Guarana en anderen cafeïneplanten voor instant energie

Vreemd is het met die cafeïnehoudende planten. Over de hele wereld hebben volkeren onafhankelijk van mekaar en zonder kennis van chemische stoffen, planten gebruikt om zich op te peppen. En wat zien we, dat de meesten van die planten allemaal dezelfde of aanverwante stimulerende stoffen bevatten. Cafeïne in koffie, Maté, Guarana en Cola nitida, theine in thee, theobromine in cacao. In alternatieve kringen zien we nu dat koffie als zeer ongezond beschouwd wordt, terwijl als vervanging Maté of Guarana aangeprezen wordt. Net ook planten met veel cafeïne. Het lijkt wel alsof wij mensen cafeïne nodig hebben. En waarom ook niet, het zijn niet de cafeïneplanten die slecht zijn maar het overdadig gebruik er van, zeg maar de overdosering. En dat geldt in feite voor alle planten.

Guarana - Paullinia cupana

Guarana is de Indiaanse naam voor het cafeïnehoudend poeder van het geroosterde zaad van een Braziliaanse houtachtige lianensoort Paullinia cupana, een van de 180 Amerikaanse lianensoorten. Het wordt door de inheemse Indianen gebruikt tegen koorts, als stimulerend middel en bij de behandeling van malaria. Traditioneel brouwen Indianen uit het Amazonegebied een hete drank van het deeg van de gedroogde zaden.

Van de cafeïnehoudende planten, welke de mens als stimulerend genotmiddel benut zoals koffie, thee,cacao,cola en maté, heeft guarana het hoogste gehalte aan cafeïne (tussen 3 en 8%) in de gedroogde zaden. Naast cafeïne bevat de zaden nog andere xanthine-derivaten zoals theobromine en theophilline, daarnaast nog tanninen en saponinen.

Dexanthinen werken stimulerend, diuretisch en verminderen de vermoeidheid gedurende een korte periode. De inname van 2-3 gram guarana-poeder komt overeen met het cafeïnegehalte van twee kopjes sterke koffie (ca. 200mg). De cafeïnewerking van guarana wordt wel afgezwakt door de begeleidende stoffen, zodat deze beter wordt verdragen en een vertragende werking uitoefent. De werking houdt ongeveer zes uur aan. Guarana wordt aangeboden in o.a. softdranks, in combinatie
met vitamine C en druivensuiker.

Medicinaal vindt het toepassing bij hoofdpijn en migraine, milde depressie en om het energie niveau op korte termijn te verhogen. Door de adstringerende werking van de looistoffen wordt het ook gebruikt bij chronische diarree. Guarana wordt afgeraden voor personen met hartproblemen en hoge bloeddruk.

Colanoot - Cola nitida

De colanoot is een dichte, groenblijvende boom met decoratieve lichtgele, paarsgerande bloemen, stervormige samengestelde vruchten, en grote houtige peulen waarin zes tot tien rode of witte zaden zitten. De vruchten waar de zaden (colanoten) inzitten, zijn wit bij het oogsten maar worden roodbruin na droging. Inwoners van West-Afrika, Zuid-Amerika en Azië kauwen voor het eten op colanoten om de spijsvertering te bevorderen. De altijdgroene colaboom is inheems in West-Afrika maar werd doorslaven meegenomen naar het Caribisch gebied en Zuid-Amerika.

Dit stimulerende middel wordt ook gebruikt als diuretica en als middel tegen astma, diarree, zenuwpijn, depressie, migraine en spijsverteringsproblemen. Sommige beschouwen het als een seksueel stimulerend middel. Het is een oorspronkelijk ingrediënt in Coca-Cola, en in sommige coladrankjes vindt je nog kleine hoeveelheden. Je kunt een bittere thee maken door l tot 3 theelepels verpulverde noten in een kop water op te lossen.

Maté - Ilex paraguariensis

is een kleine boom met leerachtige bladeren, familie van de Hulst. De soort is inheems in de grensstreek tussen Brazilie, Argentinie en Paraguay. Dit stimulerende middel is in Zuid en Centraal Amerika een populaire thee. In Précolumbiaanse graven zijn matébladeren gevonden. Waarschijnlijk zijn ze al duizenden jaren in gebruik als genotmiddel en in rituelen.Het actieve ingrediënt is cafeïne, maar maté bevat ook weer looistoffen (tanninen). Het wordt eveneens gebruikt als diureticum, eetlustremmer en hulp bij de spijsvertering. Veel mensen geven er de voorkeur aan omdat het minder cafeïne bevat dan koffie. Het warm infuus wordt aangewend als koffie en als theevervanging. Deze drank wordt beter verdragen en heeft dorstlessende en eetlustremmende eigenschappen.

Deze opwekkende planten moeten matig gebruikt. Het is ook beter om de verschillende dranken af te wisselen omdat elke cafeïneplant toch een iets andere werking heeft.
Gerelateerde artikelen
Cola en kinderenCola en kinderenCola, kinderen zijn er dol op en het wordt dan ook veel gedronken. Ouders vragen zich soms wel eens – terecht – af of he…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Cola-kip: een aparte, maar heerlijke smaakcombinatieKip, gekookt in een cola-mengsel. Het klinkt niet heel aanlokkelijk. Maar als je het eenmaal geproefd hebt, ben je helem…
Coca-Cola in alle soorten en matenCoca-Cola, wie kent het nog niet? Het merk Coca-Cola is het beroemdste merk cola. Ze hebben een groot asortiment aan dra…

Thaise ijsthee makenWie ooit in een echt thai's restaurant is geweest kent deze drank wel. Het is een sterk gekruide, erg zoete, erg lekkere…
Thee de geschiedenis en teeltThee, naam zowel voor de heester Camellia sinensis (ook theestruik genoemd) uit de Theefamilie als voor de bewerkte blad…
Bronnen en referenties
  • Info foto: De merkwaardige vruchten van Guarana. Herba februari 2001. Vakblad Herboristen Vereniging Psychoactieve planten. Alberts en Mullen. Tirion.

Reageer op het artikel "Guarana en anderen cafeïneplanten voor instant energie"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: September 2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!