InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Besparen in de keuken, minder geld uitgeven aan eten

Besparen in de keuken, minder geld uitgeven aan eten

Besparen in de keuken, minder geld uitgeven aan eten Besparen in de keuken kan op verschillende manier: minder voedsel laten bederven en minder eten weggooien scheelt vaak al een hoop. Daarnaast kun je heel bewust omgaan met de kosten van maaltijden, minder vlees eten, zoeken naar goedkopere producten en zelf groente en fruit verbouwen. Hoewel het allemaal maar om kleine beetjes geld gaat, kan het toch tientallen euro's per maand schelen.

Geld besparen op eten

Een gemiddeld Nederlands gezin met kinderen geeft per maand al snel meer dan 400 uit aan voedsel. Uiteraard heb je eten nodig om te kunnen leven en daarnaast kan lekker eten een zeer prettige (sociale) bezigheid zijn: iets waar je niet zonder wilt. Toch is het mogelijk om geld te besparen door eens kritisch te kijken naar de manier waarop je voedsel aanschaft en hoe je vervolgens met het eten omgaat.

Laat geen voedsel bederven en gooi niet zomaar iets weg

Gooi restjes die je overhoudt bij een maaltijd niet weg, maar stop ze in een bakje en bewaar ze in de koelkast. De meeste soorten voedsel kun je op deze manier nog zeker 4 dagen bewaren. Wanneer je verschillende dagen iets over hebt gehouden, kun je een dag inplannen waarop deze restjes samen de maaltijd vormen. Iedereen kan dan kiezen wat hij of zij het lekkerst vindt. Die dag eet je dan eigenlijk gratis: je maakt gebruik van het budget van dagen waarop je al gegeten hebt. Een bijkomend voordeel is dat je niet hoeft te koken.

Probeer daarnaast twee keer in de week een inventarisatie te doen van wat er nog in de koelkast staat. Hoe staat het met de houdbaarheidsdata? Zijn er dingen die vandaag of morgen op moeten: eet die dan ook vandaag of morgen op, ook als dat niet je aanvankelijke planning was. Het is zonde om eten weg te gooien; zowel voor het milieu als voor je eigen portemonnee.

Door goed overzicht te houden van wat je in de koelkast en provisiekast hebt liggen, zul je minder snel spullen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt.

Pas op met bederfelijk voedsel

Veel groente en fruit is bederfelijk. Pas goed op waar je het bewaart en hoe lang je het kunt bewaren. De meeste dingen kun je het beste in de koelkast bewaren of - als daar geen plaats is - in de kelder. Sommige mensen denken dat je bepaalde producten niet in de koelkast kunt bewaren. Een bekend voorbeeld daarvan is de banaan. Toch kun je ook een banaan langer in de koelkast bewaren dan daarbuiten. Het is wel zo dat een banaan in de koelkast sneller bruin wordt, maar dat is alleen aan de buitenkant het geval.

Bepaalde producten als appels en aardappels gaan lang mee. Je moet wel oppassen. De precieze houdbaarheid hangt heel erg af van de omstandigheden waarin het wordt bewaard: vooral de vochtigheid en temperatuur zijn bepalend. Wat vast staat is dat ook appels en aardappels uiteindelijk bederven. Controleer ook dit soort producten dus regelmatig en eet eerst het oude op.

Hou de kosten van maaltijden in de gaten

Hou in de gaten wat elke maaltijd kost en waar de meeste kosten in zitten. Door hier bewust mee om te gaan, kun je behoorlijk wat kosten besparen. Probeer voor jezelf uit te vinden wat een maaltijd duur maakt en welke maaltijden het goedkoopst zijn. De grootste kostenverschillen zullen waarschijnlijk zitten tussen het zelf klaarmaken en het halen of bezorgen van maaltijden. Zo is zelf thuis frituren waarschijnlijk een stuk voordeliger dan patat en snacks halen in de snackbar.

Eet minder vlees

Vlees is over het algemeen het duurste onderdeel van de maaltijd. Daarmee is het ook direct hetgeen waar je het meest op kunt besparen. Je kunt er voor kiezen om 1 of 2 keer in de week geen vlees te eten. Ook kun je de mindering in de hoeveelheid vlees verdelen over de maaltijden. Je maakt de gehaktballen wat kleiner en vermindert de hoeveelheid vlees in de macaroni en nasi.

Bedenk goedkope alternatieven

Je hoeft je eetpatroon niet verschrikkelijk aan te passen om te besparen op eten. Soms gaat het eenvoudig om het het vervangen van producten door vergelijkbare producten. Zo zijn hamburgers uit de koeling van de supermarkt over het algemeen niet veel duurder dan gehakt. Toch kan het nog goedkoper, door hamburgers uit de vriezer te kopen.

Voor veel producten geldt daarnaast dat je ze vaak goedkoper zelf kunt maken. Kant-en-klaarmaaltijden zijn sowieso duurder dan maaltijden die je zelf bereidt, maar je kunt vaak ook besparen door sausjes zelf te bereiden. Met melk, bloem en kruiden kun je vaak heel wat voor elkaar krijgen. Op boodschappen valt op deze manier nog heel wat te besparen.

Verbouw zelf groente en fruit

Wanneer je bepaalde producten zelf verbouwt, hoef je ze niet meer te kopen. In bijvoorbeeld Oost-Europa doen heel veel mensen dat. Daar kun je er dan ook behoorlijk wat op verdienen, doordat de lonen laag liggen en de producten in verhouding daarmee behoorlijk prijzig zijn. In Nederland geldt over het algemeen dat het weinig oplevert om voedsel zelf te verbouwen. Echter, wanneer je bewust producten gaat verbouwen die in de supermarkt behoorlijk duur zijn, kun je toch nog het één en ander besparen, ook met een kleine tuin. Denk bijvoorbeeld aan het verbouwen van tomaten, peultjes of aardbeien. Zelf groente en fruit verbouwen scheelt niet alleen geldt, maar kan ook nog eens een hele leuke hobby zijn en het is leerzaam voor kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vier manieren om geld te besparen op biologisch etenBiologisch eten is al een tijdje een hype, het is beter voor jou, en het is beter voor het milieu. Biologisch voedsel is…
Geld besparen op eten en drinkenGeld besparen op eten en drinkenGeld besparen kan op vele manieren en het kan worden gedaan door verschillende aanpassingen in de leefstijl te maken. Hi…
Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingGezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingHet inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. P…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Besparen in de keuken, minder geld uitgeven aan eten"

Reacties

Miranda, 12-05-2013 12:07 #2
Van kliekjes van een paar dagen kun je vaak een heerlijke overschotel of hartige taart maken. En restjes groente (de meeste groentes dan) smaken heerlijk door een groentesoepje. Zo eet je dus niet hetzelfde als t orginele gerecht, maar benut je wel alles! Eet smakelijk! Reactie infoteur, 13-05-2013
Dank voor de tip!

Geert van Averbeke, 22-06-2012 20:29 #1
Er kan inderdaad veel geld uitgespaard worden op uitgaven van eten,
de aankoop van eten en de wijze waarmee je het klaarmaakt en ermee omgaat is heel belangrijk.
Iedereen eet graag verse en lekkere dingen maar veel voedingsstoffen en smaken gaan verloren door een foute manier van bereiden, het gebruik van vetten en dergelijke werkt ook nefast op onze gezondheid, wat leid tot extra doktersbezoeken wat ook weer leid tot grotere uitgaven.
In vele gevallen wordt ons eten fout bereid, vele voedingsstoffen worden gewoonweg weggekookt
Als u een juiste aankoopwijze en bereidingswijze van voedingsmiddelen toepast kan u al gauw meerdere honderden per jaar sparen

Infoteur: Brempie
Laatste update: 26-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Geld besparen
Reacties: 2
Schrijf mee!