InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Waarom zijn winkelwagentjes en mandjes verplicht?

Waarom zijn winkelwagentjes en mandjes verplicht?

In bijna elke supermarkt hangt tegenwoordig wel het bordje: 'Winkelwagentje verplicht'. Toch houdt bijna niemand zich hieraan. Maar waarom is het verplicht en waarom doet niemand het?

Winkelwagentje verplicht

Winkelwagentjes zijn natuurlijk heel handig als je veel boodschappen wilt doen. Alle boodschappen komen in de kar en je hoeft hem alleen vooruit te duwen. Voor de kleinere boodschappen zijn er de winkelmandjes. Deze heb je tegenwoordig zelfs in twee versies, het gewone mandje en het mandje wat je achter je aan kan trekken.
Maar iedereen komt wel eens bij de supermarkt voor een klein ding, bijvoorbeeld een fles drinken of een pak koekjes. Moet je daarvoor nou verplicht een winkelmandje meenemen de winkel in? Ja dat moet!
Veel mensen vinden dit natuurlijk onzin, waarom een pak koekjes in zo'n groot mandje doen als je het zelf ook kan dragen? Er zijn ook mensen die geen mandjes of karretjes pakken, puur omdat deze dingen vol met bacteriën zitten.
De mandjes en karretjes worden vaak nooit gewassen en alle bacteriën blijven er dus opzitten.

Regels zijn regels

Ondanks dat heel veel mensen zich niet aan de regel houden, blijft het een huisregel van de supermarkten. De supermarkten hebben zelfs het recht je uit de winkel te zetten, als je geen winkelmandje of winkelwagentje pakt. Toch zijn veel mensen zich er niet van bewust dat ze zich niet aan de regels houden en veel supermarkten controleren er ook niet op. Het is toch erg handig om een winkelmandje te pakken als deze verplicht is, zo voorkom je vervelende situaties en kun je rustig je boodschappen doen zonder dat je de regels overtreed.

Waarom verplicht?

Winkelwagentjes en winkelmandjes zijn natuurlijk niet zomaar verplicht. Ze zijn verplicht om te voorkomen dat mensen iets stelen door bijvoorbeeld een klein product in hun jaszak te stoppen. Met het winkelwagentje en winkelmandje moet je alles in de kar of het mandje doen en krijg je niet meer de kans om het in je jaszak te stoppen. Aan de kassa moet je alles eruit halen en op de band leggen en de cassières kunnen zien of er nog wat in de kar of het mandje ligt. Tuurlijk blijft er een mogelijkheid om iets te stelen, maar dit zal veel minder gebeuren met een kar of een mandje.

Wel of geen mandje?

Moeten we nou wel of geen mandje meenemen in de winkel als we alleen een pak koekjes moeten halen? Veel mensen kiezen voor geen mandje. Je denkt er natuurlijk niet bij na dat het verplicht is en het is zonder mandje veel handiger, een pak koekjes kun je makkelijk zelf dragen. Toch kun je beter wel een mandje pakken als het verplicht is. Soms wordt je erop aangesproken aan de kassa en misschien wordt er zelfs op gecontroleerd? Of het nou wel of niet handig is, je kunt beter een mandje pakken en daar je pak koekjes in doen, dan geen mandje pakken en misschien wel een boete riskeren.
Er zijn natuurlijk ook winkels waar het niet verplicht is of waar ze er niet moeilijk over doen. Weet je dit zelf van de winkel? Dan kun je natuurlijk kiezen voor geen mandje, maar heel slim is het niet.
© 2012 - 2019 Ghostattack, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Albert: Al jouw boodschappen van Albert Heijn thuisbezorgdWanneer je lui bent, ziek of slecht ter been vormt de bezorgservice van Albert, Albert.nl, een oplossing. Je bestelt je…
Albert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandAlbert Heijn, de grootste supermarkt van NederlandDe Albert Heijn is al enige tijd ronduit de grootste supermarktketen van Nederland. Sterker nog, één op de 3 supermarkte…
Albert Heijn Bonuskaart: hoe kom je aan Persoonlijke Bonus?Albert Heijn Bonuskaart: hoe kom je aan Persoonlijke Bonus?De Bonuskaart van de Albert Heijn is al sinds jaar en dag een begrip. Waar elders producten in de aanbieding zijn, zijn…
Vakkenvuller bij Albert Heijn (AH)Vakkenvuller bij Albert Heijn (AH)Ongelofelijk veel jongeren werken bij de supermarktketen Albert Heijn. Het grootste deel van deze jongeren is vakkenvull…
Bijbaan als caissière bij Albert Heijn (AH)Bijbaan als caissière bij Albert Heijn (AH)Veel jongeren zoeken een bijbaan om extra geld te verdienen. Een populaire bijbaan is caissière bij Albert Heijn. Achter…

Reageer op het artikel "Waarom zijn winkelwagentjes en mandjes verplicht?"

Reacties

Frank, 27-07-2014 15:53 #3
N.a.v. een opmerking die ik elders tegenkwam van een voormalige kassamedewerker: klanten die (soms een arm vol) boodschappen los meenemen, zonder mandje of kar, laten sneller iets vallen. Dat kost tijd en geld, het product gaat in de afboekingen zitten en de vloer moet schoongemaakt worden.
Lijkt me een zeer redelijk argument.

Francisa, 11-05-2013 14:24 #2
Dag Bas
Mijn vraag ik exact hetzelfde waarom ik maak vandaag ook zo iets dergelijks mee doe 2 x per week voor minimaal 50 euro boodschappen niet dat het belangrijk is maar duidt wel ik niet zomaar een klant ben.
Ben vandaag zo ziek en beroerd maar moest boodschappen doen dus even snel een trainingspak en sportschoenen aan en me haar in een knot ( ben by the way 35 jaar heb 4 eigen zaken rijd in een Mercedes cls 500 kortom heb het goed) Ben zo als altijd met een soort van oma karretje door de paden mijn lijstje aan het afgaan, sta in het 2 pad en word door een dame aangesproken met de mededeling dat ik me moest aanpassen en een mandje of karretje direct moest pakken anders verzocht zij mij de winkel te verlaten! Mijn vraag aan haar was waarom, wat is daar de reden van?
Waarop ze mij verteld dat er anders zo misverstanden zouden ontstaan ( dus dat ik iets zou stelen) Ik sta helemaal verontwaardigd naar haar te kijken en zeg pardon en dat beoordeelt u op welke grond?
Daar kon ze me niet direct een antwoord op geven en roep nog een meerdere erbij, ik sta daar waarop er onder tussen heel wat mensen zich om mij heen hebben verzameld omdat ik haar zeg dat ze niet zomaar op iemand uiterlijk moet en mag afgaan!
Zeg haar dat ze maar moet doen waarvan zij denkt dat juist is en ik ga rustig door met mijn boodschappen terwijl ik het liefst meteen de winkel zou willen verlaten, ze heeft me veroordeelt en voor schud gezet en geloof me begrijp best dat er een type is dat steel maar dit gaat mij te ver!
Voelde me al zo beroerd maar dat ik zo gediscrimineerd werd door mijn aanzicht terwijl ik zelf van Nederlandse afkomst ben, ongelooflijk dat ik dit moet meemaken! maar dan reist wel bij mij de vraag kan en mag dit zomaar?
Waarop zei zegt nee hoor met een verwrongen gezicht

Bas Wittebrood, 27-11-2012 14:06 #1
Ik ben een 17-jarige student en ik studeer juridisch dienstverlening. Ondanks dat een mandje verplicht is denk ik dat ze daar verkeerd mee handelen. Ik zal mijn uitspraak even toelichten.
Ik was net in de Albert heijn (hierna AH) en toen MOEST ik een mandje mee nemen terwijl een collega, die een aantal jaar ouder is en er ook zo uit ziet dat niet hoefde. Nu weet ik dat er vlak bij de AH een middelbare school is en dan er, met name door leerlingen van die school, veel gestolen wordt. Dat is ook de reden dat tijdens de pauze van die school er medewerkers van de AH bij de ingang staan om de leerlingen een mandje mee te laten nemen, wat ik eigenlijk helemaal geen slecht idee vind.
Wat ik wel bijna discriminatie vind of zo opvat is dat ALLEEN mensen waarvan zij (AH) denken dat je een leerling van die school bent worden aangesproken m.b.t. het mandje. De andere consumenten worden totaal met rust gelaten. Daar is als het ware geen omkijk naar.

Waarom zeg ik gelijk discriminatie?
Ik zeg dat omdat er voor een bepaalde groep mensen aparte regels/voorwaarden gesteld zijn. In artikel 1 van de grondwet staat: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."
In dit geval worden de leerlingen van de school (of mensen waarvan de AH denkt dat iemand in die categorie valt) niet gelijk behandeld met elke andere consument.

Ik heb in de algemene voorwaarden van de AH gekeken en daarin staat niks over het gebruik van winkelwagentjes of mandjes.

Nu is mijn vraag: Mag dit wel? Mag de AH bepaalde voorwaarden stellen aan een bepaalde groep of moeten ze een rechte lijn trekken? De belangrijkste vraag is natuurlijk: "Wat kan ik er tegen doen?"

Met vriendelijke groet,

Bas Wittebrood

Infoteur: Ghostattack
Gepubliceerd: 20-02-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!