InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > IJskoude zomerdrankjes

IJskoude zomerdrankjes

IJskoude zomerdrankjes Zeer verfrissende en verkoelende drankjes tijdens warme en hete zomerdagen. Zomerdrankjes met verkwikkende namen als: melkijsberg, citroen-ijsberg, zomerpunch en een aardbeien-citroenmilkshake. Een overzicht van een aantal recepten en bereidingswijze om snel en makkelijk een paar ijskoude zomerdrankjes klaar te maken die uitstekend smaken.

Melkijsberg zomerdrankje

Voor een echt ijskoud, verkoelend en verfrissend melkdrankje voor in de zomer: leg het fruit een dag van te voren in de ijskast!

Benodigdheden:

  • Sap van een verse grapefruit,
  • Sap van twee verse sinasappels,
  • 1/4 (kwart!) liter koffiemelk uit een pak,
  • Ijsklontjes
  • 40 gram (wiite) suiker.

Bereidingswijze melkijsberg zomerdrankje:

Al het sap van de fruitsoorten in een shaker doen. Daarbij de koffiemelk toevoegen en het suiker. Even flink goed schudden in een shaker. Ijsblokjes in hoge glazen doen en het mengsel er bovenop gieten. Direct serveren.

Citroen ijsberg zomerdrankje

Voor een echt ijskoud, verkoelend en verfrissend zomerdrankje: leg de ingrediënten en de benodigdheden voor het maken van de citroen-ijsberg zomerdrank een dag van te voren in de ijskast!

Benodigdheden:

Per persoon is nodig voor het maken van een citroen ijsberg zomerdrank:
  • Sap van een verse citroen,
  • een kwart liter gekoeld flesje mineraal water (naar eigen smaak en wens: koolzuurhoudend mineraalwater is ook prima!)
  • Twee bolletjes citroen-waterijs

Bereidingswijze citroen ijsberg zomerdrankje:

Giet het sap van een verse citroen en het flesje mineraalwater in een hoog glas. Laat in het glas de twee bolletjes citroen waterijs in drijven.

Zomerpunch

Om een heerlijke zomerpunch te maken is er enige voorbereidend werk van te voren noodzakelijk. De zomerpunch moet enige uren in de ijskast staan om goed koud te worden voordat het geserveerd kan worden.

Benodigdheden:

  • 1 liter appelsap,
  • 1 liter ananassap,
  • Halve liter sinasappelsap,
  • Sap van een kleine verse citroen,
  • Kaneelpoeder,
  • 8 kruidnagels,
  • 200 gram vloeibare honing,
  • Een paar kersen,
  • Een paar partjes sinasappelpartjes.

Bereidingswijze zomerpunch:

Zet op een heel laag vuur een pan met de liter appelsap erin. Laat de honing en de kruidnagels in de verwarmde appelsap smelten. Zodra de honing en de kruidnagels gesmolten zijn in de appelsap, de pan van het vuur halen en laten afkoelen.
Zodra de appelsap, de honing en de kruidnagels zijn afgekoeld, voeg de andere vruchtensappen toe.
Zet de gehele mix, de punch, in de ijskast, zodat het koud kan worden. Dit zal enkele uren in beslag nemen voordat het goed is afgekoeld.
Serveer de koude zomerpunch in glazen met ijsblokjes erin. Versier het drankje met een paar kersen en met een paar partjes sinasappel.

Aardbeien citroen milkshake

Een zeer verfrissend en een verkoelend melkdrankje tijdens warme en hete zomerdagen. Voor een echt ijskoud zomerdrankje: leg de ingrediënten en benodigdheden voor het maken van de aardbeien citroen milkshake een dag van te voren in de ijskast.

Benodigdheden:

  • 300 gram verse en schoongemaakte aardbeien,
  • Half liter koude melk,
  • Sap van een verse gekoelde citroen,
  • Ijsblokjes,
  • Schepje witte suiker, of (naar smaak) poedersuiker of vanillesuiker

Bereidingswijze aardbeien citroen milkshake:

Stop de verse en schoongemaakte aardbeien met de melk in een mixer en laat het even goed mixen. Laat het mengsel zeven. Het gezeefde mengsel terug doen in de mixer en de verse citroensap er bij toevoegen. Doe er een schepje suiker bij (naar smaak kan er een extra schepje suiker bij gedaan worden) en doe de ijsblokjes er bij. Laat het even goed mixen in de mixer. Serveer direct in hoge glazen.
Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met Créme de Menthe5 heerlijke cocktails met Créme de MentheIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Créme de Menthe. De recepten zijn allemaal erg verschill…
Cocktails met cognac als basisDat cognac niet alleen puur te drinken is, is allang bekend. Makkelijk is het om deze drank als longdrink te nuttigen, m…
Koele drankjes voor in de zomerKoele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen.
Ingrediënten milkshakeIngrediënten milkshakeNiets is lekkerder tijdens een warme, hete en zwoele zomer, dan te genieten van een snelle en makkelijke zelfgemaakte ve…
Bronnen en referenties
  • Het grote receptenboek - Daphne - SAEP - Opeasi

Reageer op het artikel "IJskoude zomerdrankjes"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 07-08-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!