelkast en serveer het koud, eventueel met nog wat ijsblokjes.

Detox water met komkommer, citroen en munt

Heerlijk fris voor een warme zomerdag! En extra goed voor de hydratatie vanwege de komkommers, die zelf ook veel water bevatten. De citroenen geven op hun beurt weer vitamine c en ondersteunen daarmee je immuunsysteem. Bovendien helpt het citroenzuur in citroenen, je lichaam om mineralen in voeding beter op te nemen. De munt zorgt voor een lekkere, extra frisse smaak. Ook munt is rijk aan vitamine C, helpt om het maag- en darmstelsel te kalmeren en kan helpen hoofdpijn te verlichten.
Vul voor dit detox water een kan met mineraalwater, schijfjes citroen, schijfjes komkommer, een paar takjes munt en eventueel wat ijsblokjes.

Detox water met zwarte bessen, limoen en munt

Dit detox water is weer net even anders! Vul een kan met water met zwarte bessen, een paar schijfjes limoen en wat muntblaadjes. Zwarte bessen werken stimulerend voor de doorbloeding en versterken het immuunsysteem. Voor een extra goede smaak kun je de bessen pureren met een vork. Laat het water eerst een paar uur trekken in de koelkast en serveer het koud.

Variëren met detox water

Bovenstaande recepten zijn enkele van de vele voorbeelden. Ga ook vooral op je eigen gevoel af en blijf variëren met de groenten, vruchten en kruiden die jij lekker vindt!
© 2014 - 2020 Natuurlijk-eten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.Pinterest.com

Reageer op het artikel "Water drinken saai? Het hoeft niet!"

Infoteur: Natuurlijk-eten
Gepubliceerd: Juni 2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!