InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Mueslikoekjes voor iedere dag

Mueslikoekjes voor iedere dag

Deze heerlijke muesli-koekjes kunnen iedere dag! Zelfs als je op dieet bent kan je er gerust een bij de thee nemen. En ze zijn nog goedkoop en makkelijk te maken ook! Dit recept voor mueslikoekjes is niet alleen heel makkelijk, goedkoop en snel. Het past ook prima binnen de grenzen van een gevarieerd dieet. Met slechts een steelpan, houten lepel en een bakplaat kan iedereen dit recept zelf thuis uitproberen.

Voedingswaarde

Per stuk (op basis van 40 koekjes)Per 100 gram
Kcal60 kcal439 kcal
Eiwit0,67 gr4,92 gr
Koolhydraten8,55 gr62,50 gr
Vet2,48 gr18,15 gr
Verzadigd vet1,5 gr10,95 gr

Kosten

Voor 40 koekjes ben je in verhouding slechts €0,79 kwijt. Omdat veel ingrediënten alleen in een grote verpakking te koop zijn, zijn de totale kosten €5,34.

Bereidingstijd

  • Voorbereiding: 10 minuten
  • Oven: 2x 20 minuten

Ingrediënten

  • 115 gr boter
  • 115 gr rietsuiker
  • 175 gr muesli
  • 90 gr zelfrijzend bakmeel
  • 3 el suikerstroop
  • 1 tl kaneel

Benodigdheden voor de koekjes

  • 2 bak platen met bakpapier
  • steelpan
  • houten lepel
  • 2 eetlepels
  • theelepel
  • keukenweegschaal

En nu aan de slag!

Voorbereiding

Verwarm de oven voor op 150 graden (heteluchtoven). Smelt de boter op een laag vuur in een steelpannetje. Zorg ervoor dat de boter niet te heet wordt. Als het gaat borrelen zit je fout. Voeg de rietsuiker en de suikerstroop toe. Roer alles goed door met een houten lepel zodat de rietsuiker en suikerstroop compleet oplossen. Mix ondertussen in een kom de kaneel, muesli en het zelfrijzend bakmeel goed door elkaar.
Als de suikerstroop en rietsuiker helemaal is opgelost in de boter mag de pan van het vuur. Mix nu het muesli-mengsel door het boter-mengsel. Wees snel, want zodra de pan van het vuur gaat wordt het botermengsel steeds minder vloeibaar en wordt het lastiger om de koekjes te scheppen. Schep op iedere bakplaat 20 hoopjes met een ruime tussenruimte. De koekjes zullen namelijk erg uitlopen. Het makkelijkste is om dit met twee eetlepels te doen.

Bak tenslotte de koekjes in 20 minuten goudbruin. Laat ze na het bakken afkoelen op een rooster. Hierdoor worden ze extra knapperig.

Eet smakelijk!

Tips

  • Je kan alle soorten muesli gebruiken. Probeer het bijvoorbeeld eens met muesli met gedroogde tropische vruchten.
  • In plaats van muesli kan je ook andere soorten ontbijtgranen proberen. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Kijk gewoon eens wat je nog in je kast hebt staan. Special K of Kellogg’s Corn Flakes zijn ook erg geschikt.
  • Tenslotte kan je ook in plaats van de muesli gebroken stukjes biscuit gebruiken. Breek de biscuit in kleine stukjes van ongeveer een halve centimeter.
© 2014 - 2019 Dsmit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Voedingswijzer van het voedingscentrum voor de voedingswaarden.

Reageer op het artikel "Mueslikoekjes voor iedere dag"

Infoteur: Dsmit
Gepubliceerd: 14-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!