Snelle, gezonde hapjes voor baby's en peuters

Iets oudere baby’s en peuters hebben vaak al snel honger tussen de maaltijden. Natuurlijk kan je dan snel naar een koekje grijpen en met de babykoekjes is ook zeker niets mis. Toch zijn er gezonde alternatieven die je snel kan maken en die voor wat afwisseling zorgen. Op die manier leert een kindje verschillende smaken en texturen en wordt het een echte alleseter! In dit artikel een paar suggesties.

Minifruitsla

Als je kindje stilaan de pincetgreep (met duim en wijsvinger ) onder de knie begint te krijgen is er geen betere manier om te laten oefenen dan met een minifruitsla. Ook leren ze verschillende vormen en texturen kennen en krijgen ze zo ook zelf een beetje het gevoel van zelf te mogen kiezen.

Nodig:

Verschillende stukken fruit. Liefst rijp genoeg en niet te hard.

Hoe?:

Snij de stukken fruit in blokjes van ongeveer dezelfde grote. En leg ze in een kleurrijk kommetje. Meng niet teveel door elkaar zodat je kindje echt de verschillende soorten kan zien en proeven. Heel lekker zijn een tiental blauwe besjes. Kies bij druiven voor de pitloze variant en snij in “reepjes” van vier. Vergeet zeker niet op voorhand alles te wassen! Laat nu je kindje maar ontdekken en denk vooral niet aan vuile handjes maar aan veel eetplezier!

Tips:

Aanraders zijn: perzik, gele kiwi (is minder zuur), watermeloen, gewone meloen, zachte peer, frambozen, blauwe bessen, pitloze druiven, mango, aarbei, banaan…. Beperk je fruitsla tot ongeveer drie verschillende soorten en maak een mix van texturen. Wissel ook genoeg af. Geef dit best als vervanging van fruitpap anders kan je baby diarree krijgen. Je kan eventueel een droog koekje erna aanbieden. Als je kindje groter wordt en meer tandjes krijgt kan je harder fruit geven zoals appel.

Kindersmoothie

Met fruit en een blender kan je ook een heerlijke kindersmoothie maken. Kies voor twee soorten fruit , bijvoorbeeld perzik en gele kiwi, en maak een papje in de mixer of blender. Voeg één petit gervais toe zodat het geheel wat romiger wordt. Als je peuter groot genoeg is kan je een beetje volle melk of sojamelk toevoegen. Wil je de smoothie wat vaster voeg dan wat koekjesmeel of vanillevlokken toe.

Boterhammetjes

Boterhammetjes zijn noodzakelijk vanaf 8 maand. Als je kindje niet zo happig is op een droog boterhammetje uit het vuistje probeer dan deze manieren eens!

  • Meng een boterhammetje met wat groeimelk en zet even in de microgolf. Maak er een papje van en geef met een lepeltje. Je kan ook mengen met warm water. Voor wat extra smaak kan je er een lepeltje confituur onder mengen. Dit is wel eerder geschikt voor baby’s die nog moeite hebben met zelf eten.

  • Voor grotere peuters kan je de boterham eerst toasten. Zo krijgt het de textuur van een koekje. Je kan de boterham ook beleggen met smeerkaas en in blokkjes snijden. Maak er een torentje van en laat je kindje zelf de toren opeten. Beleggen met confituur of banaan is ook lekker.

Ijslolly

Voor peuters die zelf al beter kunnen eten kan je ijsjes maken. Giet wat fruitsap in een vormpje en steek er een stokje of plastic wegwerplepeltje in. Leg enkele uren in de diepvries en laat je kindjes smullen. De lege potjes van petit gervais zijn net goed van maat. Je kan zelfs het petit gervais yoghurtje zelf invriezen als je een stokje erin steekt. Ook water met een heel klein beetje roosvicee of citroensap kan je invriezen. Leg hierin ook een rood besje zodat je kindjes een mooi versierd ijsje kunnen eten.

Groentehapje

Ook groentjes zijn handig als tussendoortje. Je kan kerstomaatjes in vier snijden en in een kommetje mengen met blokjes komkommer. Je kan ook een paar boontjes en worteltjes koken en laten afkoelen. Geef ze zo uit het vuistje aan peuters of snij in blokjes voor kleinere baby's. Veel groentjes kan je zo aan je kind meegeven dus laat je fantasie werken!

Lees verder

© 2010 - 2020 Slls1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snelle, gezonde hapjes voor baby's en peuters"

Infoteur: Slls1984
Laatste update: Augustus 2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!