InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Thaise ijsthee maken

Thaise ijsthee maken

Wie ooit in een echt thai's restaurant is geweest kent deze drank wel. Het is een sterk gekruide, erg zoete, erg lekkere drank die er interessant uitziet met een felle oranje kleur. Hieronder is het recept voor deze thee. Die zich prima laat drinken op een warme zomerdag, of tijdens het avondeten.

Benodigdheden:

  • kookpot om water in te koken
  • zeef voor theebladeren
  • lepel

Ingrediënten:

  • 150 ml thaise thee bladeren
  • 400 ml water
  • 125 ml suiker
  • 375 ml melk

Dit zijn de ingrediënten voor twee grote glazen thee. Handig is om een grote hoeveelheid theewater te maken met de bladeren, en die in de koelkast te bewaren zodat u snel thee kan drinken als u dat wilt. Het moeilijkste is om de thaise thee bladeren te vinden, die zien eruit als donker bruine gemalen bladeren. Ze zijn verkrijgbaar bij speciaalzaken en thaise restaurants.

Procedure

Breng water aan de kook in een pan, zorg dat er extra ruimte over is, dit is nodig om de theebladeren in te doen. Zodra het water kookt haalt u het van het vuur af en voegt u de theebladeren toe. Roer af en toe even om te zorgen dat alle bladeren goed vochtig zijn. Gebruik geen theezakje, de bladeren moeten 4 minuten in het water weken.

Zeef de bladeren nu uit het water. Voeg vervolgens de suiker toe aan uw theemengsel. De bladeren kunt u weggooien. Roer het mengsel om alle suiker op te lossen. Laat de thee vervolgens enkele uren in de koelkast staan. U kunt als u dat wilt dit mengsel ongeveer een week bewaren.

Serveren

Vul een groot glas met wat ijs. Giet de thee over het ijs zodat ongeveer 3/4e van het glas vol is. Vul het glas aan met melk. Doe dit langzaam, zodat er een duidelijke laag zichtbaar is. Serveer met rietje of ander hulpmiddel om te roeren. Door de verschillende lagen krijgt dit drankje een erg mooi en exotisch uiterlijk. Met een fel oranje kleur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thaise ijsthee maken"

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!