InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Hoe gezond is gember?

Hoe gezond is gember?

Hoe gezond is gember? Gember heeft de voorbije periode sterk aan populariteit gewonnen. Het begint een product te worden wat we in steeds meer verschillende gerechten toepassen. Hoewel gember een nadrukkelijke smaak heeft, voegen we het graag toe aan steeds meer gerechten. Naast deze nadrukkelijke smaak krijgt gember echter ook het predicaat “genezend” mee. In hoeverre klopt dat en zo ja, waar hebben we het dan over?

Waarom gember?

Gember heeft, zoals gezegd, een nadrukkelijke smaak en kan een gerecht medebepalen of neutraliseren (denk aan de gember die bij sushi gegeten kan worden). Om die reden wordt het al vaak toegepast. Maar gember doet meer en omdat we allemaal met gezondheid bezig zijn, wordt er ook steeds nadrukkelijker gekeken naar de genezende aspecten van gember.
Soms slaan we daar zelfs enigszins in door, want als je gezond leeft en eet heb je eigenlijk geen “genezende” voedingsstoffen nodig.

Regelmatig gember eten wil zeggen dat de etherische olie die hierin zit er voor zorgt dat het lichaam meer witte bloedlichaampjes aanmaakt. Deze witte bloedlichaampjes in het bloed bestrijden op hun beurt weer de binnengedrongen infecties. Daarnaast werkt gember ook ontstekingsremmend en zeker te vergelijken met vitamine C (141126). Verder vinden we in gember ook nog de vitamines B1, B2 en B6. De mineralen die in gember zitten zijn: fosfor, ijzer, natrium, kalium, magnesium, koper en zink. Verder zou regelmatig gember eten ook tegen eierstokkanker en darmkanker op kunnen treden. Er zijn inmiddels verschillende onderzoeken gedaan die een positief resultaat hebben opgeleverd.

Hoe pas je gember toe?

De eenvoudigste manier is gemberthee, maar gemberthee heeft ook een erg nadrukkelijke smaak en wordt niet echt door heel veel mensen op prijs gesteld (soms wordt het gecombineerd met citroen). Net als gembersiroop, wat je ook kunt gebruiken om gerechten wat zoeter te maken.
Gemakkelijker en misschien wel smakelijker is het toe te passen in gerechten … en niet alleen in zoete gerechten, wat we in Nederland veelal zien. Bijgaand enkele willekeurige voorbeelden waar verse gember in verwerkt wordt.

Indisch gerecht: Daging Rendang

  • 1kilo runderlappen
  • 2 rode uien
  • 4 tenen knoflook
  • 1 eetlepel verse gember
  • 4 kleine rode pepers
  • 2 theelepels gemalen koriander
  • 1 theelepel kurkuma
  • 10 kerrieblaadjes
  • 1 stengel citroengras (ca. 10 cm)
  • 1 liter kokosmelk
  • 1,25 dl water

Bron: Brett Hondow, PixabayBron: Brett Hondow, Pixabay
Verdeel het rundvlees in blokjes van 2 tot 3 centimeter snijden en in een grote schaal doen. Pureer vervolgens de uien, knoflook, gember en pepers en voeg er het water en het vlees aan toe.
Dan de koriander, kurkuma, kerrieblaadjes en citroengras erdoor roeren en het geheel in een pan doen. Daarna de kokosmelk rustig er doorheen roeren en langzaam aan de kook brengen. Het vuur lager zetten en zonder deksel ca. 1 uur zacht laten koken en af en toe roeren.
Voor het laatste half uur zet je het geheel op een heel laag pitje om het lekker te laten sudderen. Blijf het wel zo nu en dan doorroeren. Als het geheel klaar is haal je het citroengras eruit.

Hollands gerecht: Gember – wortel soep

  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 rode ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 3 eetlepels gember
  • 1 kilo wortelen
  • 1 zoete aardappel
  • 2 groentebouillonblokjes
  • 1/2 kopje Griekse yoghurt
  • 1 cashewnoten
  • 1 theelepel honing
  • 1 theelepel verse tijm
  • 1,5 liter water

Verhit de olijfolie in een grote pan en fruit in een paar minuten de kleingemaakte ui aan. Voeg er vervolgens kleingemaakte knoflook en gember al roerend aan toe. Meng het goed en bak het gedurende zo’n 2 minuten aan.
Doe nu het water in de pan, los er de groentebouillon in op en daarna de kleingemaakte wortelen en aardappel. Breng het aan de kook en zet het dan met het deksel erop op een laag vuur gedurende zo’n 20 minuten.
De cashewnoten kunnen nu eerst kleingemaakt en dan licht geroosterd worden in een pannetje. Laat ze daarna even afkoelen. De yoghurt kan met de honing en tijm gemengd worden.
Als de soep goed 20 minuten gestaan heeft kan het gepureerd worden, maak er een romig geheel van en doe de uien, gember knoflook mix erbij. Als het een mooi geheel is, kan het uitgeserveerd worden met wat yoghurtmix en de cashewnoten er bovenop.

Tot slot

Gember is veel toe te dichten en zelfs zwangere vrouwen kunnen baat hebben als ze dreigen over te moeten geven. Gember helpt hier tegen. Gember heeft dus een positieve werking op allerlei zaken en is aantoonbaar gezond … en lekker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gember tegen hoofdpijn en migraineGember tegen hoofdpijn en migraineMigraine is een vervelende vorm van hoofdpijn die het dagelijks leven flink kan ontregelen. De huidige geneesmiddelen te…
Specerijen: GemberSpecerijen: GemberGember wordt veel gebruikt in zowel de Aziatische als de Westerse keuken. In toenemende mate wordt gember ook voor haar…
Gember, een levenskrachtig kruidGember, een levenskrachtig kruidGember is een populaire plant in de traditionele manier als specerij, maar het is ook zeer nuttig in de traditionele gen…
Thee tegen overgang, opvliegers en misselijkheidThee tegen de overgang, tegen opvliegers en tegen misselijkheid. Het is er. Veel kruiden en bladeren hebben een geneeskr…
De geneeskracht van gemberDe geneeskracht van gemberGember is een wortelgewas met een lichtgele kleur. Het smaakt enigszins scherp en pittig. Gemberwortel is een prima ingr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe gezond is gember?"

Reacties

Jg de Graaf, 13-12-2015 12:12 #2
Neem aan dat gember in siroop weinig positieve reactie geeft voor leverkanker!

Jose, 18-10-2015 06:42 #1
Is gember ook goed tegen cholesterol Reactie infoteur, 18-10-2015
Er zijn wat kleinschalige onderzoeken gedaan en die wijzen uit dat het kan werken. Maar dan moet je 3 gram per dag nemen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Gezonde voeding
Reacties: 2
Schrijf mee!