InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Whiskeystenen: houden je whiskey koud zonder te verdunnen

Whiskeystenen: houden je whiskey koud zonder te verdunnen

Whiskeystenen: houden je whiskey koud zonder te verdunnen Veel liefhebbers van whiskey drinken hun drankje graag koel. Wanneer je ijsblokjes gebruikt om je whiskey te koelen verdun je hiermee echter je drankje en beïnvloed je de smaak. Whiskeystenen of whiskeystones bieden hiervoor de oplossing. Deze ijsblokjes-vervangers koel je even in de vriezer waarna je ze kunt gebruiken in je whiskeyglas. Ze geven net zoveel kou af als ijsblokjes maar verdunnen je whiskey niet en hebben geen invloed op de smaak. Whiskeystenen zijn ook een leuk en origineel cadeaugeschenk. Ze zijn verkrijgbaar in simpele maar ook luxe uitgave.

Whiskeystenen voor een onverdunde koude whiskey

Wat zijn whiskeystenen?

Whiskeystenen of whiskeystones: het is zo'n uitvinding waarbij je denkt 'waarom heb ik hier niet eerder aan gedacht'? Veel liefhebbers van whiskey zullen het dilemma herkennen: je wilt je whiskey lekker koud drinken maar je wilt er geen ijs in doen omdat dit je drankje verdunt en afdoet aan de pure smaak. Een oplossing hiervoor is om iets toe te voegen aan je glas dat wel het eerste doel bereikt maar niet het tweede. Dit kan door middel van gebruik van whiskeystenen: blokjes in de vorm van natuurstenen die kou vasthouden en daarmee je whiskey koelen maar die niet smelten en geen smaak afgeven. Zo drink je je whiskey dus letterlijk en figuurlijk 'on the rocks'.

Hoe werken whiskeystenen?

De meeste whiskeystenen zijn van natuursteen gemaakt. Je kunt deze koelen door ze een tijdje in de vriezer te leggen. De verpakking vermeldt hoe lang de stenen de vriezer in moeten vooraleer ze goed koud zijn. Meestal is dit ergens tussen de twee en vier uur. Vervolgens kun je ze in je whiskeyglas doen en koelen ze je drankje tot een aangename temperatuur zoals ook ijsblokjes dit zouden doen, maar zonder te smaak te beïnvloeden. Daarnaast ziet het er ook nog eens stijlvol uit om zo van je drankje te nippen. Na gebruik kun je de stenen gewoon afwassen. Bekijk even goed de verpakking om te zien of ze in de vaatwasser mogen. Veel whiskeystenen komen met bijgeleverd opberg-etui of zakje.

Andere vormen en maten: van kogels tot doodshoofden

Naast whiskeystenen bestaan er ook nog diverse andere 'koelelementen' of ijsblokjes-vervangers voor je whiskey of andere alcoholische versnapering. Wat dacht je bijvoorbeeld van whiskey bullet chillers? Van het merk Unlimited Entertainment zijn deze vervangers voor ijsblokjes in de vorm van levensechte kogels verkrijgbaar. Ze zijn gemaakt van roestvrij staal en kunnen na een paar uurtjes in de vriezer ook gebruikt worden om je whiskey of andere drank mee te koelen. Een andere mogelijkheid is om te kiezen voor ijsblokjes-vervangers in de vorm van onder meer goudklompjes, doodshoofden, bloemen, golfballen of zilveren munten. Ook als je kiest voor 'gewone' stenen dan heb je de keuze uit diverse vormen en maten.

Leuk geschenkidee

Moet je voor Sinterklaas, kerst of een verjaardag nog een cadeau bedenken en kom je er niet uit? Als je weet dat de betreffende persoon van whiskey drinken houdt dan vormen whiskeystones een leuk en origineel geschenkidee. Op die manier verras je iemand met een handig gebruiksvoorwerp dat bovendien aantoont dat je de tijd genomen hebt om met iets origineels te komen. Omdat whiskeystenen er zijn van simpele tot luxe uitvoering is er ook voor haast elk budget iets te krijgen.

Verkrijgbaarheid

Whiskeystenen of whiskeystones zijn verkrijgbaar bij diverse cadeauwinkels, algemene webshops en webshops speciaal gericht op whiskey. Voorbeelden van merken die deze producten in het assortiment hebben zijn Unlimited Entertainment, Vikingstone, Sagaform, Hukka Design en Final Touch. Ga je voor een simpele uitvoering dan kun je een set van negen stenen al kopen voor een prijs van onder de 10 euro (exclusief verzendkosten). Kies je voor een luxe uitvoering inclusief geschenkdoos dan kun je ook makkelijk tot 40 euro spenderen (prijzen voor het laatst gecheckt in december 2018).
Gerelateerde artikelen
Rocks' vijfjes spaarprogrammaRocks' vijfjes spaarprogrammaRocks' was een spaarprogramma waarbij speciale Rocks' biljetten of ook wel 'Rocks' vijfjes' konden worden gespaard. De v…
Koele drankjes voor in de zomerKoele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen.
Leerzame rondleiding in Jameson distilleerderij DublinLeerzame rondleiding in Jameson distilleerderij DublinHeeft u altijd al willen weten hoe whiskey gemaakt wordt? Bent u toevallig in Dublin? Dan kunt u een rondleiding boeken…
Ontspannen met Chinese ballenOntspannen met Chinese ballenDe bedoelde Chinese ballen ofwel meridiaankogels zijn de uit China afkomstige massagekogels. De werking van meridiaankog…
De 28 lekkerste cocktails op basis van wodka zelf maken!De 28 lekkerste cocktails op basis van wodka zelf maken!Ze zijn hip, ze zijn cool maar bovenal zijn ze ontzettend lekker! Wie lust er nou geen lekkere cocktail? Een mix van ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Umberlla, Pixabay
  • https://www.bol.com/nl/l/whiskeystones/N/30264/

Reageer op het artikel "Whiskeystenen: houden je whiskey koud zonder te verdunnen"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 19-12-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!