InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > Wat is horeca precies?

Wat is horeca precies?

Wat is horeca precies? De horeca is een term die we heel vaak horen en de meeste mensen weten ook wel wat het ongeveer is. Toch blijkt dat het begrip toch nog veel vragen opwekt. Wat houdt het in en wat kun je verwachten wanneer je in de horeca werkt? Welke banen vallen onder de horeca? Wat is horeca nou eigenlijk precies?

Betekenis Horeca

Het woord horeca is eigenlijk een verzamelnaam voor drie soorten bedrijven waar je kunt eten en drinken:
  • ho hotels
  • re restaurants
  • ca cafés/catering

Natuurlijk zijn er nog veel meer plaatsen waar je met de horeca te maken hebt. Denk bijvoorbeeld aan een ijssalon, een broodjeszaak, een koffiehuis, een bakkerij. Als je in de stad komt, zul je genoeg plekken zien die met de horeca te maken hebben.

Banen in de horeca

Er zijn daarom ook een heleboel banen in de horeca. Denk aan beroepen als:
  • Kok
  • Serveerster
  • Ober
  • Afwasser
  • Barman/barvrouw.
  • Receptionist(e)
  • Bagagejongen (ook wel piccolo)
  • Gastheer/gastvrouw

Waarschijnlijk wist je wel dat deze beroepen bij de horeca horen. Maar wist je ook dat er nog veel meer soorten beroepen zijn die er ook wat mee te maken hebben? Je hebt bijvoorbeeld het kamermeisje. Zij maakt de kamers in hotels schoon. Ze werkt in een hotel en dus in de horeca. Elk bedrijf moet zijn eigen boekhouding bijhouden. Hierin staat precies waar het geld aan uitgegeven is en hoeveel er binnenkomt. Een bedrijf in de horeca heeft dus een kantoor om dit bij te houden en daar werken natuurlijk ook mensen. Heel veel mensen hebben op hun werk te maken met horeca, vaak zelfs zonder dat ze het echt in de gaten hebben.

Weinig vrije dagen

Als je in de horeca werkt, is de kans groot dat je moet werken op momenten dat iedereen vrij is. Met kerstmis bijvoorbeeld. Of in het weekend. Er zijn dan altijd heel veel mensen die uit eten willen, omdat ze niet zelf willen koken. En ook rond etenstijd ben je aan het werk. Denk maar na: als je zelf uit eten wilt gaan, doe je dat meestal ook s avonds.

Als je het niet leuk vindt om s avonds, of op feestdagen te werken, betekent het niet meteen dat je helemaal niet in de horeca kunt werken. Er zijn ook nog genoeg banen voor overdag. Zo zijn er speciale lunchrooms. Hier kun je lunchen. De mensen in een lunchroom werken dus overdag en niet s avonds. Je hebt ook kantinemedewerkers in grote bedrijven of op scholen. Ook daar hoef je niet s avond of tijdens feestdagen te werken. Wel is de kans groot dat je alsnog soms wat regelingen moet treffen en is het mogelijk dat je toch op vrije dagen moet werken.

Andere plekken met horeca

Je hebt ook horecavoorzieningen in ziekenhuizen en bejaardenhuizen. De mensen daar moeten natuurlijk ook eten. Alleen kunnen de mensen daar meestal maar uit een paar gerechten kiezen. Al het eten wordt dan vaak tegelijkertijd gemaakt, en dat is niet zo bij een restaurant. Tot slot kun je ook kok worden op een schip of boot. Dan werk je in een kombuis, dat is een mooi woord voor een keuken op een schip. Als je op zee werkt, moet je goed kunnen plannen. Je kunt namelijk niet even naar de winkel gaan als je midden op zee zit. Je moet dus van tevoren precies weten welk eten je gaat maken en welke ingrediënten je daar voor nodig hebt. Je werkt er meestal ook weken achter elkaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is horeca precies?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Schrijf mee!