InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Alles over de bio-industrie, vegetariërs en de variaties

Alles over de bio-industrie, vegetariërs en de variaties

Er zijn veel verschillende manieren om vlees te houden voor de slacht. In dit artikel kunt u lezen wat voor manieren er zijn en onder wat voor groep u eventueel zult vallen als u helemaal geen vlees wilt eten. Er zijn zeer extreme vormen van bio-industrie, wel worden de wetten met regelmaat aangepast zodat de dieren een beter leven hebben.

De bio-industrie

Dit houdt in dat dieren in kleine verblijven worden gehouden en puur voor het vlees worden gefokt. Er zijn wel strenge wetten opgesteld over hoe de dieren gehouden moeten worden maar de dieren lijden geen fatsoenlijk leven. De hokken zijn klein en de dieren staan vaak op een ijzeren ondergrond(hekwerk). Ze worden min of meer vetgemest zodat de dieren zo snel mogelijk voor vlees gebruikt kunnen worden. Ook het transport bij deze dieren(vele dieren per vrachtwagen) is geen plezierig reisje. Echter kan deze manier van kippen houden soms beter zijn dan het leven van de scharrelkip.

Scharrelkippen

Sommige mensen denken dat scharrelkippen de gehele dag vrij rond kunnen lopen. Dit is ook wel zo, maar deze kippen zitten vaak met honderden in één schuur. Bij kippen word er door vechten een rangorde bepaald en door stress word waarschijnlijk de zwakste er tussen doodgepikt. Ook voor koeien is er wel een regel dat ze naar buiten moeten maar dit is bijvoorbeeld maar een uurtje per dag. Vaak kiezen boeren hier niet voor omdat de melkproductie hier ook niet beter van schijnt te worden.

Biologisch vlees

Dit is gemaakt van dieren die echt volledig van hun vrijheid kunnen genieten. Helaas betaald u ook veel meer voor dit vlees omdat het natuurlijke proces voor vlees langer duurt op deze manier en omdat er nog niet veel mensen zijn die dit kopen. Op het moment dat er meer mensen over zullen gaan op biologisch vlees kunnen de boeren gaan zakken met de prijs. Biologisch vlees is tegenwoordig in elke supermarkt wel verkrijgbaar en heeft ook een groot assortiment.

Vegetariër

Een vegetariër is iemand die helemaal geen vlees eet. Dit kan zijn omdat men het niet lekker vind, maar in de meeste gevallen zijn deze mensen het niet eens met hoe de dieren behandelt worden.

Pescotariër

Dit zijn mensen die geen vlees eten, maar wel vis. Officieel vallen zij niet onder vegetariërs. Wel word er vaak gekozen voor verantwoorde vissoorten. Vis heeft over het algemeen gezonde vetten.

Veganist

Een veganist is iemand die totaal geen dierlijke producten tot zich neemt. Hier kan dus onder vallen:
  • Eieren
  • Melk
  • Kaas
Maar dit kan ook nog in extremere vormen voorkomen waarbij alle producten waarbij ookal maar iets van een dier gebruikt is niet genuttigd word:
  • wol
  • zijde
  • lijm

Fruitariërs

Dit is de meest extreme versie. Buitenom dat deze groep geen vlees eet zijn hun ook tegen het beschadigen van planten. Bij fruitariërs gaat het erom dat ze geen planten willen doden. Zij eten dus geen planten of delen van planten.
Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Van bio-industrie naar duurzaam vlees: oplossing dierenleed?Het meeste vlees wat tegenwoordig door de mens wordt geconsumeerd komt uit de bio-industrie. Dieren zitten opgesloten in…
Biologisch voedsel, ja of neeBiologisch voedsel, ja of neeEen toenemende trend is het kopen en eten van biologisch voedsel. Je koopt het als je er open voor staat en als je het k…
Minder vlees op je bordVeel mensen eten dagelijks een portie vlees. In dit artikel redenen waarom minder vlees eten beter is en hoe je minder v…

Reageer op het artikel "Alles over de bio-industrie, vegetariërs en de variaties"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 17-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!