InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Borrelhapjes, maar dan gezond

Borrelhapjes, maar dan gezond

Borrelhapjes, maar dan gezond Word jij ook wel eens helemaal gek van die vieze, vette en ongezonde borrelhapjes? Wees eens origineel en maak eens borrelhapjes die een stuk gezonder zijn, maar wel net zo lekker. Hier kan je lezen hoe je borrelhapjes kunt maken met een stuk minder vet en calorieën en in een mum van tijd. Het is niet alleen lekker en gezond, maar ook nog eens origineel.

Stukjes groente met een dip van knoflooksaus

Voor deze borrelhapjes heb je de groentes paprika (rood), wortel en komkommer nodig. Snijd deze in hapklare stukken en/of plakken. Voor de knoflooksaus hebben we yogonaise nodig, knoflook en wat peterselie. Snijd de teentjes knoflook (naar smaak) heel erg fijn, gebruik desnoods een blender. Snijd ook de peterselie fijn. Mix dit met een flinke hoeveelheid yogonaise tot een romige saus. Doe de saus in een bakje en plaats dit in het midden van een groot bord. Leg de groentes gesorteerd op het bord er bij. De drie kleuren groente maken van het geheel een kleurrijk spektakel.

Fruit met chocolade dip

De dip kan je het beste van te voren maken en het fruit kan je wat later schoonmaken. Voor de dip heb je nodig:
  • 100 gram bittere chocolade
  • 150 ml magere slagroom
  • 3 theelepels honing

Laat de chocolade au bain marie smelten. Verwarm ondertussen de slagroom met de honing. Als de chocolade is gesmolten en de slagroom met honing goed is verwarmd en gemengd, giet je het mengsel van de slagroom al roerend bij de gesmolten chocolade. Dit goed door blijven roeren tot er een egale saus ontstaat. Zet nu de chocolade dip in de koelkast om af te koelen. Als je het goed hebt gedaan mag de chocolade niet meer stollen. Het zal wel wat stijver worden, maar het moet vloeibaar blijven. Je kunt eigenlijk alle soorten fruit gebruiken voor deze dip. Aardbeien, banaan en peer zijn wel het lekkerst er bij.

Rolletjes pide met Philadelphia

Dit is wat pittiger dan de bovenstaande recepten. Pide is een heel erg dun Turks brood. Je kan het kant en klaar kopen in de supermarkt. Smeer de pide in met een flinke laag Philadelphia (met bieslook). Rol het brood met de Philadelphia op en snij het brood in hapklare rolletjes. Met een prikkertje voorkom je dat de rolletjes weer open rollen en het is meteen een stuk makkelijker te eten.

Rolletjes runderrookvlees met magere roomkaas

Dit recept vraagt wel wat meer priegelwerk. Als je runderrookvlees te lastig vindt, kan je het ook vervangen door ham dit is echter wel een stuk vetter. Verder heb je Paturain linesse nodig. Smeer de plakjes runderrookvlees in met Paturain (niet te dik) en rol vervolgens het vlees op. Vouw dan de twee uiteinden naar het midden en prik vast met een prikkertje.

Koekjes van rookkaas

Rookkaas is een stuk minder vet dan gewone kaas. Je kan plakjes rookkaas ook even in de oven bakken. Dan worden ze lekker knapperig en krijg je een soort van koekje. Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de plakjes rookkaas een stukje van elkaar op een bakplaat. Plaats de bakplaat in het midden van oven. Bak de plakjes kaas tot ze beginnen te kleuren. Dit duurt enkele minuten, dus houd ze in de gaten. Als de koekjes klaar zijn laat ze op de bakplaat afkoelen. Na het afkoelen kan je ze met een bakspatel losduwen en er af halen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Het boek: Borrelhapjes en cocktails

Reageer op het artikel "Borrelhapjes, maar dan gezond"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 28-08-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!