InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vier gezonde tussendoortjes

Vier gezonde tussendoortjes

We herkennen het allemaal, het verlangen naar een zak drop of een stuk chocolade. De één moet in de middag echt een snoepje of een koekje eten. De ander kan in de avond geen film kijken zonder een hand pinda’s of een zak chips. Het zijn allemaal ongezonde tussendoortjes. Af en toe een ongezond tussendoortje eten kan geen kwaad, maar als je dit elke dag gaat doen kun je er behoorlijk wat kilo’s door aankomen. Vervang die zak chips daarom eens door één van de volgende vier gezonde tussendoortjes.

Tomaat met fetakaas en olijfolie

Tomaten bevatten onder andere vitamine C, vitamine B1, vitamine B2, vitamine B6, kalium, fosfor en magnesium. Ze zijn dus niet alleen heel gezond, maar ook nog eens heel erg lekker. Eigenlijk kun je tomaten ook prima tussendoor eten zonder er verder iets aan toe te voegen. Om ze extra lekker te maken als tussendoortje hoef je alleen nog wat fetakaas en olijfolie in huis te halen. Je snijdt de tomaten in plakjes en strooit er wat kleine stukjes fetakaas overheen. Om het af te maken sprenkel je er alleen nog maar wat olijfolie overheen. Zo heb je gemakkelijk en snel een heerlijk en gezond tussendoortje!

Wortelen met hummus

Ook wortelen zijn heel erg gezond en lekker. Ze bevatten onder andere vitamine C, vitamine B1, vitamine B2, calcium en ijzer. Hummus is een puree op basis van kikkererwten. Samen vormen ze de ideale combinatie. De wortelen zijn lekker knapperig. Ze geven je het gevoel alsof je op een lekker ongezond tussendoortje aan het knabbelen bent. De pikante hummus geeft je het idee alsof je aan het genieten bent van een heerlijk dipsausje. Een laatste tip: snij de wortelen in kleine stukjes zodat je er nog langer van kunt genieten!

Aardbeien met light slagroom

Aardbeien zijn vooral gezond door het hoge vitamine C gehalte dat ze bevatten. Daarnaast bevatten ze ook maar heel weinig koolhydraten, waardoor het zeker geen dikmakers zijn. Ze zijn zoet en mild van smaak en daarom dus ook nog eens heel erg lekker. Aardbeien zijn ook zonder iets extra’s al een heerlijk tussendoortje, maar met een beetje slagroom erbij zijn ze natuurlijk nog lekkerder. Zorg er wel voor dat je de light variant van slagroom in huis haalt. Of maak zelf slagroom zonder suiker. Eet er ook niet teveel slagroom bij. Per bakje aardbeien zijn drie theelepels slagroom echt genoeg. Dit gezonde tussendoortje is natuurlijk ook het ideale gezonde dessert!

Frambozen met magere yoghurt en honing

Frambozen bevatten net als aardbeien vooral veel vitamine C. Daarnaast bevatten ze ook vitamine B2 en vitamine B6. Ook hebben ze een hoog gehalte aan gezondheidsbevorderende stoffen, zogenaamde antioxidanten. Zelfs meer dan tomaten, kiwi’s en broccoli. Magere yoghurt is een gezonder alternatief voor halfvolle yoghurt, omdat het minder vet en calorieën bevat. Meng twee theelepels magere yoghurt met één theelepel honing voor een lekkere en gezonde dip en serveer hier een bakje frambozen bij. Deze zoete mix is de ideale vervanger voor die zak snoep of reep chocolade!

Gezond en toch heel lekker

Zoals je net hebt kunnen lezen kan het dus wel: gezonde en lekkere tussendoortjes. In het begin zal het misschien even wennen zijn om een bakje frambozen met een dip van yoghurt en honing te eten tijdens de film in plaats van die zak chips. Na een tijdje wil je misschien wel niets anders meer! Alle tussendoortjes zijn ook nog eens heel erg makkelijk om te maken en per tussendoortje heb je hooguit drie ingrediënten nodig.
© 2012 - 2019 Mariska25, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.womenshealthmag.com

Reageer op het artikel "Vier gezonde tussendoortjes"

Infoteur: Mariska25
Gepubliceerd: 27-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!