InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat geeft een gezin uit aan voeding?

Wat geeft een gezin uit aan voeding?

Wat geeft een gezin uit aan voeding? De uitgaven van een gezin aan voeding is sterk afhankelijk van de financiële positie van het gezin. Ieder gezin moet over geld beschikken om in ieder geval aan de basisbehoeften te voldoen. Gezinnen die meer te besteden hebben, zullen meer geld uitgeven aan luxer eten. Iedere Nederlander die geen eigen inkomen heeft, of recht heeft op een vorm van een uitkering, heeft recht op een uitkering op het bijstandsniveau. Hiermee moeten de gezinnen in staat zijn om in de basisbehoeften te kunnen voorzien. Deze gezinnen zullen minder geld uitgeven aan eten in vergelijking met gezinnen die een goed inkomen hebben. Mensen die meer te besteden hebben zullen meer geld uit gaan geven aan luxer etenswaren en zullen vaker uit eten gaan.

Wat kost een maaltijd per gezinslid?

Het Nibud heeft een richtlijn opgesteld van de dagelijkse kosten van voeding. Per maaltijd hebben zij in kaart gebracht wat de kosten zijn, afhankelijk van de leeftijd van het gezinslid. Hieruit blijkt dat een ontbijt voor een kind tussen de 4 en 8 jaar ongeveer € 0,32 kost, en voor een volwassene € 0,53. Een warme maaltijd kost voor het kind tussen de 4 en 8 jaar € 1,72 en voor de volwassene € 2,34. Gezien de hoogte van de kosten gaat het hierbij om de basis, zonder luxe en extra’s.

De kosten van voeding is afhankelijk van de omvang van het gezin

Het maken van eten voor één persoon, is naar verhouding duurder dan voor meerdere personen. Dit wordt veroorzaakt doordat eenpersoons huishoudens, toch grotere verpakkingen moeten kopen. Voor het bereiden van het eten geven ze bijna net zoveel uit als voor het bereiden van eten voor meerdere personen. Het Nibud heeft berekend wat het meer of minder per persoon kost om eten op tafel te krijgen. Zij kwamen op de volgende meerkosten uit ten opzichte van een gezin bestaande uit twee personen (uitgaande van de kosten per persoon).
  • Huishouden bestaande uit één persoon is 4 procent duurder uit
  • Huishouden bestaande uit drie personen is 17 procent goedkoper uit
  • Huishouden bestaande uit vier personen is 26 procent goedkoper uit.

Koken voor meerdere dagen

Huishouden die bestaan uit één of twee personen, kunnen veel geld besparen door voor meerdere dagen te gaan koken. Verpakkingen worden vaak gebaseerd op gezinnen met vier personen. Voor kleine gezinnen zijn de porties te groot. Door voor meerdere dagen te gaan koken, kan er veel geld en moeite bespaard worden. De tweede dag kan het bordje in de magnetron worden gezet om het op te warmen. Hierdoor kan de tweepersoons huishoudens ruwweg 26 procent op de kosten besparen.

Hoger inkomen, hogere uitgaven

Naarmate mensen meer gaan verdienen, gaan ze hun leven hierop aanpassen. Op het moment dat er meer bestedingsruimte komt, komen er ook meer kosten. Dit wordt veroorzaakt door het streven naar een hogere levensstandaard. Dit geldt niet alleen voor voeding, maar voor alle materiële zaken. Gezinnen die meer gaan verdienen, zien vervolgens ook de noodzaak om groter of luxer te gaan wonen. Ze moeten uiteraard ook in een grotere auto gaan rijden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud.nl
  • CBS.nl

Reageer op het artikel "Wat geeft een gezin uit aan voeding?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!