InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Bijzondere fruitsoorten; lekker en spectaculair

Bijzondere fruitsoorten; lekker en spectaculair

Bijzondere fruitsoorten; lekker en spectaculair De laatste jaren horen we er steeds meer over; bijzonder fruit. Wat is bijzonder fruit en welke soorten zijn er allemaal? We kennen de banaan en sinaasappel maar wat zijn acaibessen, granaatappels, gele passievruchten of roomappels? Veel fruit kennen we wel, maar zo nu en dan willen we ook wel een keer iets anders. Stap een keer een toko binnen en ontdek de meest bijzondere fruitsoorten. Kook voor vrienden en verras je gasten met bijzonder fruit!

Bijzonder fruitsoorten

Een kiwi een banaan of een sinaasappels. We weten allemaal exacte wat we daarmee bedoelen, maar wat is een roomappel, een mispel of een moerbei? Dit zijn minder bekende fruitsoorten.

Lijst van bijzondere fruitsoorten:

De mini-kiwi

De mini-kiwi is een klein vruchtje verwant aan de ‘normale’ kiwi. Ze zijn klein en groen en hebben geen harige schil zoals wij die van de ‘normale’ kiwi kennen. De vruchtjes worden ongeveer zo groot als een pruim en de planten zijn winterhard. Mini-kiwi’s groeien net als andere kiwi’s aan de slingerende takken van de plant en worden veel gebruikt in bijzondere gerechten als decoratie, maar ook kun je er wijn, jam of wijn van maken. De kleine vruchten hebben een zoete smaak en zien er van binnen uit, als je ze doorsnijdt, als een miniatuur kiwi. De kleur van het vruchtvlees kan variëren van groen tot rood en het bevat veel vitamine C. De mini-kiwi is een leuke plant die we in Nederland niet veel zien, maar zeker een aanrader is. Zomaar een keuze maken is er echter niet bij, want er bestaan zeer veel rassen met elk hun eigen kenmerken.

De roomappel of prairiebanaan

Een roomappel? Ja dit is een ook een naam die we niet vaak horen. De roomappel staat ook bekend als de prairiebanaan of de pawpaw. Boom krijgt trossen met vruchten die een zoete smaak hebben. De smaak wordt vaak gedefinieerd als een combinatie tussen banaan, ananas en mango. In de keuken zijn is de roomappel goed te combineren met vleesgerechten.

De gele passievrucht (maracuja)

De gele passievrucht lijkt erg op de paarse passievrucht. De smaak is alleen iets minder zuur dan die van de paarse variant. Gele passievruchten hebben een harde schil en blijven hierdoor ook langer goed. De kleur van de vruchten is groengeel of geeloranje. Maracuja worden in keuken vaak gebruikt in toetjes en vruchtensappen. De zoete smaak van de vruchten is ook erg lekker in combinatie als fris element bij vlees. Maracuja is een gezonde vrucht en rijk aan vitamine B en C.

De drakenvrucht (pitaya)

Dit is een spectaculaire vrucht niet alleen in zijn uiterlijk maar ook de smaak is erg bijzonder. Niet heel zoet maar wel lekker fris en gezond. Er zijn verschillende soorten drakenvruchten, bekend is de roze variant. Maar er zijn ook gele drakenvruchten. De gele vruchten zijn iets zoeter dan de roze/rode. De drakenvrucht wordt voornamelijk gekweekt in Azië en is in Nederland vaak verkrijgbaar bij de grotere toko’s. De drakenvrucht kun je zo eten, maar is ook ideaal om te verwerken in toetjes of ijs.

Goji bessen (lycium barbarum)

Goji bessen zijn erg lekker en bijzonder. De besjes zijn vooral bekend in Azië en zitten boordevol vitaminen en mineralen. Je kunt goji bessen kopen in natuurwinkels.

Granaatappels (punica granatum)

De granaatappel is de laatste jaren populairder geworden vanwege zijn gezonde eigenschappen. Granaatappels zijn van oorsprong afkomstig uit Perzië. Vanwege het hoge gehalte aan vitaminen in granaatappels wordt de vrucht veel gebruikt in sappen. De vrucht is ongeveer zo groot als een sinaasappel en is roodgeel van kleur. De smaak van een granaatappels is fris zuur. Vroeger werd grenadine van granaatappels gemaakt, maar dit is tegenwoordig niet meer het geval. Granaatappels vind je soms in de supermarkt en anders in de toko.

Waar kun je bijzonder fruit kopen?

Wil je een keer bijzonder fruit gebruiken in een gerecht? Kijk dan eens in een toko of een andere, in buitenlandse voedingsmiddelen gespecialiseerde zaak. De mensen in de winkels zijn vaak erg behulpzaam en geven je graag tips als je niet precies weet wat iets is. In groothandels kun je vaak ook bijzonder fruit kopen, je hebt alleen wel vaak een pasje nodig om toegang te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Kilocalorieën fruittabelKilocalorieën fruittabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
De gezondste fruitsoortenDe gezondste fruitsoortenEen goede gezondheid is niet altijd vanzelfsprekend maar dit wil niet zeggen dat wij geen invloed op onze gezondheid kun…
Fruitpap maken voor je babyFruitpap maken voor je babyVanaf de leeftijd van vier maanden mag je baby fruitpap beginnen eten. Er wordt eerst, vanaf de leeftijd van drie maande…
Dik worden van fruitEen grote valkuil bij mensen die willen afvallen, is het plotseling overstappen op het eten van (veel) fruit. Een appel,…
Zwanger en fruitZwanger en fruitAls zwangere vrouw kan het soms behoorlijk verwarrend zijn wat je nu allemaal wel en niet mag eten. Ook op het gebied va…

Reageer op het artikel "Bijzondere fruitsoorten; lekker en spectaculair"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 13-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!