InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kruiden: Laurier

Kruiden: Laurier

Laurier is een van oudsher bekend kruid. In het oude Griekenland werden de winnaars van de Olympische Spelen getooid met een kroon van laurierbladeren. In het gewone alledaagse leven is laurier een smaakmaker in vele gerechten, van vis tot vlees, van soepen tot sauzen.

De plant

Laurier of Laurus nobilis is afkomstig uit de familie van Lauraceae, de laurierachtigen. Oorspronkelijk is de boom waarschijnlijk uit Klein-Azië afkomstig. De boom is slecht bestand tegen vorst en daarom nauwelijks in noordelijke landen te vinden. Turkije is de grootste producent van laurierbladeren.

Laurier in de mythologie

Laurierbladeren waren in de Oudheid al bekend en in Griekenland werden ze als heilig beschouwd en geassocieerd met de god Apollo. Apollo was verliefd op Daphne, die niets van hem wilde weten en zich in een laurierboom veranderde. Toen Apollo hier achter kwam liet hij de boom heilig verklaren en droeg vanaf dat moment een krans van laurierbladeren in zijn haar.

Ook werd laurier gebruikt in de tempel van Delphi, door de priesteres. Zij at verse laurierbladeren om zo in trans te geraken. Zelfs het dak van de tempel was bedekt met laurierbladeren, niet alleen als zonnescherm, maar de laurierbladeren zouden ook ziektes en boze geesten weghouden.

De winnaars van de Olympische Spelen werden aanvankelijk getooid met olijvenbladeren, maar na verloop van tijd werden dit laurierbladeren.

Laurier in de keuken

Laurier wordt in alle Westerse keukens gebruikt, in soepen en sauzen, bij vis-en vleesgerechten. In tegenstelling tot veel andere kruiden kan laurier makkelijk voor langere tijd meegekookt worden zonder haar smaak te verliezen. Meestal wordt laurier gedroogd gebruikt, verse laurierbladeren zijn vrij bitter en door het drogen verliezen ze een groot deel van die bitterheid. De bladeren worden gedroogd in de schaduw en de regel is hoe groener het blad, hoe beter de kwaliteit. Laurier bindt en verdiept de smaak van andere kruiden en specerijen. Zelden is laurier het belangrijkste kruid in een gerecht. In het klassieke 'Bouquet garni' wordt ook laurier gebruikt.

Veel exotische bladkruiden worden ook laurierbladeren genoemd, hoewel ze plantkundig en culinair gezien geen relatie hebben met echte laurier. Zo is er bijvoorbeeld de Indonesisiche laurier en de Indiase.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kruiden: Laurier"

Reactie

Jos Borremans, 15-06-2011 14:53 #1
In de tuin, in Portugal, staat een grote laurierboom. Het gebruik van het laurierblad is me bekend. Maar wat met de besjes? Als je ze tussen je vingers openwrijft ruiken ze net als de bladeren. Zijn de bessen giftig? Kan je ze gebruiken zoals het blad? Kan je ze malen net als peperbolletjes en aldus gebruiken?

Infoteur: Sasati
Laatste update: 16-04-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Special: Specerijen en Kruiden
Reacties: 1
Schrijf mee!