Fooien in de horeca

Fooien in de horeca Wanneer men in een restaurant of café iets heeft besteld, kan het zijn dat er fooi over de rekening wordt gegeven. Dit gebeurt wanneer de klant tevreden is over de service en de kwaliteit van het eten of drinken. Hier meer vragen én antwoorden betreffende fooien.

Waarom fooi geven?

Fooi geven doe je omdat je tevreden bent over de gang van zaken in een café of restaurant waar je net een bestelling hebt gedaan. Bij het krijgen van de rekening wil je het graag laten zien door een groter bedrag te geven dan op de rekening vermeld staat. Je geeft hiermee het personeel een beetje zelfvertrouwen: je laat zien dat ze het goed gedaan hebben.

Fooi geven is vaak cultuurgebonden

In veel landen is het erg gebruikelijk om fooien te geven: denk aan Amerika en de Mediterrane landen. Het personeel is erg afhankelijk van de hoeveelheid fooi die ze krijgen. In sommige landen wordt soms al een 'verplichte' fooi ingesteld, zoals in Italië. Deze fooi wordt verrekend als 'service' kosten, wanneer je in Italië bent dus niet schrikken als er iets te veel staat op de rekening: het betalen van deze servicekosten is daar gebruikelijk. Vaak komt de normale fooi er nog bovenop. In Nederland en Scandinavische landen is het niet altijd gebruikelijk fooi te geven. En in sommige Aziatische landen wordt fooi geven zelfs als beledigend gezien!

Hoeveel fooi is gebruikelijk in Nederland?

De hoeveelheid fooi in Nederland is gebruikelijk rond de 5 of 10 % van de totale rekening. Vaak worden bedragen naar boven afgerond, zodat er een mooi rond bedrag ontstaat. Dit is ook nog makkelijker voor het personeel om af te rekenen. Uit een onderzoek van de Volkskrant kwam een andere uitkomst. Het bleek dat 85 % van de Nederlanders wel eens fooi gaf, van gemiddeld 2% boven op de rekening.

Wat gebeurt er met de fooi?

Meestal wordt de fooi in een fooienpot gedaan, en wordt dit op een later tijdstip verdeeld over het gehele personeel. Zo zorg je er ook voor dat het keukenpersoneel, dat niet in beeld is, ook meedeelt met de fooien. Een fooienpot wordt echter niet altijd aangeschaft, soms houdt de baas het om personeelsuitjes mee te financieren, of soms houdt hij het (in het slechtste geval) zelf. Wettelijk is er niks over de verdeling van de fooi bepaald: de baas heeft dus de mogelijkheid alles in te houden.

Bij welke andere beroepen wordt ook fooi gegeven?

  • Krantenbezorgers
  • Gidsen
  • Garderobemedewerkers
  • Kruiers
  • Folderbezorgers
  • Kamermeisjes
  • Pompbedienden
  • Taxichauffeurs
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Arbeidsrechter
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Fooien in de horeca"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 10-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!