Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'

Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees' Verschillende universiteiten in Nederland zijn al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van kweekvlees. Kweekvlees wordt geproduceerd in laboratoria. Met dit nieuwe soort 'vlees' wordt geprobeerd het échte dierlijk vlees na te bootsen om uiteindelijk voor consumenten beschikbaar te zijn en daarmee een deel van de vleesproductie (bio-industrie) te vervangen.

De ontwikkeling van kweekvlees

Er is nog geen enkel product van kweekvlees op de markt te vinden. De ontwikkeling ervan is echter al een flink aantal jaren aan de gang. Al in 1999 kreeg de Nederlandse onderzoeker Willem van Eelen patent voor de productie van vlees uit stamcellen van dieren. Aan de productie van kweekvlees is inmiddels gewerkt bij de universiteit van Maastricht, Utrecht en Eindhoven aan gewerkt. Nederland was koploper op het gebied, mede doordat de ontwikkeling werd gefinancieerd door de Nederlandse overheid. Na het stoppen van de financieren kon bij de universiteit van Maastricht de productie worden doorgezet met behulp van een anonieme investeerder. Hierdoor hebben zij in 2013 de eerste hamburger van kweekvlees kunnen presenteren. Deze eerste hamburger kostte zo'n 250.000 euro. Wanneer er over een rendabele productie van kweekvlees wordt gesproken wordt geschat dat daarvoor 50 tot 100 miljoen euro nodig is (Volkskrant, 2011).

Werkwijze

Kweekvlees is 'vlees' dat in een laboratorium wordt gekweekt. Het wordt gemaakt door het nemen van stamcellen uit een dier. De stamcellen worden vervolgens 'gekweekt' tot een spierweefsel. Met het 'kweken' worden de stamcellen in een kweekvloeistof van suikers, aminozuren en vetten gelegd waarin ze zich vermenigvuldigen en spiervezels vormen, zoals dat ook in een dier gebeurt. Dit weefsel kan uiteindelijk worden gegeten.

Kweekvlees als oplossing voor het wereldvoedselprobleem

Binnen enkele tientallen jaren zal de bevolkingsomvang op aarde toenemen van zo'n 7 miljard naar 9 miljard mensen. Dit zal uiteindelijk ervoor zorgen dat er twee keer zoveel vlees nodig is als nu het geval is. Dit komt omdat landen als China en India steeds rijker worden, daarom zal daar de vraag naar vlees stijgen. Alle veehouders zouden deze vraag naar vlees nooit kunnen vervullen. Er is ook veel te weinig ruimte (vruchtbare, behandelbare grond) voor op aarde om de benodigde dieren op te houden.

Kweekvlees voor de vermindering van broeikasgassen

De vleesproductie, zoals hij nu is, zorgt voor zo'n 18% van de totale uitstoot van broeikasgassen. Dit zal minder worden wanneer de kweekvleesproductie een aandeel krijgt. De productie van kweekvlees zorgt namelijk voor een verminderde uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast zal er minder ruimte nodig zijn om vlees te produceren (je bespaart een hoop grondgebied!) en de hoeveelheid energie die nodig is voor kweekvleesproductie is lager dan van de normale vleesproductie. Volgens het blad De Morgen (2016) blijkt uit onderzoek dat kweekvlees de uitstoot van broeikasgassen met 90% zal verminderen, omdat er veel minder graan, 98% minder land, 90% minder water en zo'n 50% minder energieconsumptie nodig is dan in de traditionele landbouw.

Kweekvlees als sterke vleesvervanger voor vegetariërs

Naast dat kweekvlees het voedselprobleem op aarde zal verminderen, zullen veel vegetariërs dit product ook wel zien zitten. Voor het kweken van vlees zullen geen dieren (of minder dieren) doodgaan voor de productie van vlees. Er zijn namelijk slechts een aantal stamcellen nodig van een dier. Dit betekent dus ook dat je een stuk vlees kan eten van een dier dat nu nog in leven is.

Complicaties

Er moet nog erg veel gebeuren om de productie van kweekvlees te laten slagen. Maar volgens verschillende wetenschappers zou het in 2025 wel eens op ons bord kunnen liggen (NOS, 2020). Tot begin 2020 is de productie van kweekvlees voor algemene consumptie in ieder geval verboden. De kamer is druk aan het debatteren over het toestaan van kweekvlees op de markt. Vooral de onderwerpen veiligheid en diervriendelijkheid worden besproken. Want is het vlees en de productie ervan wel echt veilig en diervriendelijk? Sommige bedrijven werken voor het kweken van stamcellen namelijk met bloedserum van ongeboren kalfjes. Dit is volgens verschillende kamerleden niet diervriendelijk. Het lijkt erop dat het nog even gaat duren voor we een stukje kweekvlees in de supermarkt aantreffen.
Gerelateerde artikelen
Kweekvlees – Hamburger van de toekomstKweekvlees – Hamburger van de toekomstVlees dat gekweekt is in een laboratorium. Het kan en er zijn proeven mee genomen maar is het de toekomst? Lost dat het…
Kweekvlees ontwikkeling: wanneer beschikbaar voor consument?nieuws uitgelichtKweekvlees ontwikkeling: wanneer beschikbaar voor consument?Vlees zonder dierenleed, dat lijkt een onvoorstelbaar idee. En toch ligt het binnen handbereik. Verschillende bedrijven…
Vlees of kunstvlees? De eerste gekweekte hamburger!Vlees of kunstvlees? De eerste gekweekte hamburger!De wereldbevolking groeit nog steeds. De steeds verder groeiende mensheid moet gevoed worden. Hoe spelen we dat klaar in…
De toekomst: de vegetarische mensDe toekomst: de vegetarische mensSteeds meer mensen worden vegetariër. Is dit slechts een trend, of zal dit zich in de toekomst voortzetten? Zal in de to…

Nootmuskaat is een belangrijke specerij in de keukenNootmuskaat is een belangrijke specerij in de keukenNootmuskaat kennen we allemaal als een specerij die we uit een busje strooien over de bloemkool of de sperziebonen. Somm…
Alles over melkAlles over melkMelk, een van de producten die niet meer weg te denken is uit de maatschappij! 49 kilogram melk per persoon per jaar en…
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3080421/2011/12/16/Wereldprimeur-Universiteit-Maastricht-maakt-hamburger-van-kweekvlees.dhtml
  • http://www.filosofiemagazine.nl/nl/nieuws/20365/kweekvlees-kan-onze-relatie-met-de-natuur-enorm-verbeteren.html
  • http://www.kijkmagazine.nl/artikel/kweekvlees/
  • https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/morgen-op-het-menu-kweekvlees~bcb07ce3/
  • https://nos.nl/l/2320905

Reageer op het artikel "Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'"

Reacties

Kimberley Pex, 24-09-2017 20:09 #4
Nu, dit jaar, 2017, na de braakopwekkende opnames van o.a. slachthuis Tielt en Izegem, en de talloze vee stal branden, moet er toch echt schot in de zaak komen met dat kweekvlees. Hoeveel stalbranden (iedere week wel één) en gruwelijke slachtpartijen in slachthuizen moeten er nog plaatsvinden? Waarom duurt dat zolang? p.s. Echte vegetariërs eten ook geen kweekvlees, want er zit toch iets van stamcel in, net zoals vegetarische kaas, en aanverwanten (hoe ver kun je gaan…) van stremsel van schimmels gemaakt, in een lab. Stremsel van kalverenmaag is dus ook al not done. o.k. voor de gewone vleeseter/maar ook dierenvriend hoop ik dat er héél snel kweekvlees komt. (Bloedgroep O kan niet zonder vlees, mijn erfelijke darmziekte werd aangewakkerd door 16 jaar snakkend naar vlees, toch vegetariër te zijn geweest, puur alleen uit principe.)

Sjoerd, 29-03-2017 16:22 #3
Dit is echt goede informatie

Kimberley Pex, 09-08-2016 14:22 #2
We zijn nu 3 jaar verder, en ik hoor totáál niks meer over kweekvlees!? Ik had zo gehoopt dat het dierenleed in de bio industrie zou verdwijnen, met kweekvlees in de schappen van de supermarkt. Maar nee, niks meer. Topuitvinding, en wat wordt ermee gedaan… niks.

Kimberley Pex, 25-12-2013 12:34 #1
Geweldige uitvinding! Ik denk vooral aan 't oplossen van dierenleed in de bio industrie, de ontbossingen van regenwouden voor (gemanipuleerde en kankerverwekkende/pesticiden ) sojaplantages/het voedsel voor AL 't vee in Europa (!) en de vele tekorten die vegetariers hebben, er is nu duidelijk bewijs dat vegetarisch eten ten koste gaat van de gezondheid. Toch denk ik dat de echte vegetarier niet massaal gaat voor kweekvlees.

Infoteur: Shiny
Laatste update: 25-04-2020
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 4
Schrijf mee!