De forel: verse forel is echt heerlijk

Forel kun je op verschillende manieren klaarmaken. Feit blijft dat verse forel heerlijk is. Want forel net uit het water is verrukkelijk. Gebakken, uit de oven of van de barbecue.

Forel bereiden op de barbecue, in de pan of in folie

Forel kun je eigenlijk op verschillende manieren bereiden. Je kunt hem op de barbecue leggen, hem in folie doen met olie en kruiden of hem gewoon bakken in de pan. Vers is forel het lekkerst en dankzij een aantal forelkwekerijen is dat in Nederland tegenwoordig ook gemakkelijker.

Wat is een forel?

De forel is een zalmachtige. De vis kan wel een meter lang worden en twintig kilo in gewicht. Er zijn verschillende soorten forel. Sommige trekken naar zee en anderen blijven altijd in zoet water. De regenboogforel komt oorspronkelijk uit de Noord-Amerikaanse Rocky Mountains. Omdat de vis zo populair is, wordt hij echter over de hele wereld gekweekt.

Forellenvisvijvers waar je kunt vissen en de vissen mee kunt nemen

Veel vissers vinden het steeds leuker om in vijvers te vissen op forel. In Nederland alleen al zijn 60 van die vijvers te vinden. Daar worden steeds nieuwe exemplaren uitgezet, die dan vervolgens gevangen kunnen worden door de mensen die er daar vervolgens dan per uur of per kilo voor betalen. De vangst mag natuurlijk mee naar huis, maar dan moet de visser ze thuis nog wel schoonmaken. De meeste forelvijvers geven ook wel al schoongemaakte vissen mee, in ruil voor de net gevangen vissen.

Roken van vis: conserveringsmethode

Vroeger hadden mensen nog geen diepvriezers en koelkasten. Dus moesten ze zorgen voor andere manieren van het conserveren van hun eten. Roken was daar eentje van. Het roken van vis en vlees komt uit die tijd, maar bestaat nog steeds. Gerookte paling, gerookte kip, maar ook gerookte forel het zijn in de moderne tijd lekkernijen. Dit komt vooral ook omdat de voedingsmiddelen ook een rooksmaak krijgen die de meeste mensen lekker vinden. De smaak van hetgeen gerookt wordt, wordt overigens vooral bepaald door de houtsoort die wordt gebruikt voor het roken.

Vette vis: de gezondheidsvoordelen van vette vis

Forel is ook een vette vissoort. En vette vis is goed voor de mens, omdat het de juiste vetten bevat die zorgen voor een goed cholesterol gehalte. De omega 3 zijn verder ook goed voor het behoud van bepaalde hersenfuncties.

Forel bereiden

Ingrediënten

  • 1 schoongemaakte forel per persoon
  • Olijfolie
  • Peper
  • Zout aluminiumfolie

Bereiding

  1. Doe peper en zout op de forel, ook aan de binnenkant
  2. Neem een stuk aluminiumfolie, zo groot dat u het kunt dichtvouwen
  3. Smeer het aluminiumfolie voor een deel in met de olijfolie
  4. Leg de forel er op
  5. Leg ze in een oven van 180 graden Celsius voor 10 tot 15 minuten (grotere exemplaren hebben wat meer tijd nodig dan de kleinere)

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "De forel: verse forel is echt heerlijk"

Infoteur: Singalees
Laatste update: December 2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Vis
Schrijf mee!