InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gezond eten: het Mediterrane dieet

Gezond eten: het Mediterrane dieet

Gezond eten: het Mediterrane dieet De Mediterrane levensstijl is gezond. Dat is bewezen. Voor ons, Nederlanders, is het, hoe graag we zouden willen, lastig om deze geliefde levensstijl volledig te kopiëren. Het is vooral de combinatie waar het om gaat. Het totaalplaatje. Als we zouden willen, moeten zelfs de werktijden worden veranderd. Misschien moeten we meer gaan staan voor onze gezondheid. Het bedrijfsleven is er immers ook bij gebaat als wij gezonder gaan leven.

Genieten aan de Middellandse Zee

Zodra je richting het zuiden rijdt, merk je het direct. De mensen lijken meer te genieten van het leven. ís Middags zie je overvolle restaurants waar mensen in grote groepen gezellig aan het tafelen zijn. Maaltijden met vis, salades en brood met olijfolie worden geserveerd. Er wordt gelachen en druk gekletst. Halverwege de middag wordt het rustig in de straten. De mensen trekken zich terug. In huis, naar bed. Lekker slapen. Twintig minuten, hooguit. Dan weer verder met hun werk. Nog rozig van de wijn.
De werktijden gaan wel wat langer door, maar rond acht uur ís avonds zijn de meeste zuidelingen wel weer thuis. Wederom lopen de restaurants weer vol. Kleine (tapas)gerechten worden geserveerd, glaasjes rode wijn op tafel en hier en daar drinkt iemand een biertje tegen de dorst. Er wordt gelachen en getierd. De kinderen zijn allemaal nog op. Sommigen half-slapend in de wandelwagen.

Mediterraanse voeding in combinatie met de leefstijl is gezond

Door onderzoekers is onderzocht dat juist de combinatie van de Mediterraanse voeding en de bijbehorende leefstijl maakt dat men daar gezonder leeft. Dus niet alleen de voeding, maar ook het gezamenlijk "gezellige" eten, een glaasje rode wijn bij het eten, veel water en een middagdutje. In Umbrië en Toscane wordt zoutloos brood gegeten. De sterfte door hart-en vaatziekten is daar 6 procent lager dan het Italiaans gemiddelde!

Wat staat er op het Mediterraanse menu?

  • Aardappelen, brood, deegwaren of rijst
  • Veel verse (seizoen)groenten
  • Neem regelmatig rauwkost en een handje noten of zaden
  • Fruit wordt als dessert genuttigd, maar kan ook tussendoor (2 tot 3 stuks fruit per dag
  • Haal weer eens peulvruchten in huis, zoals linzen, kikkererwten en spliterwten
  • Eet vlees met mate (100 g per dag), bij voorkeur magere vleessoorten zoals gevogelte. Een ei staat ook regelmatig op het menu (0 tot 4 per week). Eet minimaal twee keer per week vis
  • Olijfolie wordt voortdurend toegepast bij alle gerechten, bij het koken, in de salades en op (stok)brood.
  • Bij de maaltijd wordt rode wijn gedronken, maar altijd in matige hoeveelheden, namelijk maximaal 1 à 2 glazen per dag
  • Er wordt gekookt met diverse kruiden in plaats van zout of zoutmengsels, zoals bijvoorbeeld met knoflook, uien, citroen, rozemarijn, salie, tijm, peterselie, basilicum en oregano.

Vruchtbaarder met mediterrane voeding

Uit een onlangs gepresenteerde Spaanse studie blijkt dat vrouwen zelfs sneller zwanger raken door het volgen van het mediterrane voedingsdieet wat bestaat uit veel volle granen, noten, peulvruchten, groenten en fruit en wat vis, en weinig vlees en dierlijke vetten.
In elk geval raken ze sneller zwanger dan vrouwen die meer rood vlees eten, fast food, volle melkproducten tot zich nemen, aardappelen, wit brood, witte pasta en toegevoegde suikers en vetten gebruiken.

Rokers hebben ontzettend veel baat bij een mediterrane levensstijl, vooral als ze een normaal BMI hebben. Rokers met overgewicht blijken geen voordeel te hebben van een mediterraan dieet.

Lees verder

© 2013 - 2018 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Mediterrane dieet kookboekHet Mediterrane dieet kookboekLekker eten en blijvend afvallen en gewicht verliezen? Het kan! Het mediterrane dieet kookboek staat vol met de heerlijk…
Mediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroomMediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroomHet mediterraan dieet wordt al langer beschouwd als één der gezondsten ter wereld. De keuken uit landen aan de Middellan…
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Recept: Koken met Boursin CuisineRecept: Koken met Boursin CuisineSinds Boursin Cuisine op de markt kwam, kan je de verse roomkaas gemakkelijk in een recept verwerken. Boursin Cuisine be…
Geheugen, ouder worden en voedingGeheugen, ouder worden en voedingGeestelijk gezond oud worden! Een gezond eetpatroon - niet teveel calorieën, gebalanceerde en gevarieerde (liefst onbewe…
Bronnen en referenties
  • http://www.preventievegezondheidszorg.com

Reageer op het artikel "Gezond eten: het Mediterrane dieet"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 22-09-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!