InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Fruit is niet altijd gezond

Fruit is niet altijd gezond

Fruit is niet altijd gezond Fruit eten is gezond, dat leren we al van kinds af aan. In grote lijnen is dit ook absoluut waar. Toch schuilen er een paar gevaren bij het eten van fruit. Sommige mensen kunnen behoorlijk ziek worden door het eten van een appeltje of een schaaltje bramen.

Fruit is gezond, of toch niet helemaal?

Fruit is gezond, dat is algemeen bekend. Het zit vol vitaminen, mineralen, voedingsvezels en bevat geen schadelijke vetten. Ook van kunstmatige toevoegingen is geen sprake. Voor kinderen is fruit ook erg gezond, het bevat bouwstoffen die goed voor hun groei is. Twee stuks fruit wordt door veel instanties en artsen aangeraden en ook niks is minder waar. Veel mensen eten dan ook lekker veel fruit zonder dat ze zich zorgen maken.
Toch is het niet vanzelfsprekend dat fruit altijd gezond is, het is bijna niet te geloven maar kan fruit onder bepaalde omstandigheden ongezond zijn.

Bestrijdingsmiddelen

Veel fruit wordt bespoten met bestrijdingsmiddelen, het is daarom erg belangrijk om uw appeltje of kersen van te voren goed te wassen voordat u ze opeet. Ook druiven staan er om bekend dat ze erg veel bestrijdingsmiddelen kunnen bevatten. Als u vaak bespoten fruit eet zonder ze te wassen, loopt u risico om op den duur gezondheidsklachten te ontwikkelen. Ook voor jonge kinderen in de groei kan dit schadelijk zijn. In sommige gevallen kunnen bestrijdingsmiddelen door de schil heen dringen en in het vruchtvlees terecht komen, dit is een klein percentage en is wettelijk toegestaan in Europa.
Het beste kunt u biologisch geteeld fruit eten, hier worden geen bestrijdingsmiddelen bij gebruikt. U en uw kinderen lopen dan geen enkel risico om schadelijke gif binnen te krijgen.

Citrusvruchten worden behandeld met schimmelwerende stoffen, dit is niet goed voor het menselijk lichaam en kan klachten geven. Was daarom citroenen en sinaasappels altijd heel goed voordat men geraspte schillen door gerechten gaat gebruiken.

Ziekteverwekkers

Fruit ligt in de meeste schappen open en bloot in de supermarkt. Sommige mensen knijpen even in het fruit, om te voelen of het rijp is en leggen het net zo gemakkelijk weer terug. Mensen hebben echter veel bacteriën aan hun handen, of dragen virussen met zich mee. Ook via de lucht worden er allerlei ziekteverwekkers verspreid door bijvoorbeeld hoesten en kunnen op het fruit terecht komen. Virussen overleven in het algemeen niet erg lang buiten het menselijk lichaam maar dat geldt niet voor allemaal.
Daarom is het wederom van groot belang om fruit goed af te spoelen voordat men het in de mond stopt.

Schimmel

Fruit heeft de eigenschap om, als het een tijdje ligt, te gaan schimmelen. Als er aan de buitenkant een klein plekje zichtbaar is, dan zitten er vaak al lange schimmeldraden in grote delen van het fruit, die men met het blote oog niet kan zien.
Fruit kan daardoor ook wat muf smaken ondanks dat de schimmel (voor het gevoel) is weggesneden.
Schimmels zijn er in zeer veel soorten en de variant die op fruit groeit, is niet eetbaar zoals in tegenstelling die van brie en dus ook niet goed voor de gezondheid. Gooi daarom beschimmeld fruit weg.

Allergische reacties

Mensen kunnen voor alles een allergie ontwikkelen, dus ook voor fruit. De allergische reacties kunnen sterk variëren, van een beetje jeuk in de mond, benauwdheid, blaren tot erge pijn. Ook huiduitslag wil wel eens optreden na het eten van fruit. Sommige mensen kunnen zo erg allergisch zijn voor fruit, dat ze dagelijks een spuit mee moeten dragen om acuut de symptomen te kunnen bestrijden, als ze er toch onverwacht mee in aanraking komen.
Het is trouwens niet zo, dat als iemand allergisch is voor bijvoorbeeld appel, dat diegene dan voor alle fruit allergische klachten ontwikkelt.

Fruitsoorten die vaak allergische reacties geven:
  • Appel
  • Peer
  • Kersen
  • Meloen
  • Abrikoos
  • Nectarine
  • Banaan
  • Kiwi

Bij mensen met een prikkelbare darm syndroom worden de klachten erger door het eten van citrusvruchten, ook dit is een vorm van overgevoeligheid voor fruit.

Vossenlintworm

Door het eten van fruit rechtstreeks uit de natuur, kan men besmet worden met de vossenlintworm. Dit is een kleine lintworm die vooral bij vossen kan voorkomen en met het blote oog niet zichtbaar is. Mensen kunnen er erg ziek van worden, de lintworm tast vaak de lever en soms ook de longen, botten en hersenen aan. Meestal wordt er operatief ingegrepen, soms met medicatie. Zonder behandeling kan een mens er aan overlijden. Fruit wat lager dan een meter boven de grond hangt kan men beter vermijden, denk bijvoorbeeld aan bessen, bramen en frambozen. Ook fruit wat op de grond is gevallen kan besmet zijn, zoals appels of pruimen. Een regenbui kan er al voor zorgen dat eitjes uit poep (ook van honden!) opspatten tegen het fruit.

Koken

Veel ziektekiemen kan men al bestrijden door fruit goed af te spoelen voordat men het opeet. Toch overleven sommige ziekteverwekkers een spoelbeurt heel goed, zoals lintwormeitjes. Deze kan men het beste aanpakken door het fruit te koken, maak er bijvoorbeeld jam van.

Grapefruit en medicijnen

Grapefruits bevatten stoffen die de werking van medicijnen kunnen versterken. Hierdoor kunnen bijwerkingen sneller ontstaan of kunnen veel heftiger worden. Lees daarom altijd goed de bijsluiter van uw medicijn.

Laat u niet afschrikken

Nogmaals, fruit is in grote lijnen erg gezond voor een mens en bepaalde stoffen zoals vitaminen hebben we ook echt nodig om gezond te blijven. Bovenstaand artikel is niet om u af te schrikken, maar is puur een waarschuwing. Blijf vooral lekker genieten van uw dagelijkse fruithapjes maar elimineer wel bepaalde risico's.
© 2010 - 2017 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schimmel bestrijden: Welke middelen gebruiken?Schimmel bestrijden kan met azijn, bleekmiddel, chloor, ammonia, of speciale schimmelvreters. Elk van deze middelen kan…
Lintwormziekte bij de mensLintwormziekte bij de mensDe lintworm behoort tot de platwormen vanwege zijn platte uiterlijk. De besmetting van de lintworm vindt plaats door het…
Schimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis bestrijdenSchimmel in huis is erg vervelend. Veel mensen hebben er last van in de badkamer, maar ook op het plafond van huiskamers…
De Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenDe Suzuki fruitvlieg kan Nederlandse fruitoogst verwoestenIn 2014 zijn volledige Europese fruitoogsten verwoest, doordat het fruit werd aangetast door de Suzuki fruitvlieg. Ook d…
Afvallen: Het lintworm dieetHet is onmiskenbaar dat de mensen tot extreme maatregelen in staat zijn om een wanhopige poging te doen om die extra pon…
Bronnen en referenties
  • Rivm.nl

Reageer op het artikel "Fruit is niet altijd gezond"

Reacties

Mariska, 01-10-2013 17:17 #4
Hallo, sinds een tijdje ben ik appels aan het plukken. Nu heb ik telkens huiduitslag na en tijdens het plukken. Ook ontstaan er soms vochtblaasjes. Kan het zijn dat dit een allergische reactie is van het bestrijdingsmiddel? Mvg. Reactie infoteur, 02-10-2013
@Mariska,
Ja, dit kan heel goed. Indien u er alleen last van hebt tijdens en na het plukken is dit zeer waarschijnlijk. Trek uit voorzorg persoonlijke beschermingsmiddelen aan, denk bijvoorbeeld aan (lange) handschoenen en een shirt met lange mouwen. Vermijdt het aanraken van uw gezicht en overige lichaamsdelen.
MvG El-Ja

Luke, 05-09-2013 14:04 #3
(Tip 2!) was het fruit direct uit de natuur in chloordioxide water, dan gaan ook de lindwormeitjes kapot, spoel het daarna goed af met water en je eet smakelijk, vers en gezond.

Luke, 14-05-2013 21:30 #2
(TIP! ) -ik heb ook eens gelezen dat je fruit kan wassen in natriumbicarbonaat, hierdoor verdwijnen de meeste gifstoffen, en ook de ziekteverwekers, leggen hierdoor het loodje.

Pia van den Broek, 22-10-2011 22:55 #1
Kun je zomaar opeens van de ene op de andere dag allergisch voor appels zijn? Hoe kan dat? Ben grote appeleter en eet paar appels tegelijk en paar weken terug kreeg ik pijnlijke blaartjes op/onder tong. Kon niet goed eten. Duurde een weekje. Nam pas na een week weer appel en er kwamen blaartjes op tong (minder pijnlijk) Toeval? Kan dat ook weer overgaan? Vind het raar. Ik ben 62. Hoort dat ook bij ouder worden, appelallergie? Reactie infoteur, 23-10-2011
@Pia van den Broek,
Het lijkt inderdaad of men van de ene op de andere dag allergisch wordt voor bepaalde stoffen en/of producten. Maar een allergie wordt in veel gevallen langzaam opgebouwd waardoor het wordt ervaren als een plotselinge allergie. Iemand die veel appels eet kan er inderdaad een allergie voor ontwikkelen, het hoeft niet altijd op oudere leeftijd ontstaan, jong volwassenen kunnen eveneens allergisch worden voor appels.
Soms wil het helpen om de appel te schillen maar als de allergie wordt opgewekt door stoffen in het vruchtvlees, heeft schillen geen enkel nut. Daarnaast kunt u verschillende soorten appels proberen, niet alle rassen hoeven een allergische reactie te geven. Of uw allergie van tijdelijke aard is, is moeilijk te zeggen, dat verschilt per mens.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 23-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!