InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kerst high tea organiseren, tips

Kerst high tea organiseren, tips

Kerst high tea organiseren, tips High tea met kerst, raakt steeds meer in opkomst. Het is gezellig, lekker en niet zo tijdrovend en stressy als het organiseren van een kerstdiner. Doe eens een high tea met kerst: het is trendy en je ontloopt de nadelen van de voorbereidingen van een diner. Een hightea is feestelijk én biedt ook voor kinderen veel lekkers. Bovendien is het meer ongedwongen dan de hele avond opgeprikt aan tafel zitten. Natuurlijk kun je ergens reserveren voor een high tea, maar zelf organiseren is net zo leuk. Een high tea met kerst heeft zo zijn voordelen: je komt met iets gezelligs voor de dag, je bent niet te veel tijd kwijt met voorbereidingen en je bent geen uren zoet met je gasten door tafelen en natafelen. Wanneer je geen topkok bent en toch gasten wilt uitnodigen is high tea zeker een geschikte oplossing. En na de high tea heb je de avond weer lekker voor jezelf!

High tea presenteren

Laat je creativiteit de vrije loop

In het klaarzetten van alle benodigheden voor de high tea kan je je lekker uitleven qua aankleding. Natuurlijk zorg je ervoor dat je de woonkamer/eetkamer feestelijk aankleedt en dat je de high tea aantrekkelijk presenteert. Wanneer je gasten hebt is het dynamischer als je hen de gelegenheid biedt af en toe rond te lopen om wat hapjes te verzamelen. Het is minder gezellig wanneer gasten alsmaar op een zelfde plekje blijven zitten, en steeds met dezelfde mensen blijven praten, dus dit moet je zien te voorkomen. Bepaal waar je de high tea hapjes wilt opstellen, en kies hiervoor twee of drie verschillende plekken. Houdt ook rekening met een tafel waarop de drank staat opgesteld, voor volwassenen en kinderen. En kleedt die plekken leuk aan met bijvoorbeeld goudkleurige of zilverkleurige kleden, leg er leuke kerstversiering op. Roosjes in plaats van kerstversiering zijn ook heel geschikt om de high tea te presenteren. Kies het een of het ander (geen combinatie van). De hapjes voor high tea, of iniedergeval een deel ervan, worden het mooist gepresenteerd op etagières. Meestal heb je niet een stuk of wat etagières in huis, maar rondvragen in je vriendenkring levert vast een paar extra etagières op. Een high tea bestaat vooral uit zoete hapjes, maar niet iedere gast houdt van zoet. Zorg dus ook voor hartig.

High tea, wat heb je nodig?

Broodjes

  • Worstebroodjes
  • Zoete broodjes
  • Kleine croissantjes, gevuld met zoetigheid
  • Kleine krentebolletjes
  • Scones (met jam)
  • Sandwiches
  • Muffins
  • Appeltaartjes
  • Soesjes

Chocola

  • After eight
  • Chocolaatjes puur
  • Chocolaatjes melkchocolade
  • Kersenbonbons en andere bonbons
  • Chocoladetruffels
  • Petit fours

Overig

  • Pepermuntkussentjes
  • kerstkransjes

Drinken

  • Vruchtensap
  • Bier, wijn
  • Thee, en iniedergeval groene thee (zorg voor schijfjes citroen en candijsuiker)
  • Melk
  • Chocolademelk

High tea kinderen

Houdt ook rekening met kinderen: zorg voor (warme) chocolademelk. Zorg dat je bij bovengenoemd chocolade ook chocolade hebt waar kinderen van houden (chocoladekransjes met witte spikkeltjes, Buijs zoenen, bak MM's.) Kinderen zijn meestal dol op de muffins, appeltaartjes, soesjes en krentebolletjes. Voor kids is het heel leuk wanneer ze aan een aparte tafel hun eigen cakejes kunnen versieren!

Tip: een chocoladefontein maakt de high tea compleet! Chocoladefonteinen zijn te huur.

Hoe is high tea ontstaan?

High tea is natuurlijk in Engeland ontstaan. Engelsen zijn theedrinkers bij uitstek, met een flinke scheut melk erbij. Engelsen kunnen flink uitpakken met hun high tea: er worden witte bonen, geroosterd brood en warme snacks bij gegeten. Ook op het platteland in Engeland is de high tea welbekend en heet de high tea ook wel meat tea (maaltijd thee). De Hollandse high tea is luchtiger dan in Engeland. De high tea is ontstaan vanuit de afternoon tea en werd in de 19e eeuw door hertogin Bedford in het leven geroepen, doordat zij in de tijd tussen vroege lunch en avondeten een laag bloedsuikergehalte had. Zij nodigde bij de afternoon tea haar vriendinnen uit en de tea werd zeer geliefd. Koningin Victoria zette de high tea voort.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kerst high tea organiseren, tips"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!