InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Senseo koffie slecht voor je cholesterol?

Senseo koffie slecht voor je cholesterol?

Senseo koffie slecht voor je cholesterol? Over schadelijke bijwerkingen van bepaalde voeding bestaan soms hardnekkige misverstanden. Dat heeft er natuurlijk mee te maken dat men vroeger andere inzichten had. Als dan eenmaal het tegendeel wordt bewezen duurt het een hele tijd voordat de nieuw informatie algemeen bekend wordt. Als het om Senseo koffie gaat is het gezondheidsrisico niet groter dan van andere koffie. Je loopt hooguit het risico dat de visite traditioneel gezette koffie lekkerder vindt. Laten we proberen een aantal veel voorkomende misverstanden, met betrekking tot voeding, de wereld uit te krijgen.

Meer vitaminen in de schil van de aardappel

Algemeen wordt gedacht dat bij veel groente en fruit het beste in de schil zit, zodat je aardappelen niet zou moeten schillen. Maar in werkelijkheid zitten de vitamines en mineralen door de hele aardappel heen (net als bij appels en peren) en is de schil juist helemaal niet zo gezond (in tegenstelling tot de schil van appels en peren die wel gezond is). Een aardappelschil kan, als gevolg van de milieuverontreiniging, zware metalen zoals cadmium bevatten. En bovendien bevatten groene schillen (bij nieuwe aardappelen) of groene plekjes op de schil (bij aardappelen die lang in de zon of kunstlicht hebben gelegen) een beetje van de giftige stof solaline. Volgens het Voedingscentrum zijn de hoeveelheden cadmium en solaline overigens zo klein dat het geen kwaad kan om af en toe een aardappel met schil en al te eten. Maar niet iedere dag en bewaar aardappels in het donker.

Koffie verhoogt cholesterol gehalte?

Is koffie wel of niet cholesterolverhogend? Een Noorse onderzoeker ontdekte jaren geleden een verhoogd cholesterolgehalte bij koffiedrinkers. Collega’s elders in Europa konden dit niet bevestigen. Wat bleek? De onderzochte Noren dronken hun koffie zonder papieren filter te gebruiken. Cafeïne bleek niet de veroorzaker van het verhoogde cholesterol. De boosdoeners waren de lipiden, die bij filterkoffie in het papier worden opgenomen en dus onschadelijk worden gemaakt. Alle koffie waarbij geen papieren filter wordt gebruikt, heeft derhalve een licht cholesterolverhogend effect, dat nog iets groter wordt als de koffie wordt gekookt. Het cholesterolgehalte in het bloed wordt zodoende verhoogd door: Turkse koffie, cafetière koffie, gekookte koffie, espresso. Volgens het Voedingscentrum kunnen gezonde mensen zonder gevaar alle koffiesoorten drinken.

Senseo

Een kopje senseo koffie verhoogt het cholesterolgehalte niet. Dat hebben onderzoekers, o.a. voedingshoogleraar prof. Martijn Katan, van de Wageningen Universiteit en de Vrije Universiteit vastgesteld. De onderzoekers gingen het effect van koffiepads na omdat, zoals hierboven vermeld, ongefilterde koffie wel ongezond is. Normale papieren filters houden de lipiden tegen. De vraag was of het dunnere papier van de koffiepads ook zo veilig is. Dat is het geval, schreven de onderzoekers in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

Meer koffie uit je koffiepads

Als je koffie hebt gemaakt, kun je makkelijk nog wat extra koffie produceren uit die zojuist gebruikte pads, door de knop van de senseo opnieuw aan te doen en dan nog even wat koffie naar smaak bijvoegen in je reeds gevulde beker. Natuurlijk wordt de sterkte daardoor wat minder, maar misschien juist wel lekkerder. Smaken verschillen nu eenmaal. En we zijn de fabrikant van de koffiepads lekker slim af.

Voedingsstoffen met E-nummers zijn kankerverwekkend

Daarover kunnen we kort zijn. Dit is namelijk niet zo. Deze zogenaamde Additieven worden als hulpstoffen aan voedingsmiddelen toegevoegd om bepaalde eigenschappen zoals uiterlijk, kwaliteit en veiligheid, te verbeteren. Voorbeelden zijn kleurstoffen, zoetstoffen, conserveer-, glans- en anti-klontermiddelen. Additieven, zowel natuurlijke als kunstmatig geproduceerde, worden pas toegelaten na een reeks onderzoeken waaruit blijkt dat de toepassing geen aanwijsbaar gezondheidsrisico oplevert. Na toelating in de Europese Unie krijgen ze een E-nummer.

Van chocolade kun je jeugdpuistjes krijgen

Ook niet waar, over het algemeen kun je van voeding geen acne krijgen. Vroeger werd ook aangenomen dat chocolade inwerkte op de lever en daardoor acne veroorzaakte, maar dat is absoluut niet het geval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij jeugdpuistjes (Acne)?Wat zijn jeugdpuistjes? Jeugdpuistjes, ook wel Acne genoemd, is een ontstekingsreactie binnenin een talgkliertje. Jeugdp…
Acne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesAcne: behandelen en bestrijden van jeugdpuistjesVeel jongeren hebben last van jeugdpuistjes. Deze jeugdpuistjes ontstaan door een te veel aan talg. Daardoor kan de acne…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Voeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesVoeding(ssupplementen) en homeopathie tegen jeugdpuistjesMen spreekt van jeugdpuistjes (acne) wanneer er sprake is van ontsteking van de haarzakjes op de huid bij overproductie…
Jeugdpuistjes weg via fotodynamische lichtbehandelingMet acne (jeugdpuistjes) heb je vaak een lange weg te gaan. Via allerlei zalfjes en smeerseltjes kom je uiteindelijk bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chezbeate, Pixabay
  • Voedigscentrum
  • Plus

Reageer op het artikel "Senseo koffie slecht voor je cholesterol?"

Reacties

Esther, 09-04-2016 17:08 #4
Bij mijn zoektocht naar de effecten van Senseo koffie, kwam ik dit artikel tegen. Aan het einde wordt het woord "fabeltje" gebruikt. Je spreekt van een fabel wanneer er dieren in het verhaal voorkomen en dat is in dit artikel absoluut niet het geval. Het maakt geen professionele indruk, vooral omdat het hier om zogenaamde (semi) wetenschappelijke feiten gaat. Het zorgt er dan ook voor dat ik de kennis van de schrijver wel in twijfel ga trekken. Kortom, ik kijk nog even verder.

Nick, 14-04-2009 14:11 #3
Jammer genoeg hebben sommige mensen er baat bij bepaalde voeding te weren, omdat ze er toch puistjes van krijgen. dit is soms effectiever dan elke keer maar weer fabeltjes te onkrachten, met wetenschappleijke bewijzen. Mensen die menen dat ze puistjes krijgen van chocola, stop gewoon met het eten ervan, klaar. Reactie infoteur, 14-04-2009
Eens!

Peter, 11-03-2009 19:18 #2
Al jaren drinken mijn vrouw en ik koffie via de Senseo laatst bij de huisarts op cholesterol gecontroleerd en… alles was prima in orde.

Alexander, 11-03-2009 18:51 #1
Ben het helemaal met u eens wat betreft koffie en cholesterol.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 12-06-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Cholesterol
Reacties: 4
Schrijf mee!