InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Zweedse gehaktballen: recept

Zweedse gehaktballen: recept

De Zweedse gehaktballen van de IKEA zijn razend populair. Wie naar de Ikea gaat, zal vaak even wat van deze ballen willen proeven. Het recept is gebaseerd op eenvoudige ingrediënten. De gehaktballetjes hebben een milde smaak dankzij het gebruik van broodkruimels. Er wordt een roomsaus en een bosbessenjam bij geserveerd.

Zweedse gehaktballen van de IKEA

IKEA staat er bekend mee: de Zweedse gehaktballen. IKEA is een groot concern dat meubels verkoopt, en dat zijn oorsprong in Zweden vond. IKEA biedt goedkoop maar kwalitatief goed kantinevoedsel aan voor zijn klanten. Zeer bekend zijn de Zweedse gehaktballetjes van IKEA

Zweedse recepten zijn gebaseerd op eenvoudige ingrediënten. Van oorsprong moesten de Zweden het vaak met hun eigen streekproducten doen, wat ervoor zorgde dat de Zweden een vrij eenvoudige keuken hadden. Vlees is er duur, daarom wordt het vaak tot gehakt verwerkt. Desalniettemin wisten de Zweden met hun eigen producten prima recepten te verzinnen. De vleesbal (köttbullar) oftewel de Zweedse gehaktbal, is er één van. IKEA heeft dit eeuwenoude eenvoudige recept weer bovenaan de kaart weten te krijgen.

Recept Zweedse gehaktballen

Er zijn diverse varianten van de Zweedse gehaktballen. De Zweden hielden er eenvoudige recepten op na met hun eigen producten. Onderstaand recept benaderd het originele recept het meest:

Ingrediënten

  • 500 gram gehakt: half om half of bestaande uit 300 gram rund-en 200 gram varkensgehakt.
  • 75 gram paneermeel of broodkruimels (bij voorkeur brood)
  • 1 ei
  • 250 ml melk of water
  • 1 gesnipperde ui
  • peper, zout en nootmuskaat of chilipoeder

Bereidingswijze

  1. Fruit de ui in een pan met margarine glazig (goudgeel).
  2. Meng in een kom het gehakt, het ei, de melk, ui en de kruiden. Gebruik chilipoeder of nootmuskaat om het gehaktmengsel op smaak te brengen.
  3. Kneed alles goed samen met de hand en maak van het gehaktmengsel kleine balletjes.
  4. Smelt wat margarine in een braadpan en bak de vleesballetjes rondom bruin. Keer ze voorzichtig om, anders breken ze.

Het originele recept wordt gemaakt met water en broodkruimels, veel broodkruimels! Dit zorgt voor een milde smaak. Wie niet zo gecharmeerd is van dit recept, kan uiteraard ook de melk ter vervanging van water gebruiken.

Serveer de gehaktballetjes met een saus. De IKEA gebruikt hiervoor een roomsaus, die op de volgende manier te bereiden is:

Ingrediënten roomsaus

150 ml room
300 ml runderbouillon
zout en peper
scheutje sojasaus
maizena of bloem

Bereiding

  1. De bouillon dient de koken. Voeg de room toe en laat de saus wat indikken. Voeg eventueel wat bloem of maizena toe om de saus te binden.
  2. Breng de saus op smaak met zout, peper en een scheutje sojasaus.

Verder worden de Zweedse gehaktballen bij de IKEA geserveerd met rode bosbessenjam. Deze jam is kant en klaar te koop bij de IKEA (origineel) of bij de supermarkt (veel zoeter). Uiteraard is deze jam ook zelf te maken, echter vergt dit wel meer bereidingstijd. Wie de jam zelf maakt, kan beter niet teveel suiker toevoegen: IKEA gebruikt een rode bosbessenjam die vrij zuur is.

Köttbullar

Köttbullar is het Zweedse woord voor vleesballen. In Nederland noemen wij ze gehaktballen. Over het algemeen worden deze vleesballen gegeten in combinatie met gekookte aardappels, jam van de rode bosbes, ingelegde augurken en een zware bruine roomsaus. In Zweden wordt dit recept vooral tijdens de kerstdagen klaargemaakt. In Zweden zijn deze balletjes in bijna iedere snackbar te krijgen. In Nederland en België zijn deze bij de IKEA te krijgen, zowel in de kantine als in hun eigen supermarkt. Zo kunnen de ballen ook thuis klaargemaakt worden.

Het bijzondere aan de ballen is het mengsel van kruiden, allroundkrydda genaamd. Bij de IKEA soms kant en klaar te koop in hun eigen supermarkt, maar ook zelf goed te maken met onderstaand recept:

Meng van de volgende kruiden van elk één deel, gebruik van het zout wat minder dan van de andere kruiden: zeezout, paprikapoeder, knoflookpoeder, chilipoeder, zwarte peper, korianderpoeder, piment. Het is mogelijk een aantal kruiden weg te laten wanneer deze niet te vinden zijn, maar dit maakt de smaak wel iets anders. Wie dit kruidenmengsel in het recept gebruikt, dient de andere kruiden (peper, zout en nootmuskaat of chilipoeder) uit het recept weg te laten. Wees altijd zuinig met kruiden: een teveel kan de smaak aardig verpesten. Gebruik liever wat te weinig: dit kan in een volgend recept altijd aangevuld worden.
Gerelateerde artikelen
De lekkerste gehaktballenDe lekkerste gehaktballenZo een ouderwetse lekkere gehaktbal gaat er bij bijna iedereen er wel in. Een gehaktbal kan je kant en klaar kopen bij d…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
IKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukenplanner: zelf je keuken ontwerpenIKEA keukens zijn de meest verkochte keukens van Nederland en België. Met de IKEA Keukenplanner is het mogelijk om zelfs…
Recept voor bladerdeeghapjes met gehaktvullingRecept voor bladerdeeghapjes met gehaktvullingDeze hartige snacks zijn makkelijk te maken. En kunnen ook als hoofdgerecht geserveerd worden. Volgt u de stappen goed,…
Ikea-effect; het inschatten van waardeMarktplaats en andere verkoop sites staan bomvol met een groot assortiment aan producten. Verkopers mogen bij deze websi…
Bronnen en referenties
  • http://www.ikea.com/ms/nl_NL/food/index.html

Reageer op het artikel "Zweedse gehaktballen: recept"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 22-05-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!