InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Waarom moet rauwe melk worden gekookt voor gebruik?

Waarom moet rauwe melk worden gekookt voor gebruik?

Waarom moet rauwe melk worden gekookt voor gebruik? Omdat rauwe melk bacteriologisch een delicaat product is dat erg snel verzuurt, is het zeker aanbevolen om rauwe melk eerst en vooral te koken voor het gebruik. In België -net zoals in onze omliggende landen- kopen slechts meerdere mensen rauwe melk. Zij kopen ze het liefst rechtstreeks van de boerderij, met het gedacht; 'hoe verser hoe beter'! Maar dit is niet altijd waarheid... Want om al de bacteriën te vernietigen moet rauwe melk altijd worden gekookt voor gebruik.

Kan rauwe melk schadelijk zijn voor onze gezondheid?

Het is zo, dat men om de bewaartijd van melk te verlengen en terzelfder tijd om mogelijke ziekteverwekkende kiemen te doden, deze zeker en vast moet laten koken voor gebruik. Daarom heeft de melk die men in de supermarkt koopt een thermische behandeling ondergaan, zoals; pastirisatie en steralisatie. Dit kan van rauwe melk niet worden gezegd. Daarom is het van groot belang om rauwe melk te koken -vooral voor kinderen zwangere vrouwen en ouderen.

Hoe kan men steeds weten dat de melk gekookt is?

Normaal gezien moet deze richtlijn naast de vermelding op de verpakking van rauwe melk zijn aangegeven. Het is ook aangeraden bij aankoop van rauwe melk te letten of dat de verkoper deze op een propere plaats aanbiedt Wanneer de boer ze buiten verkoopt, moet de melk het best in de schaduw staan. Alsook het tapkraantje zou moeten ingewerkt zijn, zodat er geen microben of bacteriën de kans krijgen om binnen te dringen Of het verdeelautomaat mag geenszins in contact komen met de omgeving, zoals handen van consumenten en dergelijks. Ook het melkreservoir moet duidelijk de temperatuur weergeven. Deze moet tussen 0° en 4° C bedragen.

Hoelang kan rauwe melk worden bewaard?

Rauwe melk kan -vers van de koe- nog drie volle dagen worden bewaard. De verkoper is verplicht de uiterste houdbaarheidsdatum te kunnen vermelden. Men kan momenteel een goed gereinigde fles -probleemloos en gerust- voor slechts 0,85 Euro tot 1 Euro per liter, laten vullen. Deze fles mag dan eventueel niet met het tapkraantje in contact komen, om besmetting met bacteriën te voorkomen. De leuze is immers nog steeds: 'Melk is goed voor elk'!

Is deze leuze momenteel nog steeds geloofbaar?

Dit is momenteel voor vele onderzoekers een zeer moeilijke en delicate vraag waarover zij tot nog toe niet kunnen of niet willen uit wijden. Volgens deskundigen is het drinken van melk niet zo gezond als men had gedacht. Omdat melk ook veel goede eigenschappen bezit, kan men deze moeilijk uit het menu schabben. Onderzoekers beweerden tevens ook, dat melk niet goed door iedereen zou worden verdragen. Omdat melk ook lactose bevat, en dat 10% van de bevolking dit niet kunnen verdragen. Sommige onderzoekers beweren zelfs, dat men van teveel melk drinken kan ziek worden.

Ziekten zoals:

  • buikkrampen
  • misselijkheid
  • diarree
  • hartaandoeningen
  • kanker

Wat zijn de conclusies van deze verschillende meningen?

De conclusies van vele onderzoekers zijn zeer uiteenlopend. Zij komen moeilijk tot eenzelfde oplossing, wat zeer verwarrend werkt voor de consumenten. Wegens deze verwardheid weten we niet of melk nu gezond is of niet... Het is moeilijk uit te vissen omdat melk ook veel goede eigenschappen bezit.
Zoals:
  • calcium
  • eiwitten
  • vitamines o.a.
  • A, D, E, K, PP, B2 en B12

Dit alles heeft een mens immers groot nodig. Als melk niet gezond zou zijn, dan zouden zich vele mensen gaan schuldig voelen, omdat zij hun hele leven lang melk hebben gedronken, en tegelijkertijd aan hun kinderen hebben doorgegeven.

Eindresultaat

Als alle deskundigen en onderzoekers het niet eens worden met hun meningen, hoe kunnen wij mensen dit dan weten. Dit wordt dan een zeer moeilijk en raadselachtig geval, waarvan men kop of staart kan krijgen. Dit is iets dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken, en bij zichzelf te raden gaan. Zoals: kan ik melk verdragen of niet...? Wanneer men ziek wordt van de aanbevolen drie glazen melk per dag, dan is dat heel normaal, omdat dit ook teveel is. Men moet dit zelf voelen. Wanneer men bv. één glas melk of chocomelk met smaak drinkt, is er toch niets verkeerd. Als men dit niet kan verdragen, kan men inderdaad geen melk verdragen

Maar niet getreurd, want tegenwoordig is er gepasturiseerde melk, mager, halfvolle en volle melk en zelfs chocomelk. Door deze behandeling worden immers de bacteriën vernietigd en de melk gereed gemaakt voor gebruik. Wanneer deze melk dan nog eens wordt opgekookt is er geen rede meer tot ongerustheid. Drink niet elke dag een grote hoeveelheid melk, maar drink ze met maten, en net wanneer men er zin in heeft Dan zal men daar -normaal gezien- nooit ziek van worden, maar wel gezondheid te koop! Smakelijk voor alle liefhebbers!
© 2010 - 2017 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat je als zwangere juist wel en niet mag etenWat mag een zwangere vrouw nu juist wel eten in de 9 maanden en wat mag zij nu juist niet. Hieronder volgt een willekeur…
Verkeerde bacteriën in de voeding schaden de gezondheidVerkeerde bacteriën in de voeding schaden de gezondheidDat bepaalde gezonde bacteriën in ons voedsel nuttig kunnen zijn is overbekend. Maar er zijn ook veel soorten bacteriën…
Rauwe melk: een gezond alternatiefRauwe melk: een gezond alternatiefVeel mensen vinden dat een glas melk bij de dagelijkse voeding hoort. Toch is melk verantwoordelijk voor voedselallergie…
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
1,5 kilo microben in en op het lichaam!1,5 kilo microben in en op het lichaam!Het is natuurlijk even schrikken wanneer we met onze neus op de feiten worden gedrukt. Met anderhalve kilo aan microben…
Bronnen en referenties
  • Test gezondheid

Reageer op het artikel "Waarom moet rauwe melk worden gekookt voor gebruik?"

Reacties

Moerstaal, 23-04-2015 04:04 #2
Rauwe melk kan men drinken mits deze afkomstig is van een hygiënisch werkend bedrijf.
Zou melk niet goed zijn dan is dat het ook niet voor kalfjes. Melk is in principe een steriel product op wat huidbacteriën van de koe na. Als het bedrijf niet hygiënisch te werk gaat en melk bijv. vervuild raakt dan kan dit heel schadelijk zijn. Andere tip is om alleen melk te kopen die net is afgemolken of die koud is. Als de weg naar huis lang is en de temperatuur hoog dan dien je een koeltas mee te nemen. Rauwe melk blijft gerust een weekje goed mits goed gekoeld. Zorg wel dat je de fles of jerrycan met heet water en wat zeep ontsmet, daarna goed uitspoelen en meteen de dop erop. Zet de lege fles weer in de koelkast. Als tussen wassen en vullen meer dan een dag zit gelieve de fles vlak voor het vullen weer goed uit te spoelen.

Dat rauwe melk om andere oorzaken ongezond zou zijn kan liggen aan het ontbreken van een gen welke vertering van melk op volwassen leeftijd helpt. Ook kan meespelen dat de koeien niet gezond zijn of slecht te eten krijgen. Een koe hoort voornamelijk gras of hooi te eten en beslist geen granen! Het vlees van zo'n koe is in laatste geval ook niet gezond. Vandaar het fabeltje dat roodvlees niet gezond zou zijn. Onze voorouders aten soms niet anders. Het is de industrie die de beesten ziek maakt en dus de mensen ook. Reactie infoteur, 24-04-2015
Hallo Moerstaal,

Deze reactie werd heel goed geformuleerd, zo zou het moeten gebeuren, maar dat is niet altijd het geval. Er zijn altijd uitzonderingen. Verse melk is 3 dagen houdbaar.
Om de bewaartijd te verlengen en de mogelijke ziektekiemen te doden moet men ze zeker en vast laten koken. Daarom heeft melk van de supermarkt een thermische behandeling ondergaan. En dat kan van rauwe melk niet worden gezegd. Daarom moet men altijd rauwe melk laten koken voor gebruik. Want anders kan je ziek worden van melk drinken!

Groetjes,
Enza_9o-.

Tilburgse, 01-08-2014 21:56 #1
Bedankt voor de artikelen, maar ik vindt wel dat ze een beetje tegenstrijdig zijn.
In een ander artikel wordt er aangegeven dat op moment je melk kookt alle belangrijke en goede stoffen kwijtraakt.
Dus beter rauw melk kan kopen dan de standaard supermarktmelk.
Is dit niet tegenstrijdig met dit artikel?
Hoop dat ik een antwoord krijg

Mvg Reactie infoteur, 04-08-2014
Hallo Tilburgse,

Wat bedoel je met tegenstrijdige artikelen? Ik heb toch maar een artikel over melk geschreven! Dat ander artikel met de bewering dat alle goede stoffen zijn verdwenen na het koken van melk, dat zal zeker niet van mij zijn, en dat is ook niet waar. Dus, rauwe melk moet worden gekookt voor gebruik. Gesteriliseerde melk in tetra pak, kan je overal kopen, vette, halfvette en magere. Te veel melk drinken is zeker niet gezond en zeker niet met tegenzin. Je mag alleen maar melk drinken als je er zin in heb, dan is dat een teken dat je lichaam er behoefte aan heeft. Dit moet iedereen voor zichzelf uitmaken? En toch, als alle deskundigen en onderzoekers nog steeds meningsverschillen hebben over de gezondheid van melk, hoe kunnen de consumenten dit dan weten? Tenslotte: wie geen melk kan verdragen moet ze zeker niet drinken! Zorg voor jezelf!

Groetjes,
Enza_9o-.

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 09-12-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 2
Schrijf mee!