InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Slasoorten en dressings

Slasoorten en dressings

Slasoorten en dressings Sla is er in verschillende soorten en maten, in de winkels zie je ook altijd zoveel verschillende soorten liggen. Maar welke sla heeft welke eigenschappen, en welke benaming hoort bij de sla? En dan nog verschillende soorten olie en azijn, welke eigenschappen hebben ze en hoe zien ze eruit?

Slasoorten

  • Eetbare bloemen: zoals rozenblaadjes, viooltjes, bloeiende bieslook, Oost-Indische kers, goudsbloem, kamperfoelie en chrysanten. Worden vooral als decoratie gebruikt.
  • Eikenbladsla: is rood of groen en heeft een losse krop met lange, kleurige bladen.
  • Gemengde sla: verschillende slasoorten die per zak worden verkocht.
  • Kiemen: een nieuwe slasoort met een knapperige structuur en een zachte, grasachtige smaak.
  • IJsbergsla: grote, knapperige bladen met een zoete, waterige smaak. Kan vrij lang bewaard worden.
  • Kropsla: de bekende, lichtgroene slasoort met zachte, ronde bladen en een losse structuur.
  • Krulandijvie (frisée): heeft lange, lichtgroene, getande bladen met een mild-bittere smaak.
  • Lollo rosso of biondo: een rode (rosso) of lichtgroene (biondo) krulsla met een mild-zoete smaak.
  • Radicchio: een vaste krop met donkerrode bladen en een bittere smaak.
  • Witlof: jonge cichoreiplantjes met knapperige, witte bladen met een mild-bittere smaak.
  • Rode kropsla: rood-groene bladen met een frisse zoetige smaak.
  • Snijsla (cos): lange, groene sappige bladen met een frisse zoetige smaak. Deze sla bevat veel vitaminen.
  • Spinazie: bevat enorm veel vitaminen en ijzer en heeft een rijke smaak. Verwijder de dikke stengels en was de spinazie goed omdat er veel zand in kan zitten.
  • Veldsla: lange, donkergroene stelen met getande kleine blaadjes en een nootachtige smaak.
  • Waterkers: heeft een peperachtige, maar wel zachte smaak en donkergroene, glanzende blaadjes. Goed wassen i.v.m. slakjes.

Soorten olie

  • Chili-olie: plantaardige olie, bereid met Spaanse pepers. Deze olie, die verkrijgbaar is in oosterse winkels, geeft uw salade een pittige smaak.
  • Olijfolie: er zijn allerlei soorten olijfolie verkrijgbaar. De kleur varieert van groen en donkergroen tot lichtgeel. De extra vergine olijfolie wordt verkregen door de koude eerste persing van goede olijven en heeft de beste en sterkste smaak.
  • Pinda-olie: een zachte olie met een milde, nootachtige smaak die zowel voor bakken als voor salades geschikt is.
  • Plantaardige olie: Een 'plantaardige olie' of 'sla-olie' is meestal een mengsel van allerlei soorten olie, zoals soja-olie, zonnebloemolie, maïskiemolie of pinda-olie.
  • Sesamolie: hoe donkerder de kleur, hoe sterker de smaak. Gebruik sesamolie met mate. Verkrijgbaar bij oosterse winkels en supermarkten.
  • Walnootolie: een aromatische olie met veel jodium. Gekoeld bewaren.
  • Zonnebloemolie: een milde olie van zonnebloempitten die voor alle doeleinden geschikt is.

Soorten azijn

  • Balsamico-azijn: een zoete, aromatische Italiaanse rodewijnazijn met een kenmerkende smaak, die 3 tot 8 jaar in houten vaten is gerijpt. Gebruik deze azijn met mate. Verkrijgbaar in de meeste supermarkten en in delicatessenwinkels.
  • Bierazijn: donkerbruine azijn met een sterke smaak.
  • Ciderazijn: wordt gemaakt van appelpulp. Een goede azijn met een milde, zoetige smaak, die lekker is in groene salades.
  • Fruitazijn: witte-wijnazijn met zachte fruitsoorten, zoals bessen of frambozen. Koel en donker bewaren.
  • Kruidenazijn: witte-wijnazijn met verse tuinkruiden en soms ook met knoflook. Koel en donker bewaren.
  • Rijstazijn: een zoete, milde azijnsoort uit Japan en China. Lekker bij kool en wortelen. Verkrijgbaar in Oosterse winkels.
  • Witte azijn: een kleurloze, milde azijn die geschikt is voor alle doeleinden.
  • Wijnazijn: wordt gemaakt van witte of rode wijn. Gebruik witte-wijnazijn voor mayonaise.

Lees verder

© 2007 - 2019 Wvandemosselaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sla uit eigen tuin; sla is eenvoudig zelf te telenSla uit eigen tuin; sla is eenvoudig zelf te telenSla is een heerlijke groente, die bovendien makkelijk zelf te telen is. Voor wie in het bezit is van een moestuin is een…
Je eigen moestuin: KropslaJe eigen moestuin: KropslaKropsla is een gemakkelijke groente die je vrij snel kunt oogsten en daardoor altijd wel ergens in de tuin kwijt kan. Sl…
Sla: kropsla was een wilde groente en sla als slaapmiddelSla: kropsla was een wilde groente en sla als slaapmiddelSla is er in soorten en maten. De groente is bovendien gezond en gemakkelijk te verwerken. Sla zou bovendien slaapbevord…
10 lekkere slaatjesSlaatjes passen bij alle gerechten en je kan ze bij elke maaltijd eten. In dit artikel 10 van mijn favoriete slaatjes. D…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: J4p4n, Openclipart

Reageer op het artikel "Slasoorten en dressings"

Reactie

V. Papendrecht, 06-11-2009 21:02 #1
Overzichtelijke site. Een plezierige vergelijk van de sla-soorten. We telen de meeste slasoorten zelf op de ouderentuin.

Infoteur: Wvandemosselaar
Laatste update: 21-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Salades
Reacties: 1
Schrijf mee!