InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Een waterkoeler bij u thuis

Een waterkoeler bij u thuis

Een waterkoeler bij u thuis Als er wordt gesproken over een waterkoeler is de eerste reflex deze altijd te plaatsen in de werkomgeving of een plaats waar veel mensen passeren. De laatste jaren zijn er echter ook verschillende systemen op de markt die specifiek zijn ontwikkeld voor thuisgebruik. Met een dergelijk systeem is er steeds fris gezuiverd water in huis.

Wat is een waterkoeler?

Een waterkoeler zorgt ervoor dat er altijd fris drinkbaar water in huis is. Er bestaan twee systemen, het ene wordt aangesloten op het waterleidingsnet, de zogenaamde leidingwaterkoelers. Deze werken met een ingebouwde filter die het water nog eens extra zuivert. Het ander systeem werkt met grote vooraf gevulde flessen water die apart kunnen aangekocht worden. Een waterkoeler is eigenlijk ook een foute omschrijving van het toestel. Er bestaan apparaten die het water helemaal niet koelen maar enkel verdelen. Andere apparaten kunnen dan ook nog zorgen voor heet water. Wat dus handig is om snel een kopje thee, koffie of een oplossoepje klaar te maken. Het merk Kalimba gaat nog een stapje verder en heeft zelfs waterkoelers die aan gewoon leidingwater koolzuurgas kunnen toevoegen om zo bruisend water te maken. Deze uitgebreidere toestellen werken natuurlijk wel op elektriciteit.

Waarom zou ik dit kopen?

Dat het gezond is om voldoende water te drinken hoeft niemand te worden verteld. Het zorgt voor een goede afvoer van afvalstoffen en een gezond lichaam. De constante aanwezigheid van fris drinkbaar water zou de consumptie ervan ook verhogen, wat alleen maar positief is voor de gezondheid. Kinderen vinden het ook leuk om zelf hun glaasjes te kunnen vullen met water, waardoor ze spelenderwijs meer water gaan drinken (en minder frisdrank). Ook het milieu heeft baat bij het gebruik van een waterkoeler. Zelfs als er wordt gekozen voor een systeem dat gebruik maakt van vooraf gevulde recycleerbare plastic flessen is er nog altijd het voordeel van de kwantiteit.
Een belangrijk niet te vergeten aspect is ook het financiële. De initiële investering bij de aankoop van een toestel is op korte tijd terugverdiend. Het oog wil natuurlijk ook wel wat en daarom is er de laatste tijd, door de fabrikanten, ook veel aandacht besteed aan het design van de waterkoelers. Tegenwoordig kunnen de meeste toestellen dan ook gemakkelijk in een hedendaags interieur geplaatst worden. Niet enkel thuis is dit systeem interessant maar ook voor gebruik op een camping of caravan kunnen de kleinere systemen gebruikt worden.

Service

De meeste firma’s leveren en installeren de waterkoeler, met de nodige instructies zodat u zelf niets hoeft uit te zoeken met handleidingen. Er kan ook in het contract worden bepaald dat de firma zorgt voor een regelmatig onderhoud van de waterkoeler. Als er voor een systeem met herbruikbare flessen wordt gekozen, worden deze bij u thuis geleverd en worden de lege flessen terug meegenomen om gerecycleerd te worden.

Voor en nadelen

Voordelen

  • Goedkoper dan flessenwater
  • Altijd fris kristalhelder water ter beschikking.
  • Mogelijkheid om warm water te hebben.
  • Kleinere systemen kunnen gemakkelijk verplaatst worden.
  • Beter voor het milieu.

Nadelen

  • Soms moet er een stopcontact in de buurt zijn.
  • Voor het systeem met herbruikbare flessen is er een maximum houdbaarheid als fles is geopend.
© 2012 - 2019 C-brown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koele drankjes voor in de zomerKoele drankjes op een warme zomerdag zijn heerlijk. Enkele tips voor drankjes en wetenswaardigheden over het koelen.
Bronnen en referenties
  • http://www.pidpa.be/nl/klant/dienstverl/zo_magazine.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Water_cooler

Reageer op het artikel "Een waterkoeler bij u thuis"

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 13-08-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!