InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Brinta als start van de dag

Brinta als start van de dag

Brinta als start van de dag Brinta (BReakfast INstant Tarwe) staat in veel Nederlandse huishoudens ’s morgens op tafel. Hoeveel mensen zouden hun dag niet beginnen met een bordje Brinta? Sinds wanneer is Brinta er en wat zit er in? Brinta-recepten kennen we ook, zowel voor mensen die willen afvallen als voor mensen die spieren willen kweken. De meeste mensen krijgen te weinig vezels binnen vandaar dat Brinta een goede start van de dag is. Brinta bestaat uit volkorentarwemeel en zout. Het bevat per portie 7% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kcal. Verdere percentages per portie:
  • 14 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid B3
  • 19 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid foliumzuur
  • 40 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid calcium
  • 10 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer
  • 21 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium
  • 13 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zink
  • 46 % van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid fosfor

Wat willen deze cijfers nu zeggen?

Eigenlijk niet meer dan dat Brinta door zijn voedingsvezels goed is voor de darmwerking en spijsvertering. Het ijzer zorgt voor het zuurstoftransport, de koolhydraten voor energie. Daarnaast zorgen magnesium en calcium voor gezonde botten en tanden.

Geschiedenis Brinta

Brinta ontstaat in 1944 en staat voor BReakfast INstant TArwe. Tijdens de bevrijdingsfeesten in 1945 begon de promotiecampagne voor Brinta. In 1956 neemt de verkoop van Brinta een vogelvlucht door een succesvolle campagne. Vijf leeggegeten pakken leverde één boekje van A.D. Hildebrand op over het duo Bert en Bettie Brinta. Er werden in totaal 6 boekjes geschreven. Allen geïllustreerd door Gerard van Straaten. In 1963 won Reinier Paping de Elfstedentocht dankzij zijn bordje Brinta die ochtend. Sindsdien zijn Brinta en sport met elkaar verbonden. In 1996 kwam Brinta met Brinta Wake Up ontbijt. Snel klaar met koude melk.

Gebruikelijke bereidingswijze Brinta

Verwarm 250 milliliter melk in een steelpan of in de magnetron. Voeg hier vijf eetlepels Brinta aan toe en roer goed door. Je kan de Brinta zo eten maar je kan er ook wat smaak aan toevoegen in de vorm van suiker, Roosvicee of honing.

Recepten met Brinta

Brinta-sinaasappelmuffins

Een lekker zoet recept, afkomstig uit de Engelse keuken. Ingrediënten:
  • 175 gram bloem
  • 3 eetlepels suiker
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • 125 gram Brinta
  • 2 losgeklopte eieren
  • 175 cc jus d’orange

Bereiding: Meng de ingrediënten door elkaar en vul de papieren vormpjes voor twee derde met beslag. Bak ze in een voorverwarmde oven op 225 graden in 15 minuten bruin.

Brintacake

Dit is een bodybuilders recept. Goed voor mensen die veel trainen en veel spieren willen kweken. De smaak? Zoet is het niet dus zeker geen cake om aan een kind te serveren. Ingrediënten:
  • 100 gram Brinta
  • 10 eieren
  • 1 grote appel
  • 100 gram rozijnen
  • Snufje zout
  • 70 gram zelfrijzend bakmeel
  • Kaneel en suiker naar smaak

Bereiding: Klop de Brinta, eieren, meel, zout, kaneel en suiker luchtig. Schep er op het einde de appel en rozijnen door. Zet dit 1 uur in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Brinta en dieet

Brinta als ontbijt met hiernaast een glas jus d’orange past prima in een dieet. Het is gezond en geeft lang een verzadigd gevoel zodat de kans op snaaien in de loop van de ochtend afneemt. Het geeft energie en zet je spijsvertering aan het werk en als start van de dag past dit dus prima in een dieet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brinta, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://forum.bodynet.nl/recepten/45668-havermout-brinta-soort-cake-9.html
  • http://www.smulweb.nl/recepten/1078973/Brintasinaasappelmuffins
  • http://brinta.nl/

Reageer op het artikel "Brinta als start van de dag"

Reactie

Piet van Zutphen, 28-08-2012 21:56 #1
"In 1964 won Reinier Paping de Elfstedentocht… "

Ahum… Ken je klassiekers.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!