InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Bewaar al je online recepten op één plek

Bewaar al je online recepten op één plek

Bewaar al je online recepten op één plek Tegenwoordig kun je op vele sites lekkere recepten vinden, maar helaas staan deze allemaal op verschillende plekken. Albert Heijn, smulweb, boodschappen.nl, receptenblogs... Nu kun je een archief maken waarin je al je recepten verzamelt. Niet meer zoeken naar dat éne recept op die éne site, maar eenvoudig alles op een plek! Wellicht heb je er al weleens van gehoord: Tumblr. Een website waarop je je eigen pagina met inspirerende plaatjes kunt maken. Dit platform gaan wij ook gebruiken, alleen dan met plaatjes van de gerechten. Als je op een plaatje klikt word je direct doorgelinkt naar de site van het recept. Zo simpel is het! Bovenin kun je een zoekbalk plaatsen. Als je daar bijvoorbeeld 'tomaat' intikt, krijg je alle verzamelde recepten met tomaat.

Stap 1: Een account creëren op Tumblr

Ga naar https://www.tumblr.com/ en registreer je. Je kunt eventueel ook de website instellen op Nederlands als je dat prettig vindt.

Stap 2: Een design kiezen voor je pagina

Je kunt bij de instellingen van je pagina (☼ teken → selecteer je blog → klik bij het kopje 'theme' op 'customize') het design van je pagina veranderen. Je kunt uit vele standaard gratis en betaalde designs kiezen of via Google een tumblr-theme zoeken. Belangrijk hierbij is dat je een design kiest met een zoekbalk. Op deze manier kun je gemakkelijk je recepten terugvinden. Gebruik bijvoorbeeld dit theme: https://www.tumblr.com/theme/30524. Hierin heb je een mooi overzicht van de foto's en er zit ook een zoekbalk bij. Kijk voor een voorbeeld onderaan de pagina.

Bij de instellingen van je pagina kun je het ook met een wachtwoord beveiligen, op die manier is de website alleen voor persoonlijk gebruik.

Stap 3: Verzamelen!

Eerst moet je een link in je bladwijzerbalk plaatsen. Op het moment dat je het recept toe wilt voegen klik je op deze link om het in Tumblr te plaatsen. Ga naar deze – https://www.tumblr.com/apps – link. Sleep de button naar je bladwijzerbalk. Je kunt de button nu gebruiken om plaatjes te posten.

Ga naar de pagina van het recept. Klik op de Tumblr-button in je bladwijzerbalk. Er opent nu een nieuw scherm. Je krijgt nu verschillende opties over hoe je je recept wilt posten. Klik op 'photo'. Je ziet een klein overzicht van alle foto's die op de pagina staan. Klik op de foto die je graag wilt gebruiken in je pagina. Soms kan Tumblr de foto's niet laden, klik dan met de rechtermuisknop op de foto in de receptensite en kies 'kopieer locatie van afbeelding'.
Ga terug naar de Tumblr-pagina en plak de link van de afbeelding in het balkje 'photo URL'. Klik verder naar de button 'advanced'. Hier kun je steekwoorden toevoegen waarmee je je recept kunt vinden met de zoekbalk. Vul de naam van het gerecht, de ingrediënten, etc in en scheid deze met een komma. Klik op 'create post' en je recept zal geplaatst worden.

Als je je receptenarchief wilt gebruiken ga je simpelweg naar je pagina door de URL in te tikken (jouwnaam.tumblr.com). Veel plezier ermee!

Onderstaand nog een aantal websites met leuke recepten:

Nederlands:

  • ah.nl/recepten
  • smulweb.nl/
  • boodschappen.nl/
  • verseoogst.nl/recepten/menu
  • jumbosupermarkten.nl/Homepage/Lekker/Recepten-zoeken/
  • elle.nl/eten/recepten
  • voedingscentrum.nl/recepten
  • 24kitchen.nl/recepten/search
  • jamieoliver.nl/recipes

Engels:

  • foodgawker.com/
  • allrecipes.nl/
  • recipe.com/
  • wholefoodsmarket.com/recipes
© 2012 - 2019 Thedaydreamer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bewaar al je online recepten op één plek"

Infoteur: Thedaydreamer
Gepubliceerd: 08-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!