InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Onverwachte gasten, wees voorbereid en vermijd stress!

Onverwachte gasten, wees voorbereid en vermijd stress!

Onverwachte gasten, wees voorbereid en vermijd stress! Een fulltime baan, een huishouding, hobbies en een druk sociaal leven. Eigenlijk al teveel omhanden, belt je partner ook nog dat de vergadering iets uitgelopen is en hij/zij samen met collega's nog even een afzakkertje komt doen thuis. Oh ja, ze hebben ook best trek! AARRRGGHHH! De paniek slaat toe, want jij zit nog op je werk! Lees verder voor praktische en nuttige tips om je humeur te bewaren en de perfect ontspannen gastvrouw/-heer te zijn.

Een goede voorbereiding halveert de stress

Je hoeft echt geen keukenprins(es) te zijn om telkens weer originele en lekkere hapjes te serveren. Het liefst met de uitstraling van haute cuisine, maar dan wel met een minimale bereidingstijd.
Met een goede en efficiënte planning heb je al de helft gewonnen. Zo'n planning wordt niet op het laatste moment gemaakt, maar moet eigenlijk als een rode draad door je huishouden lopen. Leg bijvoorbeeld tijdens het doen van je
(week-)boodschappen alvast een basisvoorraad aan, die je automatisch aanvult na gebruik. Onderaan dit artikel vind je diverse suggesties. Ook kun je zaken alvast klaarmaken en per portie invriezen, ook hiervoor treft je wat mogelijkheden aan.

Werk efficiënt

Goed, je zit op je werk - wat nu? Vraag je baas of je een (half) uurtje eerder naar huis mag. Bedenk onderweg wat je gasten lekker zullen vinden en maak een klein boodschappenlijstje (in je hoofd). Pik onderweg naar huis eventueel wat kleine zaken op in de supermarkt en maak een planning voor dat moment. Pak, zodra je thuis bent, zaken uit de diepvries of koelkast, zet de oven vast aan om voor te verwarmen en leg de drank koud. Denk nu eerst even aan jezelf: zie je goed genoeg uit om gasten te ontvangen? Werk zonodig je lippenstift bij, haal een kam door je haar. Controleer ondertussen je huis: ruim rondslingerende rommeltjes snel achter die deur en schud de kussens van de bank op, steek alvast wat (geur-)kaarsen aan en zet een muziekje op. Zorg dat alles klaarstaat om je gasten te ontvangen. Denk ook aan servetten en cocktailprikkers. Het is niet erg als je hapjes niet bij binnenkomst op tafel staan, het is wel vervelend als jij de bank of stoelen nog moet ontdoen van zaken die er niet horen.
Als je nog niet klaar bent als je gasten arriveren, laat je je partner alvast een drankje inschenken. Kom wel uit de keuken om te begroeten en te proosten!
Werk ondertussen door in de keuken, als je nog niet klaar bent zorg dan dat je af en toe uit de keuken piept om of alvast wat op tafel te zetten, maar laat in ieder geval je snuit even zien.

Hapjessuggesties

  • Fruit is altijd een dankbaar hapje. Koop een lekkere verse ananas, snij deze in stukjes en serveer deze in een leuke schaal, een schaal druiven (alleen maar even wassen), aardbeien en stukjes mango gaan er altijd wel in. Geef er eventueel wat dipsaus bij zoals knoflooksaus.
  • Rauwkost, bijvoorbeeld plakjes komkommer, stukjes paprika, mini-tomaatjes, reepjes wortel met een lekker dipsausje.
  • Een mooie oude kaas in kleine brokjes, met een klein schaaltje mosterd-dillesaus.
  • Een paar verschillende harde worsten in flinterdunne plakjes gesneden
  • Olijven
  • Daken adels gevuld met knoflookroomkaas
  • Party-knakworst in een plakje bladerdeeg uit de oven
  • Tortillachips met creme fraiche en salsa
  • Chips, nootjes
  • Kant-en-klare tortilla
  • Kant-en-klare quiche
  • Tapashapjes uit de supermarkt (voorverpakt)
  • Plakjes fijne vleeswaren zoals serranoham, een goede ham, tapasspek, etc. in rolletjes of toefjes
  • Plakjes satégrillworst met Joppiesaus

Basisvoorraad

Als basisproducten kun je bijvoorbeeld denken aan:
  • kruidenboterstokbrood (diepvries)
  • blikje knakworst
  • diepvriesbladerdeeg
  • blikje gevulde wijnbladeren
  • blikje slakken
  • kruidenmix voor slakkenboter(voor meer hapjes te gebruiken)
  • dadels
  • nootjes
  • chips
  • tortillachips
  • salsa
  • potje mosterd/dillesaus
  • satésaus (in poeder of pastavorm)
maar laat vooral je eigen creatieve licht hierover schijnen.

Verse artikelen

Bovenstaande kun je aanvullen met "verse" artikelen, die je meestal wel in huis hebt, zoals:
  • kaas
  • worst
  • rauwkost
  • fruit

Basisvoorraad aanleggen van zelfgemaakte hapjes

Je kunt van tevoren al een basisvoorraad lekkere hapjes maken en deze in je vriezer bewaren. Je hoeft de hapjes dan slechts in de magnetron te verwarmen. Enkele voorbeelden:
  • mini-saté
  • mini-souvlakia
  • gehaktballetjes
  • speciale soep (knoflooksoep, krabsoep) die je in kleine amuseglaasjes kunt serveren
  • zelfgemaakte quiche
  • zelfgemaakte tortilla
  • gemarineerde, gebakken champignons
  • zelfgemaakte mini-loempia's
  • minispiesjes (restverwerking)

Maak altijd een selectie op basis van de voorkeuren van je gasten. Als je hen (nog) niet kent, hou het dan neutraal en simpel. Maak niet teveel hapjes; vaak moeten de gasten daarna gewoon naar huis om te eten.
Denk er vooral aan om niet de hele tijd in de keuken te staan, maar zorg dat je je gasten de aandacht geeft die ze verdienen. Zo blijft het voor jou ook leuk!

Recept olijvenmix

Laat een pot groene en een pot zwarte olijven uitlekken, of neem een gemengde pot. Neem een dik stuk ham (ca. 2 ons) en snij dit in hapklare stukken. Doe de ham met de olijven in een schaal, bestrooi met wat Aromat en wat Italiaanse kruiden. Roer goed door en laat 10 minuten intrekken.

Recept rauwkostmix

Snij een halve komkommer in plakjes, snij wat kleine tomaten in vieren en een paprika in niet te grote repen. Doe samen in een kom en bestrooi met Aromat en Persillade (kruidenmix voor slakkenboterkruiden). Roer goed door elkaar en laat 10 minuten intrekken.
© 2009 - 2019 Kaatjekriebel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Party snacks - Hapjes - FingerfoodParty snacks - Hapjes - FingerfoodMakkelijke fingerfood ideeën voor de volgende casual-, of elegante samenkomst. Met deze 'iedereen kan het', goedkope, ma…
Huisbar en accessoiresHuisbar en accessoiresAls je van plan bent leuke feestjes te geven en bezit over een huisbar is het wel handig om de juiste bar materiaal en a…
Makkelijk en snel, tapas op z'n HollandsMakkelijk en snel, tapas op z'n HollandsOorpspronkelijk komen tapas uit Spanje. Ondertussen heeft deze lekkernij zich over de wereld verspreid en wordt een comb…
Feest vieren met een thema: een rode draad in je partyFeest vieren met een thema: een rode draad in je partyFeest vieren met een speciaal onderwerp, kan een feest extra aantrekkelijk maken. Het voorkomt dat je party of evenement…
Kerst high tea organiseren, tipsKerst high tea organiseren, tipsHigh tea met kerst, raakt steeds meer in opkomst. Het is gezellig, lekker en niet zo tijdrovend en stressy als het organ…

Reageer op het artikel "Onverwachte gasten, wees voorbereid en vermijd stress!"

Infoteur: Kaatjekriebel
Gepubliceerd: 03-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!