InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Mabru: De Vroegmarkt van Brussel in België

Mabru: De Vroegmarkt van Brussel in België

Mabru: De Vroegmarkt van Brussel in België De Vroegmarkt van Brussel wordt beheerd door een vzw opgericht in 1992 door de stad Brussel met de naam Mabru. Dit is de afkorting van de woorden Marché Matinal de Bruxelles. Mabru is dus de naam van de Vroegmarkt van Brussel. Het is de groothandelsmarkt van Brussel waarvan de deuren open zijn in de nachtelijke uren en die een groot aantal handelaars verenigt die vooral actief zijn in groenten en fruit. Deze bedrijven kopen de meeste Belgische producten rechtstreeks op de veiling maar bieden ook producten aan van landen aan de andere kant van de wereld. Deze komen de markt binnen via invoerders.
Ingang Vroegmarkt / Bron: ŠOceaneIngang Vroegmarkt / Bron: ŠOceane

Locatie en adres van Mabru

De Vroegmarkt die al meer dan een eeuw bestaat werd oorspronkelijk in de binnenstad gehouden, namelijk op de Grote Markt van Brussel en in de omliggende straten. In 1973 is de markt om onder andere hygiënische redenen en centralisatie verhuisd naar de Werkhuizenkaai waardoor deze nu komt te liggen tussen het kanaal en de spoorweg en de Van Praetbrug en de Laekenbrug in Brussel.

Gegevens van Mabru vzw:
Werkhuizenkaai 22/23
tel: +32(0)2 215 51 69
fax: +32(0)2 245 24 13

Structuur van de Vroegmarkt

De groothandelsmarkt Mabru beslaat een totale oppervlakte van veertien hectare. Het terrein bestaat uit 40.000 vierkante meter verkoopruimte verdeeld over vijf overdekte hallen die aangeduid worden met een letter. Hierbinnen wordt er 8.000 vierkante meter voor logistieke zones voorzien voor onder andere stockage en koelcellen. Elke dag zijn er ongeveer 120 groothandelaars en kwekers actief die in totaal tussen de 300 en 400 personen te werk stellen. De meerderheid van de bedrijven zijn zelfstandigen. Tenslotte bevinden zich op de Vroegmarkt ook 1.600 genummerde parkeerplaatsen en twee cafetaria's.

Buitenkant Hal D / Bron: ŠOceaneBuitenkant Hal D / Bron: ŠOceane
Binnenkant Hal D / Bron: ŠOceaneBinnenkant Hal D / Bron: ŠOceane
Parking Hal E / Bron: ŠOceaneParking Hal E / Bron: ŠOceane

Welke producten vinden we terug op de markt?

De markt biedt een ruime keuze aan streekeigen en internationale verse kwaliteitsproducten. Veel producten hebben een Belgische oorsprong en worden aangekocht op de veiling of rechtstreeks bij boeren in de regio. Maar een groot deel wordt ook ingevoerd en is afkomstig uit het buitenland. Deze producten worden dan bijvoorbeeld voor fruit en groenten hoofdzakelijk aangekocht op het CEI (Europees Centrum voor fruit en groenten) dat zich naast de markt bevindt of bij andere groothandelaars buiten de markt die zich hoofdzakelijk bezighouden met invoerproducten. Kwaliteit en versheid is op de Vroegmarkt heel belangrijk. Naast de groothandelaars vinden we op de markt kwekers terug die hun pas geplukte waren uitstallen. We vinden er fruit, groenten, primeurs, vlees, wild, gevogelte, vis en schaaldieren, kaas en zuivelproducten, algemene voedingswaren, dranken, diepgevroren producten, cash & carry, bloemen en planten terug. Elke week worden er 8.000 tot 10.000 ton producten verhandeld op de markt. Na een marktdag kunnen er voedseloverschotten overblijven die de volgende dag niet meer kunnen verkocht worden. Een honderdtal kilo fruit- en groenteoverschotten worden hierdoor ingezameld voor voedselhulp in Brussel.

Bron: ŠOceaneBron: ŠOceane
Bron: ŠOceaneBron: ŠOceane
Bron: ŠOceaneBron: ŠOceane

Doelgroep en consumenten van de Vroegmarkt

De Vroegmarkt is vooral bestemd voor vakmensen zoals groot- en kleinhandel, marktkramers, kruideniers, warenhuizen, specialisten in voeding, aankopers voor collectiviteiten, traiteurs en meesterkoks. Maar ook particulieren mogen hier hun aankopen doen. Ongeveer tien procent van de klanten zijn gewone consumenten. De markt ziet maandelijks meer dan 22.000 bezoekers langskomen. Daarnaast wordt er per telefoon en per fax besteld waardoor er ook enorm veel bij winkels en restaurants thuis geleverd wordt.

Openingsuren van Mabru

De verkoop begint in 2017 op dinsdag, donderdag en zaterdag om middernacht en op woensdag en vrijdag om 3 uur. De bloemenmarkt begint woensdag en vrijdag om 4 uur 's ochtends. Op maandag-, woensdag- en vrijdagavond van 17 uur tot 21 uur is de bloemenmarkt enkel toegankelijk voor professionele kopers. De meeste bedrijven op de markt sluiten rond 8 uur in de voormiddag.

Bereikbaarheid van Mabru

De meeste klanten komen met de bestelwagen, de wagen of de vrachtwagen. De Vroegmarkt is te bereiken via de ring A12. Doordat de markt 's nachts gehouden wordt is het openbaar vervoer niet handig. Tram 3 stopt aan de halte 'Mabru' vanaf 5 uur 's ochtends net als bus 47 die begint te rijden vanaf 8u46. De ingang van de Vroegmarkt is betalend. Er dient anno 2017 een toegangsrecht van 3 euro per voertuig betaald te worden. Dit gebeurt via muntinworp aan de ingang. Je kan ook kiezen voor een 25-beurtenkaart van 50 euro of een jaarlijks abonnement van 160 euro. Deze kaarten kan je kopen op het administratief bureau aan de ingang van de markt.
© 2017 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: commons wikimedia (Odonacc),
  • Geraadpleegd 28 september 2017:
  • http://www.mabru.be/nl/over-mabru/
  • http://www.bruzz.be/nl/eten-en-drinken/opendeur-bij-vroegmarkt-mabru
  • http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.2574110
  • Afbeelding bron 1: ŠOceane
  • Afbeelding bron 2: ŠOceane
  • Afbeelding bron 3: ŠOceane
  • Afbeelding bron 4: ŠOceane
  • Afbeelding bron 5: ŠOceane
  • Afbeelding bron 6: ŠOceane
  • Afbeelding bron 7: ŠOceane

Reageer op het artikel "Mabru: De Vroegmarkt van Brussel in België"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!