Weight gainer, de manier om (spier)massa aan te komen

Weight gainer, de manier om (spier)massa aan te komen Een Weight gainer is een voedingssupplement en het helpt met het aankomen van (spier)massa. Mensen die moeite hebben met aankomen of spiermassa willen opbouwen kunnen een weight gainer toevoegen aan hun dieet om aan een grotere dagelijkse behoefte te komen. Dit artikel is geschreven vanuit het perspectief om spiermassa aan te komen.

Hoe werkt een weight gainer

Een weight gainer is te vergelijken met een maaltijd, het bevat:
  • koolhydraten
  • eiwitten
  • vetten
  • vitamines

Dit is een voorbeeld van de voedingswaarden van een weight gainer. Hier zitten dus vooral veel koolhydraten in, wat helpt bij het aankomen.

Voedingswaarde per 100 gram:
Energie383 kcal
Koolhydraten78 gr
Eiwit15 gr
Vet1,4 gr

Samenstelling per 100 gram:
Vitamine B11,395 mg
Vitamine B21,575 mg
Vitamine B61,98 mg
Vitamine B120,99 mcg
Vitamine C59,85 mg
Vitamine E148,5 mcg
Biotine198 mcg
Foliumzuur18 mg
Niacine5,85 mg
Panthoteenzuur96,75 mg
Kalium90 mg
Magnesium67,5 mg

Moeite met aankomen kan verschillende oorzaken hebben, maar de manier om aan te komen blijft de inname verhogen. Een weight gainer kan hierbij helpen om die extra calorieën te vergaren. Een weight gainer komt in poeder vorm en dient samen met water gemengd te worden. Sommige mensen gebruiken ook melk om het te mengen, zo wordt de voedingswaarde nog iets hoger.

Weight gainer combineren

Weight gainers zijn populair bij krachttrainers/bodybuilders en kunnen in krachttraining gecombineerd worden met allerlei supplementen, een whey shake, of creatine shake bijvoorbeeld.

Soorten weight gainers

Er zijn veel verschillen in weight gainers, de verschillen zitten hoeveelheden voedingsstoffen. Sommige hebben meer vet, sommige meer koolhydraten etc. Het is aan de persoon om te bepalen welke het beste bij hem of haar past.
Als je vet wilt vermijden omdat het niet nodig is, dan kan je kiezen voor een weight gainer waar weinig vetten in zitten.

Heb ik een weight gainer nodig?

Een weight gainer is nog altijd een ondersteuning op de dagelijkse voeding. Het resultaat van een weight gainer kan ook bereikt worden met meer eten. Maar wanneer kan je nou een weight gainer gebruiken, en hoe bepaald je dat? Er zal bepaald moeten worden wat de dagelijkse behoefte is aan kcal. Als je ruim onder je behoeften zit, kan je overwegen een weight gainer toe te voegen aan je dieet. Als je spiermassa wilt opbouwen maar je blijft eigelijk altijd op gewicht, dan eet je waarschijnlijk op behoefte. Je kan dan een weight gainer toevoegen aan je dieet om die extra kcal te krijgen die jou verder zullen helpen.

Een weight gainer kan een goede toevoeging zijn, maar het grootste deel blijft natuurlijk een uitgebalanceerd dieët. Het is niet verstandig om te gaan leven op weight gainers in plaats van maaltijden, niet iedereen reageert ook even goed op.
© 2011 - 2020 Joffberg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Weight gainer, de manier om (spier)massa aan te komen"

Infoteur: Joffberg
Gepubliceerd: Maart 2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!