Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?

Wat zijn verantwoorde tussendoortjes? Tussendoortjes zijn er in vele maten en soorten. Gezonde en minder gezonde en verantwoorde en minder verantwoorde tussendoortjes. Voor veel mensen is het lastig om hun dagelijkse tussendoortjes te vervangen voor verantwoorde tussendoortjes. Ook de snoepmachines op school of op het kantoor werken niet bepaald mee. Er zitten over het algemeen niet of nauwelijks gezonde tussendoortjes in en de automaten zitten bomvol chocolade, snoepjes en koek. Een tip voor directeuren: help je werknemers en studenten door een grote schaal met fruit in de kantine te zetten. Men wilt steeds gezonder eten en afvallen is een ware hype. Het grootste probleem is echter dat de vaak ongezonde tussendoortjes juist zo lekker zijn! Denk maar aan chocoladereepjes, koekjes en een zakje chips. Laten we eerlijk wezen, als je moet kiezen tussen een chocoladereep en een appel is de keuze vaak snel gemaakt. Toch wil je graag wat afvallen en dan wil je het liefst weten welke tussendoortjes verantwoord zijn en ook nog eens lekker.

Wanneer je op school zit of op je werk bent grijp je vaak naar tussendoortjes. Logisch, want tussen je ontbijt en de lunch zit nog een behoorlijke tijd. Het is dan ook zeker niet erg om wat te eten, in tegendeel zelfs. Wanneer je kleinere porties verdeeld over de dag eet heb je een grotere kans om af te vallen dan dat je alleen ontbijt, lunch en avondeten eet op een dag.

Tussendoortjes (makkelijk mee te nemen)

Verantwoorde tussendoortjes die handig zijn om mee te nemen op zak, in de koffer of in de schooltas zijn als volgt:
  • Een eierkoek (bij voorkeur meergranen)
  • Een plakje ontbijtkoek
  • Een krentenbol
  • Een rijstwafel
  • Een volkorenbiscuitje

Tussendoortjes in de vorm van fruit

Wil je op de nog meer gezonde tour dan en lust je fuit, dan kun je denken aan de volgende tussendoortjes:
  • Een appel
  • Een banaan
  • Een kiwi
  • Een trosje druiven
  • Een bakje aardbeien
  • Een stuk mango
  • Een mandarijntje
Een mix van deze fruitsoorten is ook heerlijk. Snij dan het fruit in stukjes en neem het mee in een bakje. Heb je 's ochtends niet zoveel tijd? 'S avonds kun je het ook maken, maar zet het dan uiteraard wel in de koelkast.

Tussendoortjes in de vorm van groente

Naast fruit zijn er ook verantwoorde tussendoortjes in de vorm van groente. De volgende groente zijn niet duur, makkelijk te bereiden en eenvoudig mee te nemen (bijvoorbeeld in aluminiumfolie of een klein bakje):
  • Snoeptomaatjes of cherrytomaatjes
  • Schijfjes komkommer
  • Snoepwortels of een stukje winterpeen
  • Schijfjes augurk

Grotere tussendoortjes

Mocht je aan dit soort tussendoortjes niet voldoende hebben dan kun je ook denken aan de wat grotere tussendoortjes die nog steeds verantwoord zijn:
  • Een bakje magere yoghurt met stukjes noot of fruit
  • Een rijstwafel met een laagje jam
  • Japanse nootjes (een handje is voldoende)
  • Een soepje (bij voorkeur niet te zout)
© 2012 - 2020 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?"

Infoteur: W-mdr90
Gepubliceerd: 29-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!