InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Het belang van gezond en lekker eten

Het belang van gezond en lekker eten

Het belang van gezond en lekker eten Het menselijk lichaam is op een fantastische manier geconstrueerd. Maar het kan alleen goed functioneren als het voorzien wordt van goede en gezonde voedingsstoffen. Via het bloed worden deze voedingsstoffen naar de verschillende cellen gevoerd, waardoor alle organen, spieren, zenuwen en niet in de laatste plaats de hersenen hun belangrijke functies kunnen vervullen. Via de hersenen communiceren wij met elkaar, en ons hele sociale leven wordt gestuurd vanuit deze hersenen.

Brood, basisvoedsel

Het graan is de grondstof waarvan wij brood maken. Het is al zo oud als de mensheid en het groeit op het land. Er zijn 5 soorten: tarwe, gerst, rogge, haver en boekweit(minst bekend). We kennen het tarwebrood, roggebrood, krentenbrood, knäckebröd en ontbijtkoek. Het beste is natuurlijk om alles on-geraffineerd te eten, maar als je hier niet aan gewend bent, kan het moeilijk zijn om de smaak te waarderen. Ben je er eenmaal aan gewend, dan wil je niet anders meer.
Brood kunnen we beleggen met allerlei lekkere dingen: allereerst boter of margarine, maar niet te dik! Verder natuurlijk hartige en zoete producten. Hartige producten die aan te bevelen zijn: oude Beemster-kaas, Zwitserse kaas, gerookte ham, sardientjes, rosbief en Saksische leverworst. Zoete producten die gezond zijn: honing, sinaasappel-marmelade, gestampte muisjes (anijs).

Vlees, kip en vis, belangrijke eiwit-bronnen

Eiwitten, oftewel proteïnen met een geleerd woord, zijn van onmisbare waarde voor de mens. Ze leveren niet alleen de benodigde hoeveelheid dagelijkse energie, maar ze zijn ook van invloed op de samenstelling van onze spieren en ons skelet. Daarom kunnen we eigenlijk niet zonder vlees, gevogelte en vis, en is voor vegetariërs zeer belangrijk goede alternatieven te vinden, die dit kunnen vervangen (b.v. tahoe en kokos).

Vlees moet niet te vet zijn, want dat zijn meestal verzadigde vetten, die in het lichaam opgeslagen worden, zonder dat zij verder een functie hebben. Bij vis is het net andersom, want vette vis bestaat voor 95% uit on-verzadigde vetten, die de nodige energie leveren, en weer afgebroken worden. Rundvlees, mager varkensvlees, kip, gerookte zalm en makreel zijn enkele voorbeelden van gezonde dierlijke producten.

Groenten en fruit, de leveranciers van vitaminen en mineralen

Behalve energie (uitgedrukt in calorieën), met als bronnen zetmeel, suiker, eiwitten en vetten, heeft het lichaam ook nog andere bouwstoffen nodig, zoals vitaminen (A, B-complex, C, D, E, K) en mineralen (Calcium, Magnesium, Natrium, Ijzer, Zink en Fosfor).

Hiervan vinden we veel in diverse groetensoorten, zoals spinazie, prei, doperwten, andijvie, wortelen, uien, paprika, spercie-bonen, knoflook en aardappelen. Citrusvruchten leveren vooral vitamine C.

Rijst, pasta en mie, de alternatieven voor aardappelen

In onze tijd, waarin de wereld zo klein is geworden, is het de gewoonste zaak geworden dat we niet meer elke dag aardappelen eten, maar dit afwisselen met rijst of pasta, in allerlei varianten. Het is belangrijk erop te letten dat je in de winkel zoekt naar volkoren-rijst en volkoren-pasta, want gewone rijst en pasta hebben nauwelijks nog voedingswaarde, hooguit wat calorieën.

En je kunt zoveel doen met rijst: je kunt het koken en dan serveren met een peer vlees, vis en groente-gerechten. Je kunt het ook bakken met de juiste kruiden en ingrediënten, en dan heb je een lekkere nasi-schotel. En met pasta is het ook precies hetzelfde: pasta à la Bolognese, pasta carbonara, het zijn maar twee voorbeelden uit een reeks van opties.

Desserts en dranken, ze complementeren het geheel

Wie kan zich een etentje buiten de deur voorstellen zonder dessert en/of drankje? Bij vlees en gevogelte past een goed glas rode wijn, en bij vis past een goede witte wijn. Er zijn zoveel wijnsoorten waaruit te kiezen valt: ook in dit opzicht is de wereld erg klein geworden. Voor diegenen die niet van wijn houden zijn gezonde vruchten-sappen een goed alternatief.
Als dessert kunnen we kiezen uit verschillende melkproducten, zoals yoghurt, griesmeel-pap of pudding, verschillende soorten bavarois, chocolade- of vanille-mousse en eventueel ijs, maar dan zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen.
Eet smakelijk allemaal!!!
© 2011 - 2019 Franet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Gezond koken en eten om te diëten is niet altijd even gemakkelijk. Een foute concludering van vele mensen is dat vlees a…
Een gezond voedingspatroonEen gezond voedingspatroonHet is belangrijk om een goed uitgebalanceerd voedingspatroon te hebben. Dit betekend dat je niet elke dag hetzelfde moe…
Inspanningsfysiologie; wat is een calorie?Vaak staat achter op het etiket van voedingsmiddelen hoeveel calorieën er in dat product zitten. We weten dat als we mee…
De vegetariër van nuDe vegetariër van nuDe vegetariër van nu is niet meer de man of vrouw die vele jaren geleden op geitenwollen sokken en sandalen moest lopen…
De beste eiwitbronnen voor vegetariërsDe beste eiwitbronnen voor vegetariërsAls je vegetariër bent, heb je ongetwijfeld wel eens de vraag naar je hoofd geslingerd gekregen of je niet iets tekort k…
Bronnen en referenties
  • A. Davis: Eet wel, blijf gezond en fit. (Uitgeverij j.h. Gottmer-Haarlem)

Reageer op het artikel "Het belang van gezond en lekker eten"

Infoteur: Franet
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!