InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Whey shakes, spieropbouw en spierherstel

Whey shakes, spieropbouw en spierherstel

Whey shakes, spieropbouw en spierherstel Whey (in het nederlands wei) eiwit wordt verkocht als een voedingssupplement en is populair onder krachtsporters en bodybuilders. Maar wat is whey precies en waar komt het vandaan? En misschien wel het belangrijkste, wat doet whey?

Waar komt whey vandaan

Whey is de vloeistof die overblijft van een proces dat toegepast wordt tijdens het maken van kaas. Kaas wordt gemaakt door het stremmen van melk. Deze vloeistof die over blijft wordt gescheiden en de vloeistof die dan overblijft heet (melk)wei. Wanneer deze vloeistof wordt gedroogd is dit wei-poeder en dit is wat verkocht wordt als supplement.

Wat zit er in whey

Whey bevat veel waardevolle stoffen eiwitten mineralen en vitaminen spreken voor zich, de overige twee stoffen zullen kort toegelicht worden.
  • Eiwitten
  • Mineralen
  • Vitaminen
  • Immunoglobulines
  • Lactoferrine

Immunoglobulines of (Ig) zijn de eiwitten die door mens en dier worden gemaakt als reactie op een indringer (lichaamsvreemde stof).

Lactoferrine is een stof die ook voor komt in moedermelk. Dit lichaamseigen melkeiwit is uniek en belemmert veel soorten ziektekiemen en tumoren in hun groei en reproductie. De stof staat ook bekend als een antioxidant en heeft ontstekingswerende eigenschappen.

Wat doet whey

Whey wordt door sporters genomen, voornamelijk bodybuilders. De reden hiervoor is het hoge concentraat aan eiwit dat in whey zit, dit bevordert het spierherstel en de spieropbouw. Het is makkelijker aan de hoeveelheid eiwit te komen die nodig is omdat whey zeer geconcentreerd is. Omdat whey in zijn puurste vorm ingenomen kan worden, kan het lichaam dit ook sneller verwerken en is het dus ideaal om na een training te nemen.

Verdere bijwerkingen van whey zijn gewichtsvermindering. Whey zorgt voor een verzadigd gevoel, dit leidt er uiteindelijk toe dat men minder eet, wat resulteert in gewichtvermindering. Het mag duidelijk zijn dat gewichtsvermindering een indrecte bijwerking van whey is. Verder zorgt whey voor immuniteit, dit komt door de stoffen genoemd in de paragraaf ‘wat zit er in whey’.

Soorten whey

Er zijn verschillende soorten whey, het grote verschil zit in de zuiverheid van de eiwitten. Er is recent de mogelijkheid ontwikkeld om whey echt in zijn puurste vorm te filtreren. Dit is dan ook het hoogwaardige product. Men spreekt van isolaat als het eiwitgehalte zich tussen de 87-98% bevindt, en er wordt gesproken van concentraat als het eiwitgehalte tussen de 50-80% ligt. Whey isolaat is het supplement met het hoogste percentage eitwit dat verkrijgbaar is op dit moment. Whey isolaat bevat meer eiwitten, minder lactose en vet. Er zijn veel supplementen die bestaan uit een samenstelling van isolaat en concentraat

Als we de twee soorten vergelijken zien we dat whey isolaat is duurder dan whey concentraat. Voor de gemiddelde sporter is whey concentraat goed genoeg, en voor de mensen die echt het beste voor hun lichaam willen of vet willen verliezen is er isolaat.
© 2011 - 2017 Joffberg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beste eiwitshake of whey shakeDe beste eiwitshake of whey shakeMensen die veel aan krachttraining doen kunnen haast niet zonder: een goede eiwitshake, ook wel whey shake genoemd. Het…
Afvallen of trainen met Whey Delicious van XXL NutritionAfvallen of trainen met Whey Delicious van XXL NutritionXXL Nutrition staat bekend om goede en lekkere eiwitshakes. Whey Delicious van XXL Nutrition is goed van smaak en het he…
Alternatieven voor wheyAlternatieven voor wheyWhey eiwit is het meest gebruikte eiwitsupplement onder krachtsporters. Het wordt gemaakt uit melk en is eigenlijk een b…
Een shakebeker voor eiwitshakes kopenEen shakebeker voor eiwitshakes kopenEen shakebeker is een soort bidon, maar dan speciaal voor het prepareren van eiwitshakes of whey shakes. Ze hebben een a…
Supplementen voor de bodybuilderKrachtsport is helemaal in! Steeds meer mensen beginnen met bodybuilding. Trainen is het belangrijkste, maar voeding en…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Whey shakes, spieropbouw en spierherstel"

Reactie

Vodiservice (infoteur), 10-12-2012 10:58 #1
Volgens ons terecht dat dit soort producten worden toegeschreven aan specifieke doelgroepen. Extra eiwit gebruiken heeft zin als het lichaam voldoende energie op neemt.
Als het lichaam voldoende kcal, energie binnen krijgt dmv goede voeding (die meteen ook de vitamine en mineralen behoefte dekt) kan extra eiwit de spieropbouw ondersteunen als daartoe wordt getraind. Als het lichaam onvoldoende energie (kacl) binnen krijgt zal het extra eiwit in dit soort producten met name worden ingezet als brandstof en komt het, ondanks trainen, de spiergroei nauwelijks ten goede. Zorg dat je dit soort aanvullingen combineert met een gezonde basis voeding die voldoende energie en voedingsstoffen levert, ze kunnen dan het best tot hun recht komen bij training met als doel om spiermassa te laten toenemen.

Infoteur: Joffberg
Gepubliceerd: 17-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!