InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Flessenwater of kraantjeswater?

Flessenwater of kraantjeswater?

Vele mensen blijken meer vertrouwen te hebben in flessenwater dan in kraantjeswater. Per persoon wordt er in ons land gemiddeld 148 liter per jaar naar de winkel gehaald. Maar is dat echt wel nodig?

Waarom water drinken?

Water drinken is niet alleen goed voor de gezondheid maar noodzakelijk om goed te functioneren. Aangezien een volwassene dagelijks zowat 2,5 liter water per dag verliest, moet dat verlies gecompenseerd worden. Voeding levert ons die gemiddeld voor 1 liter, hetgeen betekent dat we de rest moeten aanvullen door water te drinken. Immers, een mens houdt het ten hoogste vier dagen vol zonder water.
Als je op dieet moet is de consumering van water zeker belangrijk omdat je zonder water vlugger een hongergevoel krijgt.
Waarom is kraantjeswater betrouwbaar?
Sommigen menen dat je met kraantjeswater voorzichtig moet zijn en dat je beter flessenwater drinkt. Niets van aan blijkt.

Naast het feit dat leidingwater allerlei mineralen bevat zoals calcium (bouwstoffen voor ons geraamte), magnesium (voor het evenwicht in ons zenuwstelsel), fluor (voor stevige tanden) of ijzer (bouwstof voor rode bloedlichaampjes) die noodzakelijk voor ons lichaam zijn, bevat het geen suikers of zoetstoffen, vet en kleurstoffen.

Daarenboven moet het van de overheid aan strenge normen voldoen. De Europese normen zijn in deze zelfs strenger dan de normen die de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) heeft uitgevaardigd. Vlaanderen, Brussel en Wallonië leven de Europese regels strikt na. Het leidingwater moet aan niet minder dan 60 kwaliteitseisen voldoen! Zo wordt er bijvoorbeeld naar ziekteverwekkende bacteriën gekeken, naar de zuurtegraad van het water, naar nitraten, zoutgehalte, hardheid, enzomeer. Uiteraard ook naar verontreinigende stoffen zoals lood of pesticiden.

Om de absolute zuiverheid van het geleverde drinkwater te garanderen wordt het ontsmet met chloor. Nee, niet in paniek slaan: 1 druppel chloor per 10.000 liter water volstaat! Daarenboven wordt er door de drinkwaterbedrijven op de hoeveelheid chloor nauwgezet toegezien. Zelfs in heel kleine concentraties kan je chloor ruiken, maar dat heeft niets te betekenen. Van zogauw je het water in een glas giet is die chloor verdwenen.

Wat met de hardheid van het water?

Afhankelijk van de regio waar je woont bezit het water een bepaalde hardheid, wat betekent dat er een zeker percentage kalk in zit. Dit is zeker niet ongezond omdat calcium en magnesium noodzakelijk zijn voor ons lichaam. Zelfs hard water is perfect goed water, maar het kan wel een iets andere smaak hebben, die niet iedereen bevalt. Wil je de samenstelling van je leidingwater kennen, ga dan naar de site van uw drinkwaterbedrijf.

Is flessenwater beter dan kraantjeswater?

Beslist niet hoewel over smaak niet kan worden geredetwist. De mineralensamenstelling van flessenwater is afhankelijk van het merk. Sommige merken bevatten hoge concentraties van één mineraal. Zo dit het geval zou zijn voor leidingwater zou het aan de opgelegde strenge normen niet voldoen. Het is dus zeker niet beter voor de gezondheid dan leidingwater en je betaalt ook veel meer. Qua smaak zullen de meeste mensen het verschil tussen flessen- en kraantjeswater niet proeven.
De kwaliteit is evenwel niet altijd even goed omdat flessenwater nu eenmaal aan een kleiner aantal kwaliteitsnormen moet voldoen.

Met kraantjeswater zorg je voor een beter milieu

Door kraantjeswater te drinken lever je een bijdrage aan het milieu want je vermindert de afvalberg door plastic en glazen flessen uit te sparen. Vergeet ook niet dat flessenwater op zijn bestemming moet raken en dus voor vervuilend transport zorgt. Daarenboven is het spotgoedkoop. 700 liter water kost jou even veel als anderhalve liter flessenwater… Kan je nagaan!
Gerelateerde artikelen
Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater, schadelijk?Kalk in drinkwater: is dit schadelijk voor de gezondheid? Het aanwezige kalk in ons water veroorzaakt vaak een kalkaansl…
Drink gezond kraanwater i.p.v. duur water uit plastic flesDrink gezond kraanwater i.p.v. duur water uit plastic flesEr is geen betere dorstlesser dan gezond kraanwater. Bespaar dus op je wekelijkse lasten door voortaan gezond en goedkoo…
Wat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiareeWat doen tegen diarree op vakantie? Tips bij reizigersdiareeWordt je vakantie verknoeid doordat je steeds weer naar het toilet moet? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met r…
Bruin drinkwater uit de kraan: de oorzaken en oplossingenBruin drinkwater uit de kraan: de oorzaken en oplossingenIedereen heeft het wel eens meegemaakt: je wilt wat drinken, je pakt een glas en je draait de kraan open om je glas te v…
Is kraanwater gezond?Is kraanwater gezond?Bespaar jezelf de kosten van duur mineraalwater want de vraag 'is kraanwater gezond?' kunnen we met een volmondig 'ja' b…

Reageer op het artikel "Flessenwater of kraantjeswater?"

Reactie

Otto, 21-03-2013 14:00 #1
Anders dan in veel andere landen bevat het drinkwater in Nederland géén chloor. De zuiveringstechnieken zijn hier zo geavanceerd dat chloor niet meer nodig is.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 13-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!