InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Muntthee: lekker en gezond

Muntthee: lekker en gezond

Muntthee: lekker en gezond Tegenwoordig worden naast normale thees van originele theeplanten ook vele verschillende theesoorten op de markt gebracht die gemaakt zijn van andere kruiden. Een zo'n kruidenthee is muntthee. De thee wordt getrokken met aarmunt. Naast dat velen deze thee erg lekker vinden, is het ook nog goed voor de gezondheid. Zo helpt muntthee bijvoorbeeld bij maagproblemen, griep, verkoudheid en overbeharing.

Aarmunt

De muntplant / Bron: Simon Eugster , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De muntplant / Bron: Simon Eugster , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Muntthee wordt gemaakt met behulp van aarmunt (ook wel groene munt). Er bestaan 40 soorten munt waarvan de aarmunt en pepermunt het meest bekend zijn. Kenmerkend aan de aarmunt is zijn sterke geur. Aarmunt wordt voordat het in bloei staat ook gebruikt als keukenkruid. Ook wordt het soms in de medische wereld toegepast. De bladeren van de aarmunt bevatten veel etherische oliën, dit is een aromatische olie die kan worden gewonnen uit planten. Estherische oliën kunnen op verschillende manieren worden toegepast. In muntthee dient het duidelijk als een smaakstof.

Muntthee

Muntthee wordt op twee verschillende manieren gedronken. De eerste manier is traditioneel: door gedroogde munt in een theezakje te stoppen en dit zakje in gekookt water te laten trekken. Bij de tweede variant worden verse munttakjes in gekookt water gedoopt. De bladeren bevinden zich vaak nog in de thee wanneer het wordt gedronken. Soms wordt er bij deze thee honing gebruikt voor een extra smaaktoevoeging.

Gezonde effecten van muntthee

Muntthee tegen griep en verkoudheid

Munt heeft een slijmoplossende werking en is daarom goed te gebruiken wanneer je last hebt van een griepje of van een verkoudheid. Wanneer je verkouden bent kun je bijvoorbeeld een stoombad met munt te nemen, zodat de spieren zich ontspannen.

Muntthee tegen maagproblemen

Muntthee heeft een genezende werking op de maag. Munt helpt de eetlust te bevorderen en zorgt voor afscheiding van gal- en verteringssappen. Ook helpt het misselijkheid en darmgassen te laten verdwijnen.

Muntthee tegen overbeharing/ongewenste haargroei bij vrouwen

Volgens een Turks onderzoek helpt het muntthee te drinken wanneer je als vrouw ongewenste haargroei hebt. Het drinken van ongeveer twee koppen muntthee per dag zorgt voor een lager testosterongehalte (mannelijk hormoon). Dit zorgt ook dat de haargroei vermindert. (Uit een Turks onderzoek onder leiding van Mehmet Numan Tamer.)

Toepassing van munt in de medische wereld

Als geneesmiddel wordt munt wel verwerkt in middelen die het maag-darmkanaal tot rust moeten brengen. Ook wordt het bijvoorbeeld gebruikt in middelen tegen digestie; een storing van de spijsvertering door een overladen maag. Munt is daarnaast te vinden in middeltjes tegen de hik, hoest en verkoudheid.

Munt kennen we natuurlijk ook uit kauwgom, pepermuntjes en tandpasta.
Gerelateerde artikelen
Zelf koffie en thee ijsjes maken zonder ijsmachineZelf koffie en thee ijsjes maken zonder ijsmachineOp zoek naar lekkere recepten voor dessertijsje? Met deze recepten voor koffie en of thee ijs vang je twee vliegen in ee…
Hoe gezond is munt?Hoe gezond is munt?Munt, al vanaf even voor de eeuwwisseling mateloos populair als thee of enkele takjes in de kan met water (en wat ijsklo…
Ontspannende kruidenthee, muntthee, JeneverbesolieOntspannende kruidenthee, muntthee, JeneverbesolieOntspannende kruidenthee: Rozenblaadjes zijn rustgevend en rozenbottels werken stimulerend. Tijm zorgt er voor dat de sp…
Thee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenThee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenElke thee zonder enkele toevoeging (zoals suiker) is in principe hartstikke gezond doordat het alleen heet water en thee…
De helende werking van muntDe helende werking van muntMunt is een heerlijk geurend kruid dat perfect past bij een zomerse fruitsalade en vaak gebruikt wordt in de Marokkaanse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HolgersFotografie, Pixabay
  • Gezondheidsplein.nl
  • Wikipedia
  • http://missavantgarde.blogspot.nl/2013/02/muntthee-remt-haargroei-vrouwen.html
  • http://www.elsevier.nl/Wetenschap/achtergrond/2007/2/Thee-remt-haargroei-bij-vrouwen-ELSEVIER112988W/
  • Afbeelding bron 1: Simon Eugster , Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Muntthee: lekker en gezond"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 28-08-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!