InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Ik Kies Bewust-logo

Ik Kies Bewust-logo

Ik Kies Bewust-logo Met het Ik Kies Bewust-logo wil de Stichting Ik Kies Bewust de consument helpen om een verantwoorde keuze te maken met betrekking tot etenswaren. De Stichting streeft dus naar een gezonde levensstijl voor de consument.

Stichting Ik Kies Bewust

De Stichting Ik Kies Bewust is ontstaan doordat verschillende voedingsfabrikanten en winkelorganisaties gingen samenwerken. Uit deze samenwerking is het inmiddels vrij bekende Ik Kies Bewust-logo ontstaan.

Het logo geeft aan dat het betreffende voedingsmiddel een "verantwoorde keus" is. Dit betekent dat het product past in een gezonde levensstijl.

Het uitgeven van het logo is echter niet het enige wat de Stichting doet aan het bevorderen van een gezonde levensstijl, ze geven tevens voorlichtingen aan bedrijven, houden vergaderingen met overheden en diverse wetenschappelijke instellingen, en ze controleren of het logo niet onterecht wordt gebruikt.

Eisen waaraan het product moet voldoen om het Ik Kies Bewust-logo te voeren

Zoals gezegd zijn alle Ik Kies Bewust-producten gezond en passen in een gezonde levensstijl. Iedereen weet wel dat gezonde voeding bestaat uit weinig vet en suiker. Echter ook mineralen en vitaminen zijn van belang om goed voor jezelf te zorgen.

Bij de keuring van levensmiddelen wordt daarom gekeken naar de volgende stoffen:
  • Energie
  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Suikers
  • Toegevoegde suikers
  • Vet (onderscheid naar transvetten, onverzadigde vetten, verzadigde vetten en visvetten)
  • Voedingsvezels
  • Natrium
  • Vitamines
  • Foliumzuur

Fervente etikettenlezers zullen de meeste stoffen hiervan wel herkennen, deze worden namelijk vrijwel altijd vermeld op het etiket van een product.

Ik Kies Bewust Internationaal

Ik Kies Bewust is op dit moment alleen in Nederland te vinden. Er zijn echter wel plannen om het logo ook internationaal te gaan gebruiken.

Mijn mening en de Schijf van Vijf

Zelf ben ik natuurlijk een voorstander van het Ik Kies Bewust-logo, Nederland wordt steeds dikker en ongezonder, en een gezonde voedig is natuurlijk voor iedereen belangrijk. Wat ik echter een groot nadeel vind, is dat op dit moment alleen de (dure) A-merken worden voorzien van het logo. Goedkopere B-merken en huismerken (met uitzondering van het huismerk PLUS) zijn niet voorzien van het logo, terwijl deze net zo gezond kunnen zijn. Ik hoop dat dit een kwestie van tijd is, want nu lijkt het net of de Stichting de verkoop van de duurdere A-merken wil stimuleren. Tot die tijd kun je eventueel zelf de A-producten vergelijken met de B-producten, en daarmee proberen zelf een verantwoorde keus te maken.

De al jarenoude Schijf van Vijf staat tegenwoordig weer volop in de schijnwerpers, dit handige geheugensteuntje voor gezonde voeding is namelijk nog steeds een waarheid als een koe. Kies je elke dag iets uit elke schijf, dan voldoet jouw levensstijl aan de eisen van gezonde voeding. Hierbij heb je dus in principe het Ik Kies Bewust-logo niet nodig, echter kan het wel handig zijn om uit de talloze producten die er bestaan voor een bepaald deel van de schijf, een nog bewustere keuze te maken.

De Schijf van Vijf:

  • Groente en fruit
  • Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
  • Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
  • Vetten en olieën
  • Dranken (liefst water)

Buiten deze schijf mag je ook tussendoortjes eten, maar niet teveel. Ook bij het kiezen van tussendoortjes kan het Ik Kies Bewust-logo je van dienst zijn.
Gerelateerde artikelen
Online coaching bij voeding en bewegingOnline coaching bij voeding en bewegingInformatie over gezonde voeding is goed te vinden op het internet. Mensen die hun voedingspatroon op een goede manier wi…
Gezonde voeding in een aantal stappenVoedsel heeft verschillende functies in ons lichaam. Ze zijn noodzakelijk voor de groei, de ontwikkeling van het lichaam…
Een ongezonde levenstijl ombuigen in een gezonde levenstijlVorige week kwam de Landelijke Groeistudie van onderzoekscentrum TNO met het nieuws dat de Nederlandse jeugd niet meer g…
Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 07-03-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!