InfoNu.nl > Eten en Drinken > Producten > Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'

Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'

Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees' Verschillende universiteiten in Nederland zijn al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van kweekvlees. Kweekvlees wordt geproduceerd in laboratoria. Met dit nieuwe soort 'vlees' wordt geprobeerd het échte dierlijk vlees na te bootsen. Het zal een oplossing bieden voor verschillende doelen.

De ontwikkeling van kweekvlees

Kweekvlees is nog in ontwikkeling, er is dus nog geen kweekvleesproduct op de markt te vinden. De ontwikkeling ervan is echter al wel enkele jaren aan de gang. Hier wordt bijvoorbeeld bij de universiteit van Maastricht, Utrecht en Eindhoven aan gewerkt. Kweekvlees wordt gemaakt door het nemen van stamcellen uit een dier. De stamcellen worden vervolgens 'gekweekt' tot een spierweefsel. Dit weefsel kan uiteindelijk worden gegeten. Maar deze ontwikkeling loopt niet vloeiend. Hiervoor is namelijk nog veel geld en kennis nodig. De ontwikkeling kost volgens Kijk Magazine zo'n 250.000 euro. Wanneer er over een rendabele productie van kweekvlees wordt gesproken komt dit bedrag al neer op zo'n 50 tot 100 miljoen euro (Volkskrant). Dit is niet niks, en vooral moeilijk omdat het niet zeker is of men enthousiast is over deze vleesvervanger.

Kweekvlees als oplossing voor het wereldvoedselprobleem

Binnen enkele tientallen jaren zal de bevolkingsomvang op aarde toenemen van zo'n 7 miljard naar 9 miljard mensen. Dit zal uiteindelijk ervoor zorgen dat er twee keer zoveel vlees nodig is als nu het geval is. Dit komt omdat landen als China en India steeds rijker worden, daarom zal daar de vraag naar vlees stijgen. Alle veehouders zouden deze vraag naar vlees nooit kunnen vervullen. Er is ook veel te weinig ruimte (vruchtbare, behandelbare grond) voor op aarde om de benodigde dieren op te houden.

Kweekvlees voor de vermindering van broeikasgassen

De vleesproductie, zoals hij nu is, zorgt voor zo'n 18% van de totale uitstoot van broeikasgassen. Dit zal minder worden wanneer de kweekvleesproductie een aandeel krijgt. De productie van kweekvlees zorgt namelijk voor een verminderde uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast zal er minder ruimte nodig zijn om vlees te produceren (je bespaart een hoop grondgebied!) en de hoeveelheid energie die nodig is voor kweekvleesproductie is lager dan van de normale vleesproductie.

Kweekvlees als sterke vleesvervanger voor vegetariërs

Naast dat kweekvlees het voedselprobleem op aarde zal verminderen, zullen veel vegetariërs dit product ook wel zien zitten. Voor het kweken van vlees zullen geen dieren (of minder dieren) doodgaan voor de productie van vlees. Er zijn namelijk slechts een aantal stamcellen nodig van een dier. Dit betekent dus ook dat je een stuk vlees kan eten van een dier dat nu nog in leven is.

Complicaties

Er moet nog erg veel gebeuren om de productie van kweekvlees te laten slagen. Cor van der Weele zegt in Psychologie Magazine dat de ontwikkeling, zoals het er nu naar uitziet, sowieso nog 10 jaar zal duren. Er zijn nog veel problemen die optreden bij het vlees dat tot nu toe is geproduceerd. Zo kan er bijvoorbeeld maar een erg klein stuk vlees (spierweefsel) worden gemaakt. Ook zijn de stamcellen die worden gebruikt niet zo lang 'houdbaar' als eigenlijk zou moeten voor een fatsoenlijke productie. En dan moet er nog een goede manier zijn om infecties buiten de deur te houden, en er moet gekeken worden hoe de smaak en textuur van het vlees zo kan worden gemaakt dat het lijkt op dierlijk vlees. Als kweekvlees geproduceerd kan worden is er dan ook nog de vraag of men dit echt graag wil, of dat er afkeer is voor vlees dat op zo'n onnatuurlijke wijze wordt geproduceerd.
Gerelateerde artikelen
Kweekvlees – Hamburger van de toekomstKweekvlees – Hamburger van de toekomstVlees dat gekweekt is in een laboratorium. Het kan en er zijn proeven mee genomen maar is het de toekomst? Lost dat het…
De toekomst: de vegetarische mensDe toekomst: de vegetarische mensSteeds meer mensen worden vegetariër. Is dit slechts een trend, of zal dit zich in de toekomst voortzetten? Zal in de to…
Boekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversrecensieBoekrecensie: Uitverkoren voor het leven - rabbijn R. EversUitverkoren voor het leven (2006) van rabbijn Raphael Evers e.a. behandelt de medische ethiek bezien vanuit Joodse optie…
Hoe worden definities bepaald?Hoe worden definities bepaald?Definities zijn er voor alle woorden die wij kennen. Maar hoe komen deze definities eigenlijk tot stand? En staan defini…
De Roos van LearyLeary heeft in 1957 een model ontworpen waarbij je in staat wordt gesteld relaties tussen mensen in kaart te brengen. We…
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3080421/2011/12/16/Wereldprimeur-Universiteit-Maastricht-maakt-hamburger-van-kweekvlees.dhtml
  • http://www.filosofiemagazine.nl/nl/nieuws/20365/kweekvlees-kan-onze-relatie-met-de-natuur-enorm-verbeteren.html
  • http://www.kijkmagazine.nl/artikel/kweekvlees/

Reageer op het artikel "Kweekvlees: uitleg, voordelen en nadelen van dit 'nepvlees'"

Reacties

Kimberley Pex, 24-09-2017 20:09 #4
Nu, dit jaar, 2017, na de braakopwekkende opnames van o.a. slachthuis Tielt en Izegem, en de talloze vee stal branden, moet er toch echt schot in de zaak komen met dat kweekvlees. Hoeveel stalbranden (iedere week wel één) en gruwelijke slachtpartijen in slachthuizen moeten er nog plaatsvinden? Waarom duurt dat zolang? p.s. Echte vegetariërs eten ook geen kweekvlees, want er zit toch iets van stamcel in, net zoals vegetarische kaas, en aanverwanten (hoe ver kun je gaan…) van stremsel van schimmels gemaakt, in een lab. Stremsel van kalverenmaag is dus ook al not done. o.k. voor de gewone vleeseter/maar ook dierenvriend hoop ik dat er héél snel kweekvlees komt. (Bloedgroep O kan niet zonder vlees, mijn erfelijke darmziekte werd aangewakkerd door 16 jaar snakkend naar vlees, toch vegetariër te zijn geweest, puur alleen uit principe.)

Sjoerd, 29-03-2017 16:22 #3
Dit is echt goede informatie

Kimberley Pex, 09-08-2016 14:22 #2
We zijn nu 3 jaar verder, en ik hoor totáál niks meer over kweekvlees!? Ik had zo gehoopt dat het dierenleed in de bio industrie zou verdwijnen, met kweekvlees in de schappen van de supermarkt. Maar nee, niks meer. Topuitvinding, en wat wordt ermee gedaan… niks.

Kimberley Pex, 25-12-2013 12:34 #1
Geweldige uitvinding! Ik denk vooral aan 't oplossen van dierenleed in de bio industrie, de ontbossingen van regenwouden voor (gemanipuleerde en kankerverwekkende/pesticiden ) sojaplantages/het voedsel voor AL 't vee in Europa (!) en de vele tekorten die vegetariers hebben, er is nu duidelijk bewijs dat vegetarisch eten ten koste gaat van de gezondheid. Toch denk ik dat de echte vegetarier niet massaal gaat voor kweekvlees.

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 07-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Producten
Reacties: 4
Schrijf mee!