Eten online bestellen via je laptop
Is eten online bestellen de nieuwe trend? Ja, de supermarkt komt bij je thuis of op kantoor. Maar welke voordelen heeft online eten bestellen voor de consument?
De voordelen van online eten bestellen
Het World Wide Web is er al lang niet meer alleen voor informatie over software, nieuws en dergelijken. Nee, internet is het ideale medium om
online je inkopen te doen. In onze gestreste consumptiemaatschappij een gat in de markt:
- Op de eerste plaats is er natuurlijk het voordeel van tijdbesparing. Je hoeft niet in de auto te stappen of in een overvolle bus te zitten. Nee, gewoon thuis vanachter je PC kijken waar je trek in hebt en direct bestellen. De maaltijd wordt snel thuisbezorgd en het bespaart je de moeite van zelf te koken;
- Ideaal voor mensen met een drukke baan. Maar ook voor moeders die de hele dag druk in de weer zijn met de kleintjes en nauwelijks tijd vinden om een warme maaltijd voor te bereiden, is eten online bestellen een praktisch alternatief;
- Een ander pluspunt is de veelheid aan betaalmogelijkheden. Contant betalen, per overschrijving of via een portable betaalautomaat. De koper blijft flexibel;
- Ook een duidelijk voordeel van online eten bestellen is de bereikbaarheid. Terwijl supermarkten, restaurants of snackbars beperkte openingstijden hebben, is de online markt 24 uur geopend, ook ’s nachts om 3 uur;
- Ideaal ook voor je eerstvolgende feestje. Zonder al te veel omstanden in de keuken kan je online je eigen warm of koud buffet bestellen en laten leveren. Een geweldig alternatief dus voor mensen die geen culinaire hoogvliegers zijn of voor mensen die gewoon geen tijd hebben om te winkelen of de maaltijd zelf te bereiden.
De laptop in plaats van de supermarkt
Het online bestellen van eten is alleen dán interessant als er snel geleverd wordt. Ter illustratie, buurvrouw Sabine had onlangs een probleem. De alleenstaande moeder lag met griep in bed en zag zich niet in staat om melk en brood te kopen voor de volgende dag.
Ze had wel nog net voldoende puf om haar laptop open te klappen en op internet een online supermarkt bij te zoeken. Daar vulde ze haar boodschappenmandje en de volgende ochtend stond de leverancier met de levensmiddelen bij haar voordeur op de derde verdieping. Daarmee was de
koorts uiteraard niet weg maar de verzorging van de inwendige mens was wel verzekerd.
Horeca kind van de rekening
Overigens past de trend van online eten bestellen helemaal in het beeld zoals dat op 7 januari 2013 geschetst werd op de horeca-vakbeurs in de RAI in Amsterdam. We gaven in 2012 beduidend meer
geld uit aan eten en drinken, maar dat consumeren deden we vooral thuis. Bij de horeca kwam in 2012 bijna 200 miljoen minder binnen. Als grote winnaars kwamen de (online) supermarkten uit de bus.
Kind van de rekening is dus de horeca. Mensen eten veel minder buiten de deur, mogelijk mede veroorzaakt door het extreem lage consumentenvertrouwen. Mensen krijgen het Spaans benauwd als ze 's avonds op het journaal weer de zoveelste onheilstijding over faillissementen,
pensioengaten en krimpende economieën horen. Het restaurant is dan een van de eerste zaken waarop bezuinigd wordt.
Wie laten hun online bestelde maaltijden bezorgen?
- Een toenemende vraag ziet men vooral bij gezinnen met kinderen, die zich het dragen van boodschappen en de stress in de supermarkt willen besparen;
- Tot de online bestellers van maaltijden behoren overwegend goed verdienende singles en koppels, maar ook gezinnen met werkende moeders;
- En ook de steeds groter wordende groep van ouderen houdt men voor een veelbelovende markt. Bij deze generatie is de bereidheid om via internet in te kopen inmiddels geaccepteerd en stijgende.
Bezorgkosten vaak nog een obstakel
Nóg is het online marktaandeel bij verkoop van levensmiddelen in Nederland relatief laag. In Amerika, Engeland en China ligt dat beduidend hoger. Niet altijd zijn consumenten bereid om een opslag te betalen voor de bezorging. Maar ze vergeten dat het ritje met de auto naar de supermarkt ook geld kost, om van de tijdverspilling nog maar te zwijgen.
Maar buurvrouw Sabine, die inmiddels weer gezond is, weet wel wat ze wil:
- niet meer na het werk of in het weekend bij de supermarkt staan;
- geen zeurende dochter meer bij de zoetwaren;
- en geen draagtassen meer zeulen.
Die vijf euro wil ik er graag voor betalen", zegt de alleenstaande moeder.
De digitale winkelmand is aan een fikse opmars bezig
Het online bestellen van drank- en maaltijdpakketten is volgens een bericht van de Thuiswinkel.org aan een fikse opmars bezig. De thuiswinkel-organisatie meldde in maart 2016 dat deze vorm van online bestedingen in 2015 met niet minder dan 40% toenam terwijl er een bedrag van pakweg 700 miljoen euro mee gemoeid was. De nieuwsgierige lezer zal zich ongetwijfeld afvragen wat dan zoal in ons digitale winkelmandje belandde: wel dat varieerde van online producten uit de supermarkt tot bestelde
pizza‘s.