InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > De broodmachine

De broodmachine

De broodmachine Wat is er niet lekkerder om 's morgens wakker te worden met de geur van vers gebakken brood. U hoeft nu niet meer naar de bakker. U maakt het brood zelf met de broodmachine. Veel mensen geloven dat het maken van lekker brood alleen is weg gelegd voor de "echte bakker". Niets is minder waar, want met de broodmachine maakt u zelf heerlijk brood. De ingrediënten voegt u zelf toe, u kunt nu de meest lekkere broden zelf maken.

Meerder functies van de broodmachine

De broodmachine bakt niet alleen uw brood, maar heeft nog meerder functies:
  • Basic: Is voor het bereiden van wit en gemengd brood. Deze functie wordt het meest gebruikt voor het maken van brood.
  • Quick: Is voor het bereiden van wit en gemengd brood. Deze functie verkort het rijzen van het deeg. Het bakken kost minder tijd waardoor het brood kleiner wordt.
  • French: Is voor het bereiden van Frans witbrood. Deze functie verlengt de rijstijd en de baktijd. Hierdoor vormt zich een dikkere korst.
  • Rapid: Is voor het bereiden van cake.
  • Whole Wheat: Is voor het bereiden van volkoren tarwebrood met zuurdesem.
  • Cake: Is voor het bereiden van zuurdesem pastei.
  • Deeg: Met deze functie kunt u deeg kneden voor bijvoorbeeld broodjes, pizza's of ieder ander recept waar deeg voor nodig is. Ook kan met deze functie jam geroerd worden.
  • Bake: Met deze functie kunt u alleen iets afbakken, het koken van geroerde jam en bereiden van rijst.

Timer

Op de broodmachine zit ook timer (digitale klok). Met de timer kunt u het programma op uw gewenste tijd inschakelen. Zo kunt u bijvoorbeeld de broodmachine 's nachts laten beginnen en heeft u 's ochtends heerlijk vers brood bij uw ontbijt.

Opmerkingen bij het maken van recepten

Om altijd een optimaal resultaat te krijgen moet u zich volledig houden aan de recepten.
Als staat dat u een aantal gram nodig heeft van bijvoorbeeld meel dan komt het aan op de juiste hoeveelheid. Houd u zich niet aan de recepten dan kan uw brood bijvoorbeeld niet rijzen, te zwaar worden of er zitten gaten in uw brood.
Let vooral op het water dat u gebruikt. Deze niet op kamertemperatuur te zijn ongeveer 28°C.

Problemen met het broodbakken

Misschien ervaart u problemen met het bakken van brood. Dit kan het volgende betekenen:
  • Het brood rijst niet: Mogelijk is uw gist te oud, te weinig water gebruikt, te veel zout gebruikt, verkeerde hoeveelheden, ingrediënten niet op kamertemperatuur.
  • Het brood rijst te hoog: U kunt het beste minder gist gebruiken, minder water of u heeft te weinig zout gebruikt.
  • Het brood lijkt op een "krater": U heeft teveel water gebruikt, gebruik 2 eetlepels meer bloem. Ook kan het brood te lang in de bakvorm hebben gezeten.
  • Het brood is te zwaar: Gebruik 2 eetlepels meer water.
  • In het brood zitten gaten: Gebruik 2 eetlepels minder water, gebruik iets minder gist of gebruik meer zout.
© 2008 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf brood bakkenZelf brood bakkenBrood is een van de populairste voedselproducten, en is ook een van de meest gegeten producten. Veel mensen ontbijten me…
Een broodbakmachine: de voor- en nadelen op een rijEen broodbakmachine: de voor- en nadelen op een rijSta je op het punt om een broodbakmachine aan te schaffen? Een broodbakmachine biedt veel voordelen ten opzichte van bro…
Dagelijks vers brood met de broodbakmachineDagelijks vers brood met de broodbakmachineLekker de dag beginnen met vers brood dat je zelf gebakken hebt, nadat je heerlijk wakker bent geworden van de geur erva…
Deeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachineDeeg, brood en de broodbakmachine: de broodbakmachineVeel mensen hebben een broodbakmachine staan, maar bakken er nooit brood mee. Misschien hebben ze hem één keer geprobeer…
Je eigen brood bakken zonder broodbakmachineZelf brood bakken, denk alleen al aan de heerlijke lucht die in de keuken zou hangen. Zelf brood maken is heerlijk om te…

Reageer op het artikel "De broodmachine"

Infoteur: Nannie78
Laatste update: 04-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!