InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Croque Monsieur varianten

Croque Monsieur varianten

Vaak hebben we geen tijd meer om uitgebreid te koken met ons drukke leven. Of soms hebben we gewoon geen zin. Op dat moment kan een snelle en makkelijke snack een oplossing bieden.

Croque Monsieur

Iedereen kent natuurlijk de klassieke croque monsieur. Je neemt een plak kaas en een schelletje ham, je legt dit tussen twee sneetjes brood en stopt het dan in een croque monsieur machine (of eventueel in de pan). Maar als je dit vaak zo eet, kan het wel eens eentonig worden en niet meer zo lekker smaken. Daarom kan je ook wel een variëren met de manier waarop je een croque monsier maakt: zo blijft het steeds smaken!

Croque Madam

Een croque madam steunt op hetzelfde principe als een croque monsieur. Enige verschil: bij een croque madam (of croque cheval) worden er 1 of 2 spiegeleieren bij op de croquemonsier gelegd, wat dus voor een extraatje zorgt.

Croque tomaat

Bij een croque tomaat wordt de ham en de kaas aangevuld met één of meerdere schijven tomaat. Dit kan zeer lekker zijn indien de croque monsieur samen met groentjes wordt gegeten. Ideaal is het als de croque monsieur wordt opgediend met enkele kersttomaatjes.

Croque Hawaï

Bij een croque hawaï wordt er een schijfje ananas bij in de croquemonsier gestoken, dus ook tussen de twee boterhammen. Zo wordt de ananas ook mee warm, dit zorgt voor een zoeter effect. Indien je ananas niet graag warm eet, kan je ook gewoon nadien een schijfje ananas bij je croque monsier leggen.

Croque Zalm

Mensen die niet graag ham eten, eten vaak geen croque monsieur omdat ze dit met enkel kaas nogal droog vinden. Voor deze mensen is er de volgende oplossing: Vervang de ham door een dun schelletje gerookte zalm, deze krijgt extra pit door het poosje in de croque monsieur machine. Dit kan men eventueel ook met andere schelletjes gerookte vis doen.

Croque Monsieur Hapjes

Indien je 's avonds voor tv zit en nog wat honger hebt, of in dien je bezoek krijgt dat je met een hapje wilt verwennen, kan je de croque monsieur hapjes bereiden. De makkelijkste manier is gewoon een croque monsieur maken (met ham of zalm, naar keuze) en deze achteraf in blokjes snijden en op een schotel opdienen. Men kan ook voor men de croque monsier klaarmaakt het brood en de kaas en ham al in stukjes snijden en dan zo in de machine leggen, dit geeft vaak een mooier zicht maar daar kruipt veel meer werk in.

Een croque monsieur lijkt dus iets simpels, maar men kan er verschillende richtingen mee uit en vaak variëren. Hierdoor blijft de croque monsieur steeds zijn charme behouden.
© 2009 - 2019 Larah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Croque Monsieur varianten"

Infoteur: Larah
Gepubliceerd: 11-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!