InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zelf vruchtenijsjes maken

Zelf vruchtenijsjes maken

Drie recepten voor het maken van drie soorten heerlijke vruchtenijsjes. Eenvoudig te maken en het kost ongeveer een half uur, daarna doet de vriezer zijn werk.

Inhoud:

Yoghurt-framboos ijsjes

Ingrediënten

  • 200 gram frambozen
  • 36 gram fijne kristalsuiker voor 100 milliliter suikersiroop
  • 80 milliliter water voor 100 milliliter suikersiroop
  • 500 milliliter vanilleyoghurt
  • 2 theelepel vanille siroop

Benodigdheden voor de bereiding

  • 10-12 ijsvormpjes, deze zijn bijvoorbeeld bij Ikea te koop.
  • Blender of staafmixer
  • Kom of schaal
  • Vriezer
  • Zeef (niet te fijn)

Suikersiroop maken

Als eerst maakt u de suikersiroop. De suikersiroop heeft namelijk tijd nodig om af te koelen voordat u het kunt gebruiken. Doe de suiker en het water in een kleine pan op laag vuur en roer dit constant door tot alle suiker opgelost is, dit proces gaat vrij snel. Wanneer de suiker opgelost is doet u het vuur naar gemiddelde hoogte en laat dit dan ongeveer 3 minuten aan staan zodat het mengsel wat indikt. De suikersiroop laat u staan tot het afgekoeld is voordat u het gebruikt.

Bereiding van het ijs zelf

Voeg de frambozen en suikersiroop samen en pureer ze met de blender of staafmixer. Wanneer de frambozen goed gepureerd zijn haalt u ze door de zeef om het mengsel te ontdoen van de frambozen pitjes. Doe de vanilleyoghurt en de vanille siroop bij elkaar in een kom en roer ze goed door elkaar. Voeg daarna beide mengsels bij elkaar. Wanneer u een gemarmerd effect in de ijsjes wilt kunt u dit heel voorzichtig iets door roeren met een satéprikker of de bovenkant van een vork of lepel. Giet het mengsel in de ijsvormpjes (wanneer u het marmer effect heeft gemaakt iets voorzichtig zijn met het inschenken zodat het niet alsnog mengt) en zet ze in de vriezer. Na een aantal uur zijn ze hard genoeg om te eten! In dit ijsje zijn natuurlijk zelf verzonnen combinaties ook erg lekker. Bijna alle soorten fruit zijn te combineren met vanille dus probeer het gerust uit met iets anders.

Blauwe bessen ijsjes

Ingrediënten

  • 500 milliliter grenadine
  • Het sap van een halve citroen
  • 150 gram blauwe bessen

Benodigdheden voor de bereiding

  • 8-10 ijsvormpjes
  • Kom of schaal
  • Vriezer

Bereiding van het ijs zelf

Zorg eerst dat u de suikersiroop gemaakt heeft, hoe u dat kunt doen leest u in het begin van het eerste recept. Voeg de grenadine, het citroensap en de suikersiroop samen in een kom en roer dit goed door elkaar. Verdeel de blauwe bessen over de ijsvormpjes. Daarna doet u het mengsel van grenadine, citroensap en suikersiroop ook in de ijsvormpjes. Zet de vormpjes in de vriezer en uw ijsjes zijn na een aantal uur klaar!

Kersen ijsjes

Ingrediënten

  • 200 gram zwarte bessen
  • 50 gram fijne kristalsuiker
  • Geraspte schil van een halve citroen
  • 75 milliliter water
  • 100 milliliter kersenjam
  • 200 milliliter kersen yoghurt

Benodigdheden voor de bereiding

  • 8-10 ijsvormpjes
  • Pan
  • Mixer
  • Twee kommen/schalen
  • Vriezer

Bereiding van het ijs

Doe de zwarte bessen, de suiker, de geraspte schil van de citroen en het water in een pan en verwarm het op gemiddelde temperatuur. Wanneer de suiker geheel opgelost is brengt u het mengsel aan de kook op hoog vuur. Daarna brengt u het vuur weer terug. Het mengsel moet 5-6 minuten sudderen op middelhoog vuur waarbij u het regelmatig doorroert. Wanneer u dit gedaan heeft dekt u het mengsel af en laat het ongeveer een uur afkoelen. Als het mengsel afgekoeld is klopt u het met een handmixer tot het glad is Doe de kersenjam en kersen yoghurt in een andere kom en meng dit goed. Hierna voegt u beide mengsels voorzichtig samen. Wanneer u een gemarmerd effect in de ijsjes wilt kunt u dit heel voorzichtig iets door roeren met een satéprikker of de bovenkant van een vork of lepel. Schep het mengsel in de ijsvormpjes en zet deze in de vriezer. Na een paar uur zijn uw ijsjes klaar!
© 2013 - 2019 Lotte90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf vruchtenijsjes maken"

Infoteur: Lotte90
Laatste update: 21-10-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!