InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Wat is eiwitpoeder?

Wat is eiwitpoeder?

Wat is eiwitpoeder? De laatste jaren wordt gezond eten steeds populairder. Er is zelfs een speciale term voor, als je gezond en lekker eet ben je een "foodie". Er wordt veel geschreven over eiwitten. Als je hier te weinig van binnen krijgt bestaan er eiwitsupplementen. Maar waarom zijn eiwitten nou zo belangrijk voor je lichaam? En hoe weet je of je hier al voldoende van eet, of dat je lichaam er meer nodig heeft?

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Aminozuren zijn de kleinere onderdeeltjes van de eiwitten. In totaal bestaat een eiwit uit 22 verschillende aminozuren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten aminozuren namelijk essentiële aminozuren en niet-essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren zijn aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Niet-essentiële aminozuren zijn aminozuren die het lichaam zelf wel kan aanmaken. Van de 22 aminozuren, zijn 13 aminozuren niet-essentieel. De andere 9 aminozuren, zijn wel essentieel. Dit betekent dus, dat om 1 compleet eiwit te maken, wij door middel van voeding de 9 aminozuren moeten binnenkrijgen.

Eiwitten in voeding

Essentiële aminozuren halen we dus uit onze voeding. Als we voeding eten, maken we weer onderscheid tussen twee verschillende vormen van eiwitten, namelijk complete eiwitten en incomplete eiwitten. Complete eiwitten kun je vinden in voeding die alle 9 de essentiële aminozuren heeft. Je kunt deze vooral vinden in dierlijke eiwitten, bijvoorbeeld in een ei, kip, vlees of zuivelproducten. Daarnaast zijn er de incomplete eiwitten. Incomplete eiwitten kun je vinden in voeding die minder dan de 9 essentiële aminozuren heeft. Je kunt deze vooral vinden in groenten, fruit, verschillende granen en diverse noten.

Wat is eiwitpoeder en wie gebruiken het?

Eiwitsupplementen zijn te krijgen in verschillende vormen, bijvoorbeeld in de vorm van een poeder, repen of tabletten. Net als de andere supplementen, is eiwitpoeder een supplement dat gebruikt wordt om het lichaam te voorzien van extra eiwitten.
Eiwitpoeder wordt gebruikt door mensen die onvoldoende eiwitten uit hun dagelijkse voeding kunnen halen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die een bepaald dieet hebben. Veel sporters gebruiken eiwitpoeder om hun dagelijkse portie eiwitten mee te verhogen.

Hoe kun je uitrekenen hoeveel eiwitten je nodig hebt op een dag?

Er zijn verschillende manieren hoe je kunt uitrekenen hoeveel eiwitten je nodig hebt op een dag. De meeste formules maken gebruik van het aantal kilogram lichaamsgewicht van de persoon in kwestie. Over het algemeen gelden de volgende regels: Voor een niet sporter is een inname van 0.8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht vereist. Voor een sporter is een inname van 1.2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht vereist. Voor een krachtsporter is een inname van 1.8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht vereist.
Een rekenvoorbeeld: Marietje is 60 kilo en sport niet. Wat is de hoeveelheid eiwit welke zij op een dag nodig heeft? Deze vraag is op te lossen door de volgende berekening toe te passen: 60 kilo x 0.8 gram = 4.8 gram per dag.

Kun je ook teveel eiwitpoeder consumeren?

Het is niet zo dat er geen limiet zit aan de inname van het aantal gram eiwitten op een dag. Het innemen van eiwitten kan een paar negatieve effecten tot gevolg hebben zoals: Als je te veel eiwitten neemt en dan boven je energiebalans uitkomt, eet je meer calorieën dat dat je verbruikt. Dit heeft tot gevolg dat je kunt aankomen. Ten tweede, veel producten waar veel eiwitten in zitten, gaan gepaard met een hoog gehalte aan vetten. Let daarom op dat je niet te veel vetten binnenkrijgt, dit kan op langere termijn schadelijke gevolgen hebben voor je gezondheid.
© 2014 - 2019 Christel-eke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Whey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey (in het nederlands wei) eiwit wordt verkocht als een voedingssupplement en is populair onder krachtsporters en body…
Alternatieven voor wheyAlternatieven voor wheyWhey eiwit is het meest gebruikte eiwitsupplement onder krachtsporters. Het wordt gemaakt uit melk en is eigenlijk een b…
Afvallen of trainen met Whey Delicious van XXL NutritionAfvallen of trainen met Whey Delicious van XXL NutritionXXL Nutrition staat bekend om goede en lekkere eiwitshakes. Whey Delicious van XXL Nutrition is goed van smaak en het he…
De beste eiwitshake of whey shakeDe beste eiwitshake of whey shakeMensen die veel aan krachttraining doen kunnen haast niet zonder: een goede eiwitshake, ook wel whey shake genoemd. Het…
Whey proteïnen voor spieropbouw en vetverbrandingWei-proteïnen of ook wel bekend onder de Engels benaming Whey proteïnen hebben in de loop der jaren sterk aan popularite…

Reageer op het artikel "Wat is eiwitpoeder?"

Reactie

C. van Leeuwen, 28-07-2015 20:30 #1

Volgens mijn berekening is dit niet 4.8 gr p/dag maar 48 gr. p/dag.

Wat is nu de hoeveelheid eiwit die zij echt nodig heeft? 4.8 gr (dus 0.08 gr. per kg lichaamsgewicht) of 0.8 gr per kg lichaamsgewicht (en dus 48 gr eiwit per dag)?

Infoteur: Christel-eke
Gepubliceerd: 30-12-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!